Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mojjen skrev:
Den solidariteten delar du med uppskattningsvis 10% som också tycker vaccination är en dålig väg. Övriga 90% Anser dig eller rättare sagt ditt val vara högst osolidarisk. Rent demokratiskt så Ger jag nog dom 90% företräde i frågan.
Men det är bara drygt 60% som är helt vaccinerade. Och sen är det 80%totalt.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Och det blir extra viktigt att använda de vaccin man har för att uppdatera vaccinskyddet av riskgrupperna.
Vissa riskgrupper kan väl från idag få en tredje dos (eller kommer jag ihåg fel vilket datum det började gälla?).
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får väl se hur det fungerar i de länder där man använder friskhetsintyg (det gäller ju inte bara vaccinering utan även resultat på PCR-tester och antikroppstester).

Men så länge som smittspridning bara pågår mellan vaccinerade och de som tidigare har varit sjuka kan man ju hoppas att inte vården påverkas så mycket samtidigt som båda de grupperna får ett bättre skydd för framtiden.
Kanske man i framtiden släpper medicineringen för ovaccinerade också.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lustigt.. att det blir värre trots hög andel vaccinerade.
Men problemet var att ingen brydde sig om några råd alls under sommaren förra året.
Men är delta verkligen svaret?
Jag vet många som tog mer allvarligt på restriktionerna förra sommaren än denna sommar.

Men förra sommaren var det inte den mycket smittsamma delta som gick runt, vilket kan betyda att det fungerade alldeles utmärkt att sitta på utomhusrestauranger utan att det inte blev någon smittspridning men att det inte fungerar med delta.
 
J
M mickef skrev:
Det får vi aldrig veta.
Pandemin har redan kostat sjukvården otroligt mycket pga belastning. Vaccinering minskar sjukvårdsbördan av pandemin. För mig är det en enkel ekvation.
 
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det får vi aldrig veta.
Det har vi väl just sett under snart 1,5 år. En dålig sjukvård har hamnar i ett katastrofalt läge flera gånger.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får väl se hur det fungerar i de länder där man använder friskhetsintyg (det gäller ju inte bara vaccinering utan även resultat på PCR-tester och antikroppstester).

Men så länge som smittspridning bara pågår mellan vaccinerade och de som tidigare har varit sjuka kan man ju hoppas att inte vården påverkas så mycket samtidigt som båda de grupperna får ett bättre skydd för framtiden.
Antikroppstester verkar dock inte vara giltigt som friskhetsintyg i EU. Ej heller PCR-test som inte tagits av sjukvårdspersonal, dvs ej självtester. Kvarstår i princip nästan bara vaccinerade som ingår i covidpassen.
 
J Jonobe skrev:
Pandemin har redan kostat sjukvården otroligt mycket pga belastning. Vaccinering minskar sjukvårdsbördan av pandemin. För mig är det en enkel ekvation.
Vaccineringen är inte gratis heller.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Att smittspridningen var mindre förra året är en sanning med modifikation.
Ja smittspridningen nu är högre än samma datum förra året, men i år inföll perioden med låg smittspridning tidigare än förra året.
Och att många unga nu är smittade är inte nödvändigtvis så negativt.
Att sjukvården nu är mer påverkad än samma tid förra året är väl negativt.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det har vi väl just sett under snart 1,5 år. En dålig sjukvård har hamnar i ett katastrofalt läge flera gånger.
Dålig tycker jag är fel ord. Överbelastad slutenvård ja (och öppenvård), men jag tycker inte att kvaliteten på slutenvården är dålig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Vaccineringen är inte gratis heller.
En spottstyver i jämförelse, resurserna som vaccineringen tar i anspråk är inte direkt utbytbara heller.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Kanske man i framtiden släpper medicineringen för ovaccinerade också.
Vad menar du med det?
Vad för medicinering pratar du om?
På vilket sätt är det relevant på det inlägg du besvarade?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Antikroppstester verkar dock inte vara giltigt som friskhetsintyg i EU. Ej heller PCR-test som inte tagits av sjukvårdspersonal, dvs ej självtester. Kvarstår i princip nästan bara vaccinerade som ingår i covidpassen.
Fast vad gäller i de länder, t.ex. Frankrike, där man har infört friskhetsintyg/hälsopass etc.?
Det gällde ju om det skulle gå att se hur smittspridningen där påverkas pga. det införandet.
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
Dålig tycker jag är fel ord. Överbelastad slutenvård ja (och öppenvård), men jag tycker inte att kvaliteten på slutenvården är dålig.
Jag menade inte kvalitén på själva vården utan mer hur den fungerar i stort, t.ex. att överbelastning förekommer är dåligt. Så jag håller med dig.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja har man inga problem med pengar så visst. Men det skulle inte bli billigt, den saken är säker.
Men eftersom du är sån duktig människa och vaccinerade dig. Är du medveten om att även ovaccinerade tjänar på din vaccinering.
Hur känns det? Det måste vara otroligt jobbigt eftersom du inte vill ge dessa personer fri vård
Inte det minsta jobbigt faktiskt att ovaccinerade som inte har nåt medicinskt hinder och har blivit erbjudna vaccin skulle få betala en symbolisk summa på säg 5000kr/dygn vid vård, helt förbjuds inresetillstånd till andra länder, att Sverige förbjuder inresa för utlänningar som gjort samma val, att ICA förbjuder inträde i sina butiker under prime-time, att man förbjuder bio, teaterbesök, fetivaler mm. SER DET BARA SOM HELT NATURLIGT.

Och vi vänder på frågan, hur känns det att ni egoister erbjuder er som värddjur till viruset så det får potential att mutera till nåt ännu farligare?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.