Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Du lyckades inte svara på den här frågan heller.
Jag noterar din åsikt i ämnet, och lämnar den utan vidare åtgärd.
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Herregud. Maken till aspigare forumskribent har jag sällan skådat.

Du menade att det borde vara brott mot forumets regler att sprida lögner om någon genom att kalla dem konspirationsteoretiker eller liknande och därigenom förtala dem.

Förklaringen jag gav dig är att om man anser att någon sprider konspirationsteorier och skriver det på forumet så är det en åsikt, inte en medveten lögn avsedd för att orsaka någon missaktning. Alltså knappast i strid mot några forumregler, även om det i slutändan är moderatorns åsikt som avgör.
Ja, jag menar "att det borde vara brott mot forumets regler att sprida lögner om någon genom att kalla dem konspirationsteoretiker eller liknande och därigenom förtala dem". Vad anser du?
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
M mickef skrev:
Ja, jag menar "att det borde vara brott mot forumets regler att sprida lögner om någon genom att kalla dem konspirationsteoretiker eller liknande och därigenom förtala dem". Vad anser du?
Mycket möjligt. Är väl en fråga för forumägaren att bestämma det.

Men för mig känns det som en sekundär frågeställning. Primärt så anser jag att en del skribenter fastnar på första satsen "att det borde vara brott mot forumets regler att sprida lögner".
Därefter blir de kallade konspirationsteoretiker.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
M mickef skrev:
Ja, jag menar "att det borde vara brott mot forumets regler att sprida lögner om någon genom att kalla dem konspirationsteoretiker eller liknande och därigenom förtala dem". Vad anser du?
Jag noterar din åsikt. Det här är inte rätt del av forumet att diskutera dess regler.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Jag noterar din åsikt. Det här är inte rätt del av forumet att diskutera dess regler.
Jag tror inte att det finns utrymme i forumet för att diskutera dess regelverk, vilket jag heller inte har avsikt att göra.
 
M mickef skrev:
Jag tror inte att det finns utrymme i forumet för att diskutera dess regelverk, vilket jag heller inte har avsikt att göra.
Då bör du sluta, eftersom det är precis det du gör nu.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Mycket möjligt. Är väl en fråga för forumägaren att bestämma det.

Men för mig känns det som en sekundär frågeställning. Primärt så anser jag att en del skribenter fastnar på första satsen "att det borde vara brott mot forumets regler att sprida lögner".
Därefter blir de kallade konspirationsteoretiker.
Upprinnelsen till frågeställningen var att jag påstods vara en faktaförnekande konspirationsteoretiker, vilket inte stämmer. Jag antar att man ska anmäla sådana påhopp till vederbörlig instans, men sånt överlåter jag åt skvallerbyttorna. Jag avslutar nu då jag har fått indikation om att en anmälan kan vara pg.
 
Blodsoppen
timmelstad timmelstad skrev:
Om något som anses vara falskt idag bevisas vara sant imorgon så reviderar man sin hållning då. Inte "kanske" i förväg.

Det är så fakta fungerar. Något är sant när det är belagt, tills motsatsen bevisats.

Det är inte så att "det här påståendet KAN bevisas bli sant i framtiden, så jag tror på det redan nu". Då tror man på något som inte är sant.

Logik, jävla bra grej vettu.
Exempel på vad som var konspirationsteori för två år sedan;
Vacinpass- det blev verklighet även om det nu runnit ut i sanden.
Att behöva ta mer än två sprutor- nur väl snart spruta sex på gång.
Man smittar inte om man är vaccinerad- det ändrades fort.
Du blir inte sjuk av att ta vaccinet- ändrades fort till att du blir inte svårt sjuk. Nu är det dom som har tagit 4-5 sprutor som blir mest sjuka.

Listan kan göras lång. Och jag är övertygad om att det kommer fler liknande vändningar.
 
  • Gilla
Tompa21 och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Ja, jag menar "att det borde vara brott mot forumets regler att sprida lögner om någon genom att kalla dem konspirationsteoretiker eller liknande och därigenom förtala dem". Vad anser du?
Det här får inte stå oemotsagt, att sprida misstankar och lögner är långt mycket allvarligare än att någon person kan känna sig kränkt, konspirationsteorier bör alltid bemötas.

En konspirationsteori är en inte styrkt förställning eller teori som försöker förklara en viktig händelse med en bakomliggande komplott av ett antal makthavare, känslostyrda teorier presenteras som logiska resonemang. Personer som lider av bristande tillit blir lätta offer för lögnerna och kan uppleva en triumferande känsla av att "ha skådat ljuset" en känsla av överlägsenhet gentemot övriga samhället som lever sina liv i okunnighetens dimma.

Att bara småle åt de som drabbats av manipulationerna är enkelt om dessa lögner är ofarliga till sin karaktär men dessvärre är det inte så. Kunskap är det demokratiska samhällets viktigaste infrastruktur och vetenskapen är det som ständigt ger oss nya insikter och medel att möta de svårigheter det innebär att vara människa. Vetenskapen är under attack.

Förintelsen grundar sig på en konspirationsteori, Breiviks massmord likaså. Den unge mannen som dödade två personer i Trollhättan var påverkad av konspirationsteorier, stormningen av Capitolium där människor dödades inspirerades av Trumps konspiratoriska tänkande där den demokratiskt valda vicepresidenten skulle hängas. Pizzagate lögnerna som spreds i USA om att paret Clinton var medlemmar i en pedofilring resulterade i att en man tog sitt gevär och sköt rakt in i restaurangen som uppgavs vara mötesplats för pedofilerna. För att inte nämna trådens ämne, hur många avstod från vaccinering pga de lögner som spreds om vaccinet ?

Alla som medverkar till att sprida teorierna vidare är inte illvilliga, de kallas ibland för "nyttiga idioter" - inte särskilt snyggt tillmäle men samtidigt kan personer som mer och mer övergår till att inhämta sin information från youtubare inte frånsäga sig ansvaret att sprida lögner som underminerar vårt samhällsskick. Det finns ett ansvar där som inte kan bortförklaras.

Det är befängt minst sagt att konspirationsteoretiker är så kritiska till etablerad vetenskap men okritiskt köper budskap från youtube eller inlägg på olika forum. Uppenbarligen är det så att alla inte har redskapen som krävs för att skydda sig mot informationen som väller över oss numera. Tragiskt är vad det är...
 
  • Gilla
  • Älska
Tommynorskens och 12 till
  • Laddar…
Blodsoppen
A Abies koreana skrev:
Det här får inte stå oemotsagt, att sprida misstankar och lögner är långt mycket allvarligare än att någon person kan känna sig kränkt, konspirationsteorier bör alltid bemötas.

En konspirationsteori är en inte styrkt förställning eller teori som försöker förklara en viktig händelse med en bakomliggande komplott av ett antal makthavare, känslostyrda teorier presenteras som logiska resonemang. Personer som lider av bristande tillit blir lätta offer för lögnerna och kan uppleva en triumferande känsla av att "ha skådat ljuset" en känsla av överlägsenhet gentemot övriga samhället som lever sina liv i okunnighetens dimma.

Att bara småle åt de som drabbats av manipulationerna är enkelt om dessa lögner är ofarliga till sin karaktär men dessvärre är det inte så. Kunskap är det demokratiska samhällets viktigaste infrastruktur och vetenskapen är det som ständigt ger oss nya insikter och medel att möta de svårigheter det innebär att vara människa. Vetenskapen är under attack.

Förintelsen grundar sig på en konspirationsteori, Breiviks massmord likaså. Den unge mannen som dödade två personer i Trollhättan var påverkad av konspirationsteorier, stormningen av Capitolium där människor dödades inspirerades av Trumps konspiratoriska tänkande där den demokratiskt valda vicepresidenten skulle hängas. Pizzagate lögnerna som spreds i USA om att paret Clinton var medlemmar i en pedofilring resulterade i att en man tog sitt gevär och sköt rakt in i restaurangen som uppgavs vara mötesplats för pedofilerna. För att inte nämna trådens ämne, hur många avstod från vaccinering pga de lögner som spreds om vaccinet ?

Alla som medverkar till att sprida teorierna vidare är inte illvilliga, de kallas ibland för "nyttiga idioter" - inte särskilt snyggt tillmäle men samtidigt kan personer som mer och mer övergår till att inhämta sin information från youtubare inte frånsäga sig ansvaret att sprida lögner som underminerar vårt samhällsskick. Det finns ett ansvar där som inte kan bortförklaras.

Det är befängt minst sagt att konspirationsteoretiker är så kritiska till etablerad vetenskap men okritiskt köper budskap från youtube eller inlägg på olika forum. Uppenbarligen är det så att alla inte har redskapen som krävs för att skydda sig mot informationen som väller över oss numera. Tragiskt är vad det är...
Utan att gå in på detaljer så blir jag mörkrädd när jag läser vad du skriver. Det är sådana människor med din inställning som är riktigt farliga
 
  • Gilla
  • Ledsen
EPG och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Exempel på vad som var konspirationsteori för två år sedan;
Vacinpass- det blev verklighet även om det nu runnit ut i sanden.
Att behöva ta mer än två sprutor- nur väl snart spruta sex på gång.
Man smittar inte om man är vaccinerad- det ändrades fort.
Du blir inte sjuk av att ta vaccinet- ändrades fort till att du blir inte svårt sjuk. Nu är det dom som har tagit 4-5 sprutor som blir mest sjuka.
Nej, det är inte konspirationsteorier, det är kunskap som växer fram. Vi vet enormt mycket mera nu än vad vi visste när pandemin bröt ut.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Listan kan göras lång. Och jag är övertygad om att det kommer fler liknande vändningar.
Korrekt, vi vet inte allt ännu och tack vare forskning kommer vi att steg för steg veta mera.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Exempel på vad som var konspirationsteori för två år sedan;
Vacinpass- det blev verklighet även om det nu runnit ut i sanden.
Att behöva ta mer än två sprutor- nur väl snart spruta sex på gång.
Man smittar inte om man är vaccinerad- det ändrades fort.
Du blir inte sjuk av att ta vaccinet- ändrades fort till att du blir inte svårt sjuk. Nu är det dom som har tagit 4-5 sprutor som blir mest sjuka.

Listan kan göras lång. Och jag är övertygad om att det kommer fler liknande vändningar.
Inget av detta har varit konspirationsteorier.
 
  • Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Utan att gå in på detaljer så blir jag mörkrädd när jag läser vad du skriver.
Svepande omdömen är feghet så nu när du sagt A får du säga B, vad är det som gör dig mörkrädd?

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det är sådana människor med din inställning som är riktigt farliga
Seså, ut med språket nu, varför är jag "riktigt farlig" ?
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det här får inte stå oemotsagt, att sprida misstankar och lögner är långt mycket allvarligare än att någon person kan känna sig kränkt, konspirationsteorier bör alltid bemötas.

En konspirationsteori är en inte styrkt förställning eller teori som försöker förklara en viktig händelse med en bakomliggande komplott av ett antal makthavare, känslostyrda teorier presenteras som logiska resonemang. Personer som lider av bristande tillit blir lätta offer för lögnerna och kan uppleva en triumferande känsla av att "ha skådat ljuset" en känsla av överlägsenhet gentemot övriga samhället som lever sina liv i okunnighetens dimma.

Att bara småle åt de som drabbats av manipulationerna är enkelt om dessa lögner är ofarliga till sin karaktär men dessvärre är det inte så. Kunskap är det demokratiska samhällets viktigaste infrastruktur och vetenskapen är det som ständigt ger oss nya insikter och medel att möta de svårigheter det innebär att vara människa. Vetenskapen är under attack.

Förintelsen grundar sig på en konspirationsteori, Breiviks massmord likaså. Den unge mannen som dödade två personer i Trollhättan var påverkad av konspirationsteorier, stormningen av Capitolium där människor dödades inspirerades av Trumps konspiratoriska tänkande där den demokratiskt valda vicepresidenten skulle hängas. Pizzagate lögnerna som spreds i USA om att paret Clinton var medlemmar i en pedofilring resulterade i att en man tog sitt gevär och sköt rakt in i restaurangen som uppgavs vara mötesplats för pedofilerna. För att inte nämna trådens ämne, hur många avstod från vaccinering pga de lögner som spreds om vaccinet ?

Alla som medverkar till att sprida teorierna vidare är inte illvilliga, de kallas ibland för "nyttiga idioter" - inte särskilt snyggt tillmäle men samtidigt kan personer som mer och mer övergår till att inhämta sin information från youtubare inte frånsäga sig ansvaret att sprida lögner som underminerar vårt samhällsskick. Det finns ett ansvar där som inte kan bortförklaras.

Det är befängt minst sagt att konspirationsteoretiker är så kritiska till etablerad vetenskap men okritiskt köper budskap från youtube eller inlägg på olika forum. Uppenbarligen är det så att alla inte har redskapen som krävs för att skydda sig mot informationen som väller över oss numera. Tragiskt är vad det är...
Jag vet inte om du sa emot eller inte men lögnen uppstod i #17672
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag vet inte om du sa emot eller inte men lögnen uppstod i #17672
Det finns mängder med lögner i tråden, och på senaste tiden så framför Blodsoppen den ena lögnen och konspirationsteorin efter den andra. Det är dem som Abis skriver om.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.