Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
tusenett skrev:
Det verkar dock som att vaccinet inte stoppar smittspridningen helt så du kan fortfarande bli infekterad och smitta andra trots att du är vaccinerad. Vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död så vaccinering skyddar främst dig själv och vårdapparaten, men skyddar inte nödvändigtvis alla andra.
Många bäckar små, var det ju.
Ju fler som vaccinerar sig desto fler ovaccinerade blir skyddade.

I Sverige tycks medvetenheten om att vi är ett kollektiv vara ganska låg. Vi är nog världens mest individualistiska land.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja fas4 kommer så vitt jag vet aldrig att bli "klar" eftersom det handlar om långtidsstudier. De faser som behövs (1-3) för att vaccinet ska bli godkänt för användning är klara sedan länge. Så studier finns så klart.

"Fas 4
När produkten kommit ut på marknaden görs stora studier för att kartlägga ovanliga biverkningar och övervaka behandlingens säkerhet, effektivitet och optimala användningsområde."


[länk]

Vad menar du egentligen med botemedel? Redan idag finns det ju mycket som kan göras för att lindra symptomen. Det finns febernedsättande, det finns andningshjälp att sätta in, osv, osv. Men om du pratar om någon mirakelkur likt, antibiotika mot infektioner, så finns det inte idag. Och det är väl det faktiska läget idag vi måste förhålla oss till? Då finns inga alternativ till vaccinering.
Om inte fas 4 blir klar varför initiera den överhuvud taget?
Jag har förstått att det finns lindrande läkemedel typ morfin och ångestdämpande även andningshjälp, om man inte är alltför gammal.
Men undrar man inte vilken fas botemedlen ligger i?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Finansierar jag vården genom att vaccinera mig? Normalt brukar man prata pengar när man pratar finansiering. Men om jag nu finansierar sjukvården genom att vaccin. Hur fungerar det?
Om jag inte vill finansiera vården hur gör jag då?
Kommentaren härrör sig från #2504
 
R
M mickef skrev:
Om inte fas 4 blir klar varför initiera den överhuvud taget?
Jag skrev dess syfte i inlägget du citerar. Jag vänder på frågan, varför måste den bli "klar" när den har en övervakande uppgift.

M mickef skrev:
Men undrar man inte vilken fas botemedlen ligger i?
Återigen, vilka botemedel pratar du om?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Jag svarade på Nissens vanliga jidder.

De uppgifterna att de äldre fullvaccinerade oftare blev sjuka, än de ovaccinerade var nytt för mig, om än inte överraskande.

Staffans
Du upphör visst aldrig med att vara otrevlig.

Du skall ha klart för dig att jag har fakta bakom mig när jag påstår något, du har en mängd hittepå som du ständigt sprider omkring dig, och så är du sur när folk inte köper dina konspirationsidéer.

Det finns inget som pekar på att ditt hittepå om att vaccinerna är farligare än Covid-19 infektionen har ens ett korn av verklighetsförankring. Annat än i den verkligheten kavlaner.se lever i möjligen...

Snacka om att jiddra...
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu gör du ett stort misstag, du tar saker förgivet. Jag är fullvaccinerad. Jag har bara en mer nykter syn på människan och mänskligheten.
Många här skryter om att de tog vaccinet för att hjälpa människan dock inte ovaccinerade. Men det bästa är att oavsett så har även ovaccinerade hjälp av att andra vaccinerar sig.

Jag tycker att vi låser in alla människor i exakt 3 månader. Det kommer levereras mat till samtliga under väldigt strikta former. Jag ser det bara som helt naturligt. För att kunna utrota viruset. Även VI som är vaccinerade sätts i karantän under lika lång tid. Naturligtvis får man under strikt kontrollerade former gå ut.

Det är väl inget du gnäller över. Du vill hjälpa mänskligheten
Ja absolut, det fungerar för mig. 3 månader är dock helt överdrivet då viruset rimligtvis inte lever så länge i en individ och det finns ingen att smitta så 3 VECKOR borde räcka. Nu haltar din logik dock rätt fett, låser man in alla människor och får mat utlevererat….. hur? Vem transporterar maten, vem packar maten mm. Och hur blir det med toapapper, kommer det med samma leverans eller förväntas man bunkra innan?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P
M mojjen skrev:
Den solidariteten delar du med uppskattningsvis 10% som också tycker vaccination är en dålig väg. Övriga 90% Anser dig eller rättare sagt ditt val vara högst osolidarisk. Rent demokratiskt så Ger jag nog dom 90% företräde i frågan.
Jag håller med om att de är osolidariska, men vissa saker ska helt enkelt inte avgöras demokratiskt om man med demokratiskt menar att en majoritet ska tvinga en minoritet till något.
 
R RoAd skrev:
Jag skrev dess syfte i inlägget du citerar. Jag vänder på frågan, varför måste den bli "klar" när den har en övervakande uppgift.



Återigen, vilka botemedel pratar du om?
R RoAd skrev:
Jag skrev dess syfte i inlägget du citerar. Jag vänder på frågan, varför måste den bli "klar" när den har en övervakande uppgift.
Jag antog att man gjorde en utvärdering av nyttan vs skadan efter en tid på marknaden



Återigen, vilka botemedel pratar du om?[/QUOTE]
När industrin nu ser att vaccinet inte fungerar fullt ut borde den väl ha börjat testa möjligheter till bot för allvarligt sjuka i Corona. Ångestdämpande och smärtstillande kan inte vara slutmålet.
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog svårt att svara på i exakta siffror då det varierat med ett antal faktorer, såsom hur utsatt man är (arbetar man inom vården eller ensam hemma), kön, vikt, och framförallt vilken variant av viruset som det gäller. Nu gäller det ju framförallt delta-viruset och där är skyddet lägre, men inte noll, med vaccination. Dessutom finns det ju alltid en mörkertal.

På denna länk finns lite statistik.
Några exempel från sidan:
Under juli månad anmäldes 10126 fall av infektioner totalt. Av dessa var 696 (6,9%) genombrottsinfektioner, dvs infektioner två veckor eller senare efter den andra sprutan.
Under 1-15 augusti var motsvarande siffror: 10422 (fler smittade på en halv månad än under juli), 1107 (10,6%).
Så, ja man kan bli smittad och smitta andra trots att man är vaccinerad, men att det är en lägre andel som blir smittade av de som är vaccinerade och därmed även en lägre andel vaccinerade som smittar vidare tycker jag är tydligt.

Sen kan en vaccinerad såklart bli smittad utan att märka av det ett dugg och smitta andra, men det har ju hänt med ovaccinerade också.
Statistiken ser olika ut i olika länder med, klimat men kanske framförallt fördelning av olika tillverkares vaccin. Sverige har hög andel Pfezer och Moderna, det är väl dom som är dokumenterat bäst mot Delts med, jämför med stora delar av Östeuropa, Israel och delvis Norge tror jag. Tittar man på sjuka som behöver sjukhusvård i Sverige så är det en odiskutabel övervikt för ovaccinerade.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Var det någon som hade svar på mitt inlägg #2300, dvs på ursprungliga frågan ”Varför har ni inte vaccinerat er..”?

Alltså bara skälet till det helt kortfattat, och kanske en mening till med motivering.

Exempel 1: För att jag tror att det kan bli biverkningar, för att vaccinet tagits fram ovanligt fort.

Exempel 2: För att det är en konspiration, ni som tar vaccinet får se hur illa det kommer att gå.

Exempel 3: Vaccinet göder läkemedelsbolagen, så jag protesterar och motverkar detta genom att inte ta vaccinet.

Detta är bara exempel, men jag har läst dessa orsaker tidigare i tråden då detta är ju iofs även skäl som faktiskt har framförts.

Fyll gärna på med vad ni har för skäl, eller om ni har uppfattat att någon annan angett ett tydligt skäl tidigare i tråden.
 
P
tusenett skrev:
Den springande punkten (anser jag) är att om vaccinerade fortfarande sprider smitta så kommer ett vaccinpass som bara låter vaccinerade att delta i valda delar av samhället inte bidra nämnvärt till att minska smittspridningen.
Det har aldrig förväntats att ingen som är vaccinerad kan bli smittad.
Det är väl det vi kanske ser i Israel, en massa vaccinerade ute i samhället och sprider smitta.
Hur stor smittpridning står vaccinerade för? Jag har inte sett några sådana siffror.
Vaccinering leder främst till att den vaccinerade skyddas mot svårt sjukdom och död och minskad belastning på vården och i mindre utsträckning till att förhindra smittspridning.
Vilken statistik drar du den slutsaten från?
 
P pmd skrev:
Jag håller med om att de är osolidariska, men vissa saker ska helt enkelt inte avgöras demokratiskt om man med demokratiskt menar att en majoritet ska tvinga en minoritet till något.
Ständigt detta toapapper. Hade det inte varit för det hade vi utrotat Covid för länge sedan. Nu måste alla ut i panik för att rullen plötsligt tagit slut innan viruset gått och dött :crysmile:
 
F
P pmd skrev:
Jag håller med om att de är osolidariska, men vissa saker ska helt enkelt inte avgöras demokratiskt om man med demokratiskt menar att en majoritet ska tvinga en minoritet till något.
Det går naturligtvis inte att tvinga nån till vaccinering och det vore ytterst olyckligt om nån skulle få för sig det. Men det är väl lämpligt om de som har för avsikt att inte vaccinerar sig är beredda att ta konsekvenserna av sitt eget val, tex att man inte får inresetillstånd i nåt annat land eller att flygbolag inte tillåter resa tex utan att skrika som en gris om polisstat, myndighetsutövande och inskränkning i demokratin.

Det är så med att många vaccinmotståndare absolut skulle kunna tänka sig vaccinering om konsekvensen är att dom inte kan åka till Turkiet och glida runt i foppatofflor och dricka ut sitt ”stora balkongkit” med Vodka på PET-flaska dom köpte på flyget.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Ok, men man kan inte lösa sjukvårdspolitiken med vaccin hur som helst heller.
Delvis har man gjort det länge. Utan massvaccinering mot tuberkulos, mässling, röda hund och påssjuka (bland andra) så hade sjukvårdsbudgeten behövt vara större med samma vårdnivå som nu.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag håller med om att de är osolidariska, men vissa saker ska helt enkelt inte avgöras demokratiskt om man med demokratiskt menar att en majoritet ska tvinga en minoritet till något.
Det håller jag till 100% med om. Jag är faktiskt inte för tvång ens i denna frågan, som jag nog varit rätt övertydlig med vart jag står. Jag tycker oliktänkande är en extremt viktig egenskap i en demokrati, och står i de flesta fall starkt bakom sådana värderingar. Jag skarvar så mycket jag kan på regler, och är inte på något sätt en ja sägare som rättar in mig i ledet, tvärtom..

Däremot är jag positivt inställd till åtgärder som inskränker till viss frihet i de frågor som kan anses samhällsfarliga, vars enskilda agerande direkt påverkar andra människor och det föreligger en relativt hög trovärdighet och evidens att så är fallet. Om det skulle försvåra ett konsertbesök, komma in i diverse länder eller röra sig fritt på krogen så kan jag förlika mig med det.
Det har dock inte med demokrati i sig att göra...
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.