Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
M mickef skrev:
Jo.
Hur gör man?
 
J
M mickef skrev:
Vad är det som är svårt med att sköta en syresättningsapparat?
Jag vet inte ens vad jag ska svara på det... de gör lite mer än så.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag vet inte ens vad jag ska svara på det... de gör lite mer än så.
On/off knapp, sen sköter man den via en app på telefonen? Hur svårt kan det vara…;):cool::D
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
F
J Jonobe skrev:
Pandemin har redan kostat sjukvården otroligt mycket pga belastning. Vaccinering minskar sjukvårdsbördan av pandemin. För mig är det en enkel ekvation.
Instämmer helt. Konstigt att det ska vara så svårt att förstå för en del..
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Jag antog att man gjorde en utvärdering av nyttan vs skadan efter en tid på marknaden
Ja, det är ju precis vad man gör i fas 4, plus att man undersöker om det går att göra något bättre. Varför tycker du att det ska finnas ett slut på det?

M mickef skrev:
När industrin nu ser att vaccinet inte fungerar fullt ut borde den väl ha börjat testa möjligheter till bot för allvarligt sjuka i Corona. Ångestdämpande och smärtstillande kan inte vara slutmålet.
Att vaccinen skulle fungera "fullt ut" (som i att de skulle ge 100% immunitet) är det nog ingen med kunskap i ämnet som trott. Det har nog inget vaccin i historien gjort. Vaccinen vi har mot covid fungerar faktiskt väldigt bra jämfört med de flesta andra vaccin om jag förstått det rätt.

Och så klart testar man hela tiden andra sätt att "bota" sjukdomen. Det är väl bara så att inget bra sätt har hittats.

"ångestdämpande och smärtstillande" är inget slutmål för något slutmål finns det förstås inte. Man använder alla medel som visat sig vara verksamma och inte (allt för) skadliga, och vad det innebär forskar man förstås på hela tiden.

Men i många fall så är det helt enkelt så att vaccination är det absolut bästa sättet att skydda människor från sjukdomar. Det är många sjukdomar som vi mer eller mindre "vaccinerat bort" som det fortfarande inte finns några "botemedel" mot.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då återstår frågan hur det går med rökare, fallskämshoppare, små alkoholiserade och när Jocke och jag, ryker ihop efter några öl på 7:an, så vi åker in på sjukan båda två.
Små alkoholiserade tycker jag är en fråga för socialen. Barn ska inte dricka, och absolut inte så mycket att de klassas som alkoholiserade ;)
 
  • Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Inte tillräckligt många gånger, verkar det som. :cool:
Asinus asinus friskt, sammanträder igen.
Inget vettigt att komma med, annat än inbördes beundran.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
En sjuksköterska torde väl ha tillräcklig medicinsk utbildning och att lära sig grunderna för iv borde kunna göras på en kvällskurs och praktik en vecka.
Varför tror du det? Har du den utbildning som krävs och därmed vet att det är så, eller gissar du bara vilt?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför tror du det? Har du den utbildning som krävs och därmed vet att det är så, eller gissar du bara vilt?
Gissar.
 
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
R
L lob skrev:
[bild] [bild]
Från Marcus Oscarsson. Tydligen finns det exempel på att det dras in Nazi-argument i propagandan mot vaccinering. Kan det vara möjligt?
Ja dessa argument lär ursprungligen komma från ryska "trollfabriker". Sedan repeteras det av personer som tycker att de är "unika" eftersom de inte följer "mainstreammedia".

Tragiskt, och jag anser att detta är ett av de större hoten mot samhället idag. "vanligt folk", folk som "gått livets hårda skola", och som "pratar i fikarummet" kan inte riktigt avgöra vad som är sant och ren BS på internet.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Gissar.
Ok, du är i.a.f. ärlig med att du inte har en aning. Ovanligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Vad är det som är svårt med att sköta en syresättningsapparat?
Eller hur, det måste ju vara precis som din sodastreamer?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F
A Abies koreana skrev:
Ja, det är förstås möjligt att något skedde med viruset när det överfördes till människan men sådant kan ju hända igen, nästa vecka eller om hundra år.

Uppskattningsvis finns 1,7 miljoner virustyper som kan hota människan hos däggdjur och fåglar (David Attenborough) Fler virus tränger fram till oss när vi tränger ut de vilda djuren genom avskogning, nya betesmarker och omvandling av skogar till åkermark. Förstörelse av vildmark gör att närheten till naturens innevånare minskar och därmed smittvägarna.

Eller när kineserna fortsätter att i sina sk "matmarknader" fortsätter sälja blandat levande och döda djur. Ormar, katter, hundar, fladdermöss etc. Havs- och landlevande i en enda stor blodig röra. Helt utan empati för djuren. Det var ju också på en sådan marknad första covidfallet konstaterades.
Men det var väl bara en slump...

Ärligt talat förstår jag inte varför den frågan kom upp, det är inte genomförbart. Det var inte du som luftade idén, jag vet.
 
F
Eller när kineserna på sina matmarknader fortsätter sälja blandade levande och döda djur. Hundar, katter, fladdermöss, ormar etc. Totalt utan empati för djuren. Havs- och landlevande djur i en blodig röra. Det var väl där första covidfallet konstaterades. Men det var väl bara en slump...
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
L lob skrev:
[bild] [bild]
Från Marcus Oscarsson. Tydligen finns det exempel på att det dras in Nazi-argument i propagandan mot vaccinering. Kan det vara möjligt?
Maskirovka.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.