Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
timmelstad timmelstad skrev:
Grattis till mycket text. Dock ingen ytterligare substans.
Då går det nog inte att göra dig nöjd.
Eftersom du fick massor av länkar.

Är det så att det jag skrev och de länkar jag skickade med. Var lite jobbiga? Det passade kanske inte dig?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det är samma sak nu. Vaccinet förstärker den effekten. Det är fortfarande äldre och riskgrupper som ligger pyrt till. (Förutom ovaccinerade förstås).
Men hur ser siffrorna ut för icke coronasmittade? Hur brukar en Augusti utan corona? Sen är jag nyfiken hur såg det ut för ett år sedan?

Det är mycket siffror som fattas för att man skunna få en uppfattning om problemet.

BirgitS
V växelventil skrev:
Tror tamejtusan min dammsugare fattar det här.
1.vilka var det som låg på intensiven när alfa varianten härjade. Folk med underliggande sjukdomar och äldre och dom skulle man INTE Smitta.Det var väl inte yngre som hade bra immunförsvar som hamnade på intensiven.
1. Att ha högt blodtryck, diabetes, kronisk lungsjukdom, kronisk hjärtsjukdom eller vara mycket fet påverkar inte resultatet av det där testet du brukar skriva om. Man har inte dåligt immunsystem för att man tillhör de grupperna.
2. Allt jag räknade upp är riskfaktorer (det finns fler) för sjukhusvård.
3. Alla som har legat på IVA har inte tillhört någon riskgrupp. Det har varit 323 män i gruppen 20-39 år varav minst 30 % inte tillhört någon riskgrupp.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

• Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men hur ser siffrorna ut för icke coronasmittade? Hur brukar en Augusti utan corona? Sen är jag nyfiken hur såg det ut för ett år sedan?

Det är mycket siffror som fattas för att man skunna få en uppfattning om problemet.
För ett år sen var alla ovaccinerade.
För ett år sen låg 19 st på IVA idag är det 46 st.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…

Nej det är det inte.

harry73 harry73 skrev:
Om vaccinet förstärker den effekten är inget jag vill påstå. Kanske det är så, men det känns rimligare att man ser effekten av avtagande effekt av vaccinet, som man först ser hos dom som fick vaccinet först. Under hösten borde de andra åldersgrupperna också öka i statistiken

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Då går det nog inte att göra dig nöjd.
Eftersom du fick massor av länkar.

Är det så att det jag skrev och de länkar jag skickade med. Var lite jobbiga? Det passade kanske inte dig?
Tröttmössa. Tror du det gör skillnad med massa spekulativa resonemang och länkar?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Fast alfa varianten smittar mindre än andra varianten så skulle man kört testet vet vi ju inte hur många som hade blivit smittade av dom som är äldre och vad jag fattade så brast det på just att det finns så många varianter och att man skulle stänga ner helt.
Alfa-varianten smittade ju i sin tur mer än den ursprungliga.

Om vi bortser från den detaljen och om vi bortser från den viktiga delen att det inte på förhand går att avgöra vilka som riskerar att bli allvarligt sjuka (bortsett från äldre och sköra) så skulle hela tanken med att injicera alfa-varianten hos befolkningen "under kontrollerade former" inte fungera. Dels skulle det tagit alldeles för lång tid som jag redan skrivit och dels så är jag fullständigt övertygad om att du skulle ha betydligt färre som ställde upp på det än på vaccinationen. Vaccinerar jag mig så mår jag kanske lite dåligt en dag, istället för att vara sjuk en vecka (om vi bortser från de som får värre reaktioner i båda fallen). Inte heller tror jag att särskilt många av de som misstor den medicinska vetskapen och föredrar att trycka i sig medicin för hästar skulle vara intresserade, men vem vet. Man skulle helt enkelt inte nå tillräckligt många, således även ur den aspekten en dålig idé.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Alfa-varianten smittade ju i sin tur mer än den ursprungliga.

Om vi bortser från den detaljen och om vi bortser från den viktiga delen att det inte på förhand går att avgöra vilka som riskerar att bli allvarligt sjuka (bortsett från äldre och sköra) så skulle hela tanken med att injicera alfa-varianten hos befolkningen "under kontrollerade former" inte fungera. Dels skulle det tagit alldeles för lång tid som jag redan skrivit och dels så är jag fullständigt övertygad om att du skulle ha betydligt färre som ställde upp på det än på vaccinationen. Vaccinerar jag mig så mår jag kanske lite dåligt en dag, istället för att vara sjuk en vecka (om vi bortser från de som får värre reaktioner i båda fallen). Inte heller tror jag att särskilt många av de som misstor den medicinska vetskapen och föredrar att trycka i sig medicin för hästar skulle vara intresserade, men vem vet. Man skulle helt enkelt inte nå tillräckligt många, således även ur den aspekten en dålig idé.
Fast nu fanns inget vaccin när det här var aktuellt.

BirgitS
V växelventil skrev:
Fast nu fanns inget vaccin när det här var aktuellt.
Alfa-varianten var vanligast första halvåret i år och då fanns det vaccin.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Att ha högt blodtryck, diabetes, kronisk lungsjukdom, kronisk hjärtsjukdom eller vara mycket fet påverkar inte resultatet av det där testet du brukar skriva om. Man har inte dåligt immunsystem för att man tillhör de grupperna.
2. Allt jag räknade upp är riskfaktorer (det finns fler) för sjukhusvård.
3. Alla som har legat på IVA har inte tillhört någon riskgrupp. Det har varit 323 män i gruppen 20-39 år varav minst 30 % inte tillhört någon riskgrupp.
[länk]
1.trodde du hade fattat det att den gruppen faller ut naturligt.
2.se svar 1
3.Men det är 70%som tillhörde riskgrupp
Fast det verkar som att hade varit 1000 personer som var vaccinerade så hade det inte varit något problem men 1000 ovaccinerade hade blivit ett himla problem.

BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Nja tveksam om det fanns fullgott vaccin då.

BirgitS
V växelventil skrev:
1.trodde du hade fattat det att den gruppen faller ut naturligt.
2.se svar 1
3.Men det är 70%som tillhörde riskgrupp
Fast det verkar som att hade varit 1000 personer som var vaccinerade så hade det inte varit något problem men 1000 ovaccinerade hade blivit ett himla problem.
1. Vad menar du med faller ut naturligt
3. Nej, det var minst 30 % som inte tillhörde en riskgrupp. Eftersom många har flera riskfaktorer så blir det fler som inte tillhör någon riskgrupp. Men sidan jag hänvisade till tar inte hänsyn till det.

4. Förstår inte alls vad du menar.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Nja tveksam om det fanns fullgott vaccin då.
Varför fanns det inte fullgott vaccin i våras?
Och på vilket sätt är det relevant?

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför fanns det inte fullgott vaccin i våras?
Och på vilket sätt är det relevant?
Våras?Var väl tidigare vad jag minns

BirgitS
V växelventil skrev:
Våras?Var väl tidigare vad jag minns
Nej, alfavarianten var den dominerande varianten under tredje vågen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.