Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan tipsa om att samtliga vaccin har vetenskapliga studier, flera stycken faktiskt. Fas 1, Fas 2, Fas 3 ...
Vi väntar på den 4 fasen så får vi se om det blir nån 5 vers.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Jag känner inte till någon vetenskaplig studie för varken vaccin eller medicin mot Covid 19.
Vad menar du? Det är klart att det finns vetenskapliga studier för alla vaccin som är godkända att använda i Sverige. Att du inte känner till dem betyder inte att de inte finns, det betyder bara att du inte känner till dem.

M mickef skrev:
Vi väntar på den 4 fasen så får vi se om det blir nån 5 vers.
Va? Driver du med oss nu och vi är för dumma för att fatta det?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad menar du? Det är klart att det finns vetenskapliga studier för alla vaccin som är godkända att använda i Sverige. Att du inte känner till dem betyder inte att de inte finns, det betyder bara att du inte känner till dem.
Vad gäller fas 4 så är den fortfarande ute bland befolkningen och botemedel mot Covid känner jag inte till men det borde finnas, tycker man.

Va? Driver du med oss nu och vi är för dumma för att fatta det?[/QUOTE]
Nej, du behöver inte vara orolig.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är bara drygt 60% som är helt vaccinerade. Och sen är det 80%totalt.
Ja det stämmer (67.8%) för att vara exakt och drygt 80% har en dos.

Nu var det ju dock inte det jag skrev i tråden, hur mångas som var vaccinerade. Utan Hur många som var positiva till vaccinet. Utgår ifrån att det fortfarande finns rätt många som inte är vaccinerade än, som inte är motståndare. Och även en del som vaccinerat sig ändå.
Erkänner att siffran är tagen i luften, men ligger relativt nära sanningen i FHM senaste undersökning, sett till folk som svarat att de kommer eller troligen kommer vaccinera sig, Endast 6% säger nej, och 7% vet inte.
Undersökning om acceptans för vaccination mot covid-19 – Resultat juni 2021 — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå. Visst har det med vaccin att göra. Det visar att, trots alla rigorösa tester som görs går det likväl åt pipsvängen ibland, iallafall.
Men det du refererade till har ju inget med covidvaccin att göra.
Frågorna är besvarade multipla gånger.
Eftersom jag har dubier om att vaccinet är testade enligt alla konstens regler, ser jag det som möjligt att det kommer en vitt spredd rekyl i form av biverkningar framöver, vilket kan orsaka större skador än om endast de i riskgrupperna vaccinerar sig.

Lite knepigt är det att endast "extrem fetma" tas med som en riskgrupp, medans jag läst och hört på våra helt opartiska statliga media att även måttlig feta och uppåt borde ingå i riskgruppen fetma. Det skulle isåfall få statestiken att se annolunda ut och kanske få några rundnätta att vaccinera sig iallafall.
Det resonemanget kan kanske, trots den extremt tunna grenen det sitter på*, anses vara ett svar på första frågan ("Hur ser ditt resonemang om din samhällsnytta och din solidaritet ut?"), men de två övriga frågorna ("Hur bidrar du till målet att få flockimmunitet?" och "Hur bidrar din icke-vaccinering till att minska belastningen på sjukvården?") förblir obesvarade.

*Ett resonemang kan vara konsistent oavsett vilken premiss det bygger på. För att resonemanget ska ha någon praktisk betydelse krävs dock att premissen är rimlig.

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
En rapport som finner att det är ca: 60% av de över femtio som blir allvarligt sjuka i Storbritannien och Israel är vaccinerade.
Om alla människor i en population är vaccinerade och en av dem blir allvarlig sjuk så är 100% av dem som blir allvarligt sjuka vaccinerade.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Nej, det gällde en ny medicin, precis som jag skrev. Medicin och vaccin är inte två ekvivalenta ord för samma sak som du verkar tro.
Du har nog missuppfattat det där sista.

Det exempel är inte relevant för den här diskussionen helt enkelt. Covidvaccinerna är rigoröst testade och har visat sig medföra få allvarliga biverkninger som dessutom är extremt ovanliga.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Om det är vårdapparaten som ska skyddas kan väl resurserna riktas ditåt. Staten finansieras ju även de som är skeptiska mot vaccineringen av Coviden.
Vill du införa ett skatteavdrag för covidvård och ett covidvårdsbidrag till alla som har vaccinerat sig?

F fsn skrev:
Inte det minsta jobbigt faktiskt att ovaccinerade som inte har nåt medicinskt hinder och har blivit erbjudna vaccin skulle få betala en symbolisk summa på säg 5000kr/dygn vid vård, helt förbjuds inresetillstånd till andra länder, att Sverige förbjuder inresa för utlänningar som gjort samma val, att ICA förbjuder inträde i sina butiker under prime-time, att man förbjuder bio, teaterbesök, fetivaler mm. SER DET BARA SOM HELT NATURLIGT.

Och vi vänder på frågan, hur känns det att ni egoister erbjuder er som värddjur till viruset så det får potential att mutera till nåt ännu farligare?
Nu gör du ett stort misstag, du tar saker förgivet. Jag är fullvaccinerad. Jag har bara en mer nykter syn på människan och mänskligheten.
Många här skryter om att de tog vaccinet för att hjälpa människan dock inte ovaccinerade. Men det bästa är att oavsett så har även ovaccinerade hjälp av att andra vaccinerar sig.

Jag tycker att vi låser in alla människor i exakt 3 månader. Det kommer levereras mat till samtliga under väldigt strikta former. Jag ser det bara som helt naturligt. För att kunna utrota viruset. Även VI som är vaccinerade sätts i karantän under lika lång tid. Naturligtvis får man under strikt kontrollerade former gå ut.

Det är väl inget du gnäller över. Du vill hjälpa mänskligheten

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Vad gäller fas 4 så är den fortfarande ute bland befolkningen och botemedel mot Covid känner jag inte till men det borde finnas, tycker man.
Ja fas4 kommer så vitt jag vet aldrig att bli "klar" eftersom det handlar om långtidsstudier. De faser som behövs (1-3) för att vaccinet ska bli godkänt för användning är klara sedan länge. Så studier finns så klart.

"Fas 4
När produkten kommit ut på marknaden görs stora studier för att kartlägga ovanliga biverkningar och övervaka behandlingens säkerhet, effektivitet och optimala användningsområde."

https://www.kliniskastudier.se/for-dig-som-forskar/den-kliniska-studiens-olika-faser.html

Vad menar du egentligen med botemedel? Redan idag finns det ju mycket som kan göras för att lindra symptomen. Det finns febernedsättande, det finns andningshjälp att sätta in, osv, osv. Men om du pratar om någon mirakelkur likt, antibiotika mot infektioner, så finns det inte idag. Och det är väl det faktiska läget idag vi måste förhålla oss till? Då finns inga alternativ till vaccinering.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vill du införa ett skatteavdrag för covidvård och ett covidvårdsbidrag till alla som har vaccinerat sig?
Åtminstone för de som har finansiera sin egen vård, vaccinerade har ju redan sina bidrag.

M mojjen skrev:
Ja det stämmer (67.8%) för att vara exakt och drygt 80% har en dos.

Nu var det ju dock inte det jag skrev i tråden, hur mångas som var vaccinerade. Utan Hur många som var positiva till vaccinet. Utgår ifrån att det fortfarande finns rätt många som inte är vaccinerade än, som inte är motståndare. Och även en del som vaccinerat sig ändå.
Erkänner att siffran är tagen i luften, men ligger relativt nära sanningen i FHM senaste undersökning, sett till folk som svarat att de kommer eller troligen kommer vaccinera sig, Endast 6% säger nej, och 7% vet inte.
Undersökning om acceptans för vaccination mot covid-19 – Resultat juni 2021 — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)
Min killgissning som är tagen helt ur luften är att vi kommer upp till 90% sen kommer vi nog inte längre. Det finns en del som har medicinska skäl, en del som inte vill ta den av anledningar som de flesta kan acceptera. Sen har vi den delen som tror att man får både autism och blir radiostyrd av staten. De som tror att man sprutar in konstiga ämnen så att kroppen börjar ruttna. Sen har vi en del som inte vill vaccinera sig pga rädsla för vaccinet. Samt en del som inte tycker det behövs. Den delen gissar jag är runt 10% Det bästa vore om jag hade helgalet i mina gissningar. Men dock kommer vi aldrig uppnå 100% då det finns några som har medicinska skäl. Dessa måste vi acceptera.

• Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Åtminstone för de som har finansiera sin egen vård, vaccinerade har ju redan sina bidrag.
Finansierar jag vården genom att vaccinera mig? Normalt brukar man prata pengar när man pratar finansiering. Men om jag nu finansierar sjukvården genom att vaccin. Hur fungerar det?
Om jag inte vill finansiera vården hur gör jag då?

P pmd skrev:
Om alla människor i en population är vaccinerade och en av dem blir allvarlig sjuk så är 100% av dem som blir allvarligt sjuka vaccinerade.
Undrar hur många gånger detta har upprepats på olika sätt i denna tråd…:thinking:

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Det har säkert tagits upp ett flertal gånger redan, men om läkemedelsföretagen testat detta fullt ut och är säkra på att det är säkert, varför tyckte då bolagen att man behövde friskriva sig från ansvar om något ändå skulle gå fel. (Det gör man ju inte med andra mediciner eller vacciner man utvecklat)
Friskrivning? Menar du läkemedelsförsäkringen? Det är väl ett normalförfarande att ett läkemedel ansluts dit?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.