817 395 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Som flera andra redan har skrivit: forskningsresultat är inte lika med sanning. Du har fått flera förklaringar med länkar till hur vetenskaplig metod fungerar.Staffans2000 skrev:Rent historiskt har The Lancet, avsiktligt eller inte, ertappats med att publicera studier som senare visat sig vara rena bedrägerierna eller på annat sätt inte hålla vad de lovade.
Så, forskningsresultat blir inte per automatik sanna, för att de publiceras på en "betrodd" plats. SVT. är ett bra exempel. Vi har väl alla lite till mans, skakat på huvudet åt deras rapportering i ämnen vi själva behärskar.
2 sekunder googling ger att iaf Sveriges radio, SVT, Aftonbladet samt en radda mindre medier har rapporterat om detta. Själv såg jag det både på Rapport och hörde det på P1.Staffans2000 skrev:En annan form av censur, är när de väljer att inte rapportera. Det är förvisso ingen lögn, men ett ställningstagande för/mot något/någon.
Som exemplet med vår utrikesminister, Ann Linde. Som lurades av två Ryska Kalle Sändare, som fick henne, på väldigt knagglig engelska dessutom, att prata bredvid mun om den europeiska oenigheten ang. Gasledningen. Dessutom lovade hon dom i telefon att vi skulle ge dom pengar i sin oppositionella kamp.
Borde inte det vara öppningsnyhet i SVT?
Istället nämndes det inte med ett ord (vad jag kan se).
På samma sätt kan uppgifter som inte passar den rådande stämningen, tystas.
Hur många av er kände inte till detta? Jag gjorde det inte, förän jag jag lyssnade på opålitlig alternativmedia, som till motsats till SVT inte förstår att vissa saker pratar man inte om.
Källa på det? Självklart!
Mitt partiorgan.
[länk]
Du kommer hela tiden med en massa påståenden som är så lätta att punktera. Hur var det nu med de censurerade forskarna?
Nissens skrev:
Vilka studier har de publicerat som "senare visat sig vara rena bedrägerierna"?Staffans2000 skrev:
Jag hittar nämligen inga sådana när jag söker. Jag hittar en omtalad artikel om hydroxychloroquine ( https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31324-6/fulltext ) där de tog tillbaka artikeln p.g.a. att underlaget inte var tillräckligt öppet för att det skulle gå att oberoende granska det (peer review), inte för att det de publicerat var fel.
The lancet är en seriös medicinsk tidskrift och att du anklagar dem för att bete sig bedrägligt är bara tramsigt. Om du läser något där kan du utgå från att det stämmer. I de undantagsfall det finns tvivel så uppdaterar de artiklarna (som i fallet jag länkade ovan).
Ser fram emot länkar till de där censurerade vetenskapsmännen, för det kommer väl?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Vet inte om du menar min bild men som professor sa i tv igår så ser man på diagrammen både i England och Israel så ökar smittan kraftigt och trots hög vaccinering .kan ju inte vara så att det är 5% ovaccinerade som står för smittspridningen utan måste spridas bland dom som är vaccinerade när vi talar om England.
Här kan man se en lista av tillbakadragna forskningsartiklar av olika skäl (obs inte nödvändigtvis bedrägerier).R RoAd skrev:Vilka studier har de publicerat som "senare visat sig vara rena bedrägerierna"?
Jag hittar nämligen inga sådana när jag söker. Jag hittar en omtalad artikel om hydroxychloroquine ( [länk] ) där de tog tillbaka artikeln p.g.a. att underlaget inte var tillräckligt öppet för att det skulle gå att oberoende granska det (peer review), inte för att det de publicerat var fel.
The lancet är en seriös medicinsk tidskrift och att du anklagar dem för att bete sig bedrägligt är bara tramsigt. Om du läser något där kan du utgå från att det stämmer. I de undantagsfall det finns tvivel så uppdaterar de artiklarna (som i fallet jag länkade ovan).
Ser fram emot länkar till de där censurerade vetenskapsmännen, för det kommer väl?
https://retractionwatch.com/retracted-coronavirus-covid-19-papers/
Ja. Se där. Jag sökte bara på SVT, men fick ingen träff. De, om några, borde bevaka något så intressant för medborgarna.timmelstad skrev:
Men, se det gjorde de inte. Varför, kan man undra. Inte heller svårt att spinna vidare och undra vad mer "olämpligt" vi slipper bekymra våra små hjärnor med, tack vare vår oberoende statliga television?
Staffans
Såklart Birgit. Har du sagt det, kan det inte vara fel.BirgitS skrev:Och vad har det med saken att göra?
Forskningsresultat är inte sanna på det viset. De redovisar vad deras studie visade, t.ex. redovisade som 95 % sannolikhet att något är i intervallet 1,3 - 1,5.
Som andra påpekat, din kunskap om hur forskning går till och vad den kommer fram till verkar vara något bristfällig.
Resten av ditt inlägg verkar tramsigt och irrelevant så inget konstigt att det har förtigits förr.
Staffans
Vad fick du 5% ifrån?V växelventil skrev:Vet inte om du menar min bild men som professor sa i tv igår så ser man på diagrammen både i England och Israel så ökar smittan kraftigt och trots hög vaccinering .kan ju inte vara så att det är 5% ovaccinerade som står för smittspridningen utan måste spridas bland dom som är vaccinerade när vi talar om England.
För övrigt kan ju alla sprida smitta, men det är främst de ovaccinerade som hamnar på sjukhus.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-anmaler-ann-linde-efter-samtal-fran-ryska-busringareStaffans2000 skrev:Ja. Se där. Jag sökte bara på SVT, men fick ingen träff. De, om några, borde bevaka något så intressant för medborgarna.
Men, se det gjorde de inte. Varför, kan man undra. Inte heller svårt att spinna vidare och undra vad mer "olämpligt" vi slipper bekymra våra små hjärnor med, tack vare vår oberoende statliga television?
Staffans
Kan du förtydligavad du menar?Nissens skrev:
Vår utrikesminister pratar med okända i telefon och talar om interna uppgifter samt lovar dom pengar för sin oppositionella kamp i Ryssland. Och det kallar du: -Inte speciellt intressant"!
Så. Hur kan det sakna nyhetsvärde?
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
V växelventil skrev:Vet inte om du menar min bild men som professor sa i tv igår så ser man på diagrammen både i England och Israel så ökar smittan kraftigt och trots hög vaccinering .kan ju inte vara så att det är 5% ovaccinerade som står för smittspridningen utan måste spridas bland dom som är vaccinerade när vi talar om England.
I Storbrittannien är 64 % fullvaccinerade så det är mycket mer än 5 % ovaccinerade. Det är förstås många barn som är ovaccinerade, bland annat alla under 12 år, vilket väl bör vara mer än 10 % av befolkningen, och covid sprids säkert bland dem nu i samband med att skolorna har börjat. Men visst kan vaccinerade smitta andra, det har väl många skrivit många gånger.