Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
[länk]
Inte något som kan användas för att undersöka flera miljoner människors immunsvar på ett visst virus på en begränsad tid till rimlig kostnad. Speciellt med tanke på:
En människas immunotyp är inte konstant utan varierar över tid, i respons på yttre faktorer.
Det är ju tänkt för patienter som tillhör vissa kategorier för att få skräddarsydda behandlingar för t.ex. autoimmuna sjukdomar. Då spelar det ingen roll om det tar några veckor att få ett svar och att det kräver 40 timmars arbete av någon anställd, eller vad det nu är fråga om.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Bara av ren nyfikenhet, är det 30% av alla som har legat på IVA (pga covid) under hela pandemin, eller är det 30% av de som ligger på IVA nu?
Det stod i ett inlägg som någon annan skrev under kvällen, natten eller morgonen.
 
BirgitS
B Beape skrev:
En nyligen släppt israelisk studie har kommit fram till att naturlig immunitet ger 13x bättre skydd mot Delta-varianten än vaccin. Bland de som inte vaccinerat sig lär det finnas ett flertal som haft Covid och fått naturlig immunitet, och därmed har 13x bättre skydd än de som inte haft Covid men vaccinerat sig.
Man ska inte heller glömma att de som hade varit sjuka och hade vaccinerat sig en gång hade dubbelt så bra skydd jämfört med de som bara hade varit sjuka.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det stod i ett inlägg som någon annan skrev under kvällen, natten eller morgonen.
Ok, då bortser jag från den infon
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Ok, då bortser jag från den infon
Eller så letar man reda på det inlägget vilket jag gjorde på ungefär 10 sekunder: #2716
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Bara av ren nyfikenhet, är det 30% av alla som har legat på IVA (pga covid) under hela pandemin, eller är det 30% av de som ligger på IVA nu?
Det hela kan ses i inlägg #2716.
Det är inte glasklart vilken tidsrymd som tabellen avser, men jag tolkar det som vecka 10-16.
Oavsett så visar det på feltänket i att man avsiktligt skulle kunnat smitta alla som inte tillhörde en riskgrupp med alfa-varianten. Många hade tvingats till IVA, många hade säkerligen dött, under förutsättning att uppslutningen varit stor förstås. Jag misstänker att en mycket större andel av befolkningen föredrar att ta än vaccinspruta än att avsiktligt smittas med alfa-varianten.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så letar man reda på det inlägget vilket jag gjorde på ungefär 10 sekunder: #2716
Tack, det var en sammanställning från maj 2020, så den gäller början av pandemin. Då är i alla fall inte effekten av vaccin med i sammanställningen (och det är väl bra antar jag).
Sedan ser jag inte ålder med som riskgrupp, så då blir frågan hur åldersfördelning ser ut för de 30% som inte tillhör riskgrupp, och sedan finns det alla gamla och sköra som borde lagt in på IVA, men aldrig fick träffa en läkaren innan de dog.

Jag kan nog inte riktigt komma fram till vad sammanställningen berättar för oss och hur vi kan använda det i vaccindiskussionen
 
harry73 harry73 skrev:
Ok, då bortser jag från den infon
Eller så kikar du i Folkhälsomyndighetens rapport. ;)
harry73 harry73 skrev:
Bara av ren nyfikenhet, är det 30% av alla som har legat på IVA (pga covid) under hela pandemin, eller är det 30% av de som ligger på IVA nu?
Tabellen kom från en veckorapport från Folkhälsomyndigheten, se inlägg #2716
Jag antar siffran gäller för de som låg på IVA pga covid-19 för den vecka som rapporten skrevs för.
Av de patienter som rapporterats intensivvårdade med covid-19 tillhörde majoriteten (70 procent) av patienterna en medicinsk riskgrupp. Det var ingen skillnad mellan kön, 70 procent av männen och 71 procent av kvinnorna tillhörde någon medicinsk riskgrupp. Bland patienter under 60 år tillhörde cirka 61 procent minst en medicinsk riskgrupp. Av intensivvårdad sjukvårdspersonal tillhörde 55 procent en medicinsk riskgrupp.
Ålder tycks också ha betydelse. Större risk att hamna på IVA utan att tillhöra riskgrupp för de under 60 år.

Edit: lite sent postat svar…
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Tack, det var en sammanställning från maj 2020, så den gäller början av pandemin. Då är i alla fall inte effekten av vaccin med i sammanställningen (och det är väl bra antar jag).
Sedan ser jag inte ålder med som riskgrupp, så då blir frågan hur åldersfördelning ser ut för de 30% som inte tillhör riskgrupp, och sedan finns det alla gamla och sköra som borde lagt in på IVA, men aldrig fick träffa en läkaren innan de dog.

Jag kan nog inte riktigt komma fram till vad sammanställningen berättar för oss och hur vi kan använda det i vaccindiskussionen
Intensivvårdsregistret har en rapport som gäller riskfaktorer för hela pandemin. Där var det typ 20 % utan riskfaktor tror jag men jag minns inte alls om de har med ålder som en riskfaktor.

Sköra människor kan sällan läggas in på IVA eftersom de inte klarar av behandlingen, framför allt inte respirator som var den vanliga IVA-behandlingen under första vågen. Totalt är det 437 personer över 80 år som har fått IVA-vård, vilket är litet jämfört med 70-79 år där det är över 1900. Medan skillnaden i bekräftade fall är rätt liten.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Det har sin upprinnelse i att mickef nu och nyligen växelventil verkar förespråka att man inte ska vaccinera folk som inte kommer att hamna på sjukhus utan i stället låta dem bli sjuka allihop. Det är väl en del av den pågående globala hatkampanjen mot vacciner som de har plockat upp och trott varit en bra idé. Men det faller på att man i förväg inte kan veta vilka som kommer att behöva sjukhusvård och avlida. Det är mycket mer komplicerat än enkelt blodprov eller veta att man tillhör en riskgrupp.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Om inte fas 4 blir klar varför initiera den överhuvud taget?
Jag har förstått att det finns lindrande läkemedel typ morfin och ångestdämpande även andningshjälp, om man inte är alltför gammal.
Men undrar man inte vilken fas botemedlen ligger i?
Vad heter botemedlet för förkylning? Bara nyfiken.
 
R
T Tommynorskens skrev:
Vad heter botemedlet för förkylning? Bara nyfiken.
10-årig Ardbeg ;)
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Vad heter botemedlet för förkylning? Bara nyfiken.
Så sant och inget vaccin för det heller.
 
harry73
F fsn skrev:
till skillnad från Covidsmittade ovaccinerade lågbegåvade
Vill du verkligen förra diskussionen på den nivån?
 
Ett dokument som informerar om den andra dosen av COVID-19-vaccinet, med en grafisk ikon om vaccinationsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Beape skrev:
[länk]
Och i den rapporten så säger även forskarna att man bör ändå ta vaccinet och inte ha som mål att gå ut och försöka få Covid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.