Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000
P pmd skrev:
Alla länkar är inte likvärdiga. Man bör inte värdera en slumpmässig tyckare lika mycket som en vetenskaplig publikation.
De är inga slumpmässiga tyckare. En av dem har mottagit Nobelpriset. Det är alltså inte medicinska nollor som du (?) Och jag (!) Och flertalet andra i dessa trådar. Ändå anser ni er kompetenta att berömma dem efter en koll på Wikipedia.

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
I det läget hade det varit oklokt att prognostisera ett godkännande som näraliggande i tiden.
Det låter besynnerligt. För varför då skriva "tidigast 2024"?

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det låter besynnerligt. För varför då skriva "tidigast 2024"?

Staffans
Lycka till med den vetenskapligt bevisat riskfyllda Covid-19 infektionen som du valt framför vaccinationen du blivit erbjuden.
Många med din inställning och ålder har hamnat på bårhuset. Har du tur så klarar du dig. Förhoppningsvis utan att du kostar oss skattebetalare allt för mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det låter besynnerligt. För varför då skriva "tidigast 2024"?

Staffans
Nissens. Jag frågade förut, om du kan läsa. Vilket du inte besvarade. Anledningen är att du gång på gång citerar mina inlägg (se ovan) men besvarar något annat (se nedan).

Nissens Nissens skrev:
Lycka till med den vetenskapligt bevisat riskfyllda Covid-19 infektionen som du valt framför vaccinationen du blivit erbjuden.
Många med din inställning och ålder har hamnat på bårhuset. Har du tur så klarar du dig. Förhoppningsvis utan att du kostar oss skattebetalare allt för mycket.
Så. Kan du läsa? Eller klipper du in text på måfå?

Svar på ditt påstående. -Nej många med min inställning och hälsa, hamnar inte på bårhus. Det är bara ännu ett hittepåfakta alá Nissens.
Kanske för att du vill stilla din egen oro? För du låter väldigt rädd.

Staffans
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Ulltand i nyhetstråden så är det låg belastning på sjukvården nu.
Ja den är ungefär 5% av vad det var som värst.

Det är ju subjektivt vad som är låg men det är inte Corona som begränsar svensk sjukvård idag utan andra fel som genererats över lång tid och olika regeringar.
 
P pmd skrev:
Alla länkar är inte likvärdiga. Man bör inte värdera en slumpmässig tyckare lika mycket som en vetenskaplig publikation.
Tja jag hade ingen värdering i källan åt något håll.
Grattis!!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lycka till med den vetenskapligt bevisat riskfyllda Covid-19 infektionen som du valt framför vaccinationen du blivit erbjuden.
Många med din inställning och ålder har hamnat på bårhuset. Har du tur så klarar du dig. Förhoppningsvis utan att du kostar oss skattebetalare allt för mycket.
Grattis! Du har just gjort valet att sänka din redan låga risk att drabbas av värsta corona.
Jag hoppas att mina skattepengar räddar dig och alla andra som behöver vård. Även anti vaxxers.
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
De är inga slumpmässiga tyckare. En av dem har mottagit Nobelpriset. Det är alltså inte medicinska nollor som du (?) Och jag (!) Och flertalet andra i dessa trådar. Ändå anser ni er kompetenta att berömma dem efter en koll på Wikipedia.
Vilken nobelpristagare syftar du på? Nobelpristagare är inte immuna mot hybris. Bara för att de har gjort banbrytande upptäckter inom sin domän så är de inte automatiskt experter på allting.

Wikipedia är bra för att få en ingång till det man vill undersöka. Om Wikipediaartikeln har bra referenser så läser man dem. Om den saknar bra referenser så avfärdar man den.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det låter besynnerligt. För varför då skriva "tidigast 2024"?
Fråga FDA. Jag kan bara gissa, och jag gissar att de gjorde sin standardkalkyl på hur lång tid det tar att godkänna ett nytt vaccin. Tidpunkten när det stod så på websidan har alltså betydelse för svaret på frågan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja jag hade ingen värdering i källan åt något håll.
Det är nog bra att värdera källan innan man agerar på vad som står i den.

Du tycktes inte tycka om att förespråkarna vägrar acceptera vaccinmotståndarnas länkar (inlägg #1849) som svar på att useless skrev att vaccinmotståndarna är faktaresistenta. "Så båda grupperna kan".

Du menar alltså inte att vaccinförespråkarna är (lika) faktaresistenta som vaccinmotståndarna? Det är ett bra klargörande i så fall!
Grattis!!
Tack. (Till vad?)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I ironhead skrev:
lite nyfiken på om eran åsikt förändras något av att vaccinet nu funnits tillräckligt länge för att få ett "riktigt" FDA godkännande?

[länk]
Jag tycker nog att det är i och med detta som man skulle ha börjat vaccinationskampanjen. För vem är så dum så att han eller hon låter sig injiceras med ett preparat som fortfarande är klassat som "experimentellt"? I synnerhet också när man inte tillhör någon riskgrupp.
 
  • Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att det ska bli biverkningar av covidvaccinerna efter mycket lång tid när det inte tidigare har skett för något annat vaccin så vitt man vet?


Jag har ingen aning på vilket sätt en biverkan skulle kunna uppstå efter mycket lång tid efter vaccinationen och jag har inte heller sätt att någon forskare etc. inom relevant område har tagit upp något sånt heller. Men du anser ju tydligen att det kan ske så därför undrar jag hur du har tänkt att det ska gå till.


Fas 3 för de vacciner som används i Sverige pågick för ungefär ett år sen och var avslutad ett tag innan vaccinerna godkändes av EMA, och det var ju först efter det som Sverige började använda dem.


Tidigare har man inte alls haft den mycket noggranna uppföljningen av vacciner som nu sker av covidvaccinerna. När ett vaccin väl hade godkänts skedde just ingen uppföljning av de vaccinerade. Det var ju därför som det tog lång tid att upptäcka att narkolepsi var en möjlig biverkan av ett visst svininfluensavaccin, det krävdes att enskilda läkare började reagera på att ovanligt många fick narkolepsi och sen tog det typ ett år innan Läkemedelsverket hade fastställt sambandet.

Men blodkoagulationsrubbningen efter AZ-vaccinet upptäcktes efter ett fåtal fall i några länder och sen tog det bara 1-2 (?) månader innan det var klarlagt att det fanns ett samband.

Så några studier för att se om vaccin ger biverkningar efter lång tid har knappast skett. Antagligen för att man inte vet hur det skulle kunna ske i kroppen och inte heller hur man skulle kunna koppla något som inträffar efter ett år för var miljonte person som vaccinerats till vaccinet.


Du vet väl om att risken för att bli allvarligt sjuk har ökat i och med alfavariantens intåg?
Under tredje vågen var det några procent av alla bekräftade fall som behövde sjukhusvård, fler ju högre upp man gick i ålder. Detta enligt en rapport från Socialstyrelsen. Det är verkligen inte några procent av alla vaccinerade som behöver sjukhusvård pga. vaccinationen. Någon eller några procent av alla som insjuknar verkar få postcovid, alltså symtom i minst 3 månader.


Inget vaccin ger 100 % skydd. Tycker du att ingen ska vaccinera sig mot influensa, TBE, mässling osv. bara för att de inte ger 100 % skydd?
Influensavaccinet (som ju är ett mer traditionellt vaccin) skyddar väl bara till 60 % mot sjukdom trots att det är gjort för den influensavariant man insjuknar i. Men det ger ett bättre skydd mot allvarlig sjukdom och död. Precis som covidvaccinerna.

Man kan bli smittad av covid även som fullvaccinerad men risken är betydligt mindre, mindre än häften och ner mot 10 % om man rätt nyligen fick andra dosen. Dessutom blir man lindrigare sjuk och ett viktigt mål med vaccineringen är att förhindra att vården belastas av covidpatienter.

Det är normalt att vaccinera sig mot influensan varje år därför att det kommer nya varianter, precis som sker med covid. Hade det fortfarande varit alfavarianten som gått runt så hade folk varit bättre skyddade mot att smittas och att smitta vidare. Då hade det varit möjligt att uppnå flockimmunitet. Förhoppningsvis kommer ett vaccin som kan hantera deltavarianten bättre inom inte allt för lång tid.

För att vara skydda mot TBE måste man vaccinera sig igen då och då hela livet.
Vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund ges två gånger.
Vaccin mot TBC minst två gånger.
Vaccin mot kikhosta tre gånger.
Vaccin mot difteri och stelkramp ges flera gånger under uppväxten.
[länk]
Tycker du att det är någon anledning till att inte ta de vaccinerna?

För att det ska fungera med få gånger krävs att viruset är stabilt och inte ändrar sig. Så är det inte med influensavirus och coronavirus utan då krävs nya vacciner för de nya varianter som kommer.

Men i år började ju sjukdomsfallen öka i juli när folk låg på badstränderna och verkligen fick en massa sol.

Annars brukar det ju anses att förkylningar går ner på sommaren därför att folk träffas mer ute än inne, våra slemhinnor fungerar bättre än i vinterns torra inomhusluft och att vi träffar färre när vi har semester, särskilt barn under puberteten som träffar familj, några vänner och en begränsad mängd släkt i stället för en hel skolklass där alla träffar andra också.


Kroppen kan inte tillgodogöra sig mer D-vitamin än vad den behöver. Stoppar man in mer så kommer D-vitaminerna att lagras (i fettcellerna har jag för mig).

Att vara i solen förhindrar inte att någon kan smittas av vare sig förkylning eller influensa om personen verkligen blir utsatt för en tillräcklig dos av viruset och inte är immun genom att ha varit sjuk med den varianten eller vaccinerad mot den varianten etc..


Naturligtvis finns det biverkningar men de kommer inom en dag vanligen och i sällsynta fall märks inte symtomen förrän efter två till tre veckor.
Det märks att när du skriver dina svar så använder du argument som är förenliga med traditionella vacciner (vi kan åter igen gå tillbaka till TBE-vaccinet som exempel). Nu är det ju bara så att det här är inget vaccin ut traditionell mening utan det här är något helt annat som aldrig har testats i full skala tidigare. Därför är erfarenheter från traditionella vacciner heller inte applicerbara på det nya läkemedlet.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
P
E EPG skrev:
Jag tycker nog att det är i och med detta som man skulle ha börjat vaccinationskampanjen. För vem är så dum så att han eller hon låter sig injiceras med ett preparat som fortfarande är klassat som "experimentellt"? I synnerhet också när man inte tillhör någon riskgrupp.
Experimentellt har inget covidvaccin i skarp användning varit så vitt jag vet. Med reservation för att jag vet för lite om utprovningen av sinovacvaccinet och sputnickvaccinet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
E EPG skrev:
Nu är det ju bara så att det här är inget vaccin ut traditionell mening utan det här är något helt annat som aldrig har testats i full skala tidigare.
Det finns fyra vaccin som är godkända för användning i Sverige. Vilket av dem syftar du på?
 
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
jag säger att det kommer bli ramaskri i världen när de förstått att de blivit lurade. Mutationerna drabbar fullvaccade nu…

de enda som klarar sig är de som fått placebo, möjligtvis låg dos.

det kommer blir värre än någonsin nu när över 80 procent blir fullvaccade här inom nga veckor. De sprider mutationer nu som bara den, de sk vaccade.

jag säger som en tysk läkare och vetenskapsman sa; covid är ett intelligenstest.
Jag har ju hittills stått på den vaccinkritiska sidan i denna debatten så egentligen så skulle väl jag vara en av dina anhängare men jag måste ändå fråga...

Vem skulle ha någonting att vinna på att en jäkla massa människor skulle avlida till följd av att ha tagit ett "falskt" läkemedel?

Jag litar inte heller på Bill Gates men hur jag än vänder på det så får jag inte ihop det.
För det första så kommer troligtvis läkemedelsföretagen som har skapat preparatets fabriker eldas ned till grunden av upprörda anhöriga.

För det andra så måste man ju tänka på att ju färre människor det finns ju färre är det som betalar skatt och färre människor som konsumerar så ekonomin kommer att sjunka som en sten och det kommer att påverka alla oavsett om man är en liten stat, en stor stat, ett litet företag eller ett globalt jätteföretag.

Om vi ändå ska fortsätta att vara konspiratoriska så tror jag mer på ett scenario där läkemedlet botar för stunden men samtidigt så sänker det immunförsvaret lite grann så att sen när viruset har gått ett varv eller två runt jorden och har hunnit att mutera sådär lite lagom mycket så måste man ta sig sin "shot" igen för att inte bli allvarligt sjuk. Och på så sätt kan läkemedelsbolagen fortsätta att casha in år efter år. En död patient däremot behöver inga injektioner så den personen kan man inte tjäna några pengar på.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.