Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
L
Lite högre i tak kan vi väl kosta på oss att hålla här? Det är ju trots allt ett byggforum.

Grundmurat bokstavstroende ”vänner av ordning” kan trösta sig med att SAOL beskriver en av betydelserna av ”pest” så:

2) bildl., om ngt som i ett l. annat avseende liknas vid en pest l. som är ytterst skadligt, farligt, fördärvligt l. förödande (o. som sprider sig ss. en farsot) l. som man i hög grad fruktar l. avskyr o. d.; numera nästan bl. (mera tillf.) i anv. med jämförelsevis nära anslutning till grundbet., ungefär liktydigt med: (förskräcklig) farsot (i bildl. anv.); förr äv.: svår plåga, landsplåga; ”gift”; fördärv; ”sjuka” o. d. ÖB 93(c. 1712). Svartsjuka, själens päst. SvMag. 1766, s. 485. Är nybyggaren en rehntjuf, då är han för Lappen en pest. Læstadius 1Journ. 324 (1831). (Det tyska) Försöket att hetsa världen till vild bolsjevikskräck, att måla den asiatiska pest, som skulle gå fram över Europa, om den tyska muren faller i grus. GHT 1943, nr 25, s. 6.

Alltså är att kalla smittan för pest ett bevis på att man tar den på allvar, istället för motsatsen vilket vissa tycks tro och uppröras över.
 
  • Gilla
arn bygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lärospånet skrev:
Lite högre i tak kan vi väl kosta på oss att hålla här? Det är ju trots allt ett byggforum.

Grundmurat bokstavstroende ”vänner av ordning” kan trösta sig med att SAOL beskriver en av betydelserna av ”pest” så:

2) bildl., om ngt som i ett l. annat avseende liknas vid en pest l. som är ytterst skadligt, farligt, fördärvligt l. förödande (o. som sprider sig ss. en farsot) l. som man i hög grad fruktar l. avskyr o. d.; numera nästan bl. (mera tillf.) i anv. med jämförelsevis nära anslutning till grundbet., ungefär liktydigt med: (förskräcklig) farsot (i bildl. anv.); förr äv.: svår plåga, landsplåga; ”gift”; fördärv; ”sjuka” o. d. ÖB 93(c. 1712). Svartsjuka, själens päst. SvMag. 1766, s. 485. Är nybyggaren en rehntjuf, då är han för Lappen en pest. Læstadius 1Journ. 324 (1831). (Det tyska) Försöket att hetsa världen till vild bolsjevikskräck, att måla den asiatiska pest, som skulle gå fram över Europa, om den tyska muren faller i grus. GHT 1943, nr 25, s. 6.

Alltså är att kalla smittan för pest ett bevis på att man tar den på allvar, istället för motsatsen vilket vissa tycks tro och uppröras över.
Men det där stämmer ju inte in på covid eftersom det inte är ytterst skadligt, fördärvligt, förödande, fruktar i hög grad, svår plåga osv. I alla fall anser ju inte mickef det eftersom han tycker det är bättre att bli sjuk än att vaccinera sig. Så han använde ju inte ordet i sådan överförd betydelse heller, dvs. fel i alla fall.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Det är väldigt enkelt att förstå mickef
Det är även mycket lätt att ha en hypotes om varför hen gör så, kort och konsis är en bra metod i denna situation av utsatthet, jag är inte lika smart jag lindar in mig alltför ofte långa förklaringar som syftar till att alla skall förstå.
 
A
Har ni diskuterat definitionen på vaccinerad och ickevaccinerad i England?
Fick nyss info om att en vaccinerad person defineras som ickevaccinerad fram tills 14 dagar har passeratefter vaccination?
 
A
A arn bygg skrev:
Har ni diskuterat definitionen på vaccinerad och ickevaccinerad i England?
Fick nyss info om att en vaccinerad person defineras som ickevaccinerad fram tills 14 dagar har passeratefter vaccination?
Dessutom såg man pikar i överdödlighetskurvan för de ickavaccinerade i de olika årsklasserna, de pikarna stämde väl överens med de datumen som de olika åldersgrupperna blev vaccinerade.
Någon som läst artikeln? Den finns på researchgate.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken betydelse då?
Det borde ju vara lätt att svara på, du fick ju tom. en lista på olika möjliga betydelser.

Jag försöker förstå vad du skriver (som vanligt).
BirgitS evinnerligga kritiserande av vilka ord som är ok för hen att andra använder.

ur saol
typ första raden eller någon av de första:
Beslå: anbringande af ngt
Det syns ju tydligt att ni inte vill försöka förstå om förklaringen som passar in står högst upp, förstår däremot att man kanske inte förstår ordet och frågar men i detta fallet så faller man på eget grepp när manupppenbarligen länkar ordlistan och visar att man har läst ur den.
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Det är väldigt enkelt att förstå mickef
Det är även mycket lätt att ha en hypotes om varför hen gör så, kort och konsis är en bra metod i denna situation av utsatthet, jag är inte lika smart jag lindar in mig alltför ofte långa förklaringar som syftar till att alla skall förstå.
Menar du att det är bra att skriva så att andra inte förstår vad man menar?
Det leder ju bara till väldigt många inlägg där det frågas om vad han menar. Jag tycker det ju vore mycket trevligare om tråden var kortare och koncisare i stället för en massa frågande om vad inlägg betyder. Tycker du tvärtom?

Då kan väl du förklara vad inlägg #16028 betyder eftersom mickef vägrar. Liksom flera gånger tidigare.
A arn bygg skrev:
onoworld är avstängd, inte pågrund av vad hen trodde på, utan pga några av grundreglerna, se BirgitS inlägg i det fallet.
Jag har ingen insyn i hur moderatorn tänkte och kan förstås inte veta orsaken. Jag bara konstaterade att regelbrott förekom.
A arn bygg skrev:
Efter läsospånets inlägg så är det väldigt tydligt att det jag trodde tidigare nu är bevisat.
Anser du att beskrivningen i #16022 inlägg beskriver covid?
A arn bygg skrev:
det är beviset för att moderatorerna inte är här (vilket är logiskt, de kan inte ha koll på alla).
Det är bara en moderator för detta underforum och hon kan förstås inte hinna med att läsa kanske hälften av alla inlägg som görs på Byggahus.
A arn bygg skrev:
Så vad är det som är bevisat, jo att det är en skara mobbare här som anmäler vissa men givetvis inte anmäler varandra.
Om du tycker att tråden innehåller regelbrott eller annat olämpligt ska du förstås anmäla eftersom det är enda sättet att styra upp tråden.
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Har ni diskuterat definitionen på vaccinerad och ickevaccinerad i England?
Fick nyss info om att en vaccinerad person defineras som ickevaccinerad fram tills 14 dagar har passeratefter vaccination?
Det är väl rimligt att en person vars vaccin än så länge inte har triggat produktionen av antikroppar just räknas som oskyddad eftersom det är vad hen är. Den definitionen används av fler länder.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
BirgitS evinnerligga kritiserande av vilka ord som är ok för hen att andra använder.

ur saol
typ första raden eller någon av de första:
Beslå: anbringande af ngt
Det syns ju tydligt att ni inte vill försöka förstå om förklaringen som passar in står högst upp, förstår däremot att man kanske inte förstår ordet och frågar men i detta fallet så faller man på eget grepp när manupppenbarligen länkar ordlistan och visar att man har läst ur den.
mickef får använda vilka ord han vill. Men om det blir oförståeliga meningar så är det väl inte så konstigt om folk frågar vad han menar.

När jag och andra har försökt att förstå mickef:s inlägg utan att fråga så klagar han på oss för att vi missförstår i stället för att fråga vad han menar. Men när vi frågar så gör vi fel som inte försöker förstå. Det betyder att vi möts av klagomål hur vi än gör, s.k. dubbelbestraffning.

Mitt försök till att förstå inlägg #16028 är att mickef anser att han inte bevisar att andra ljuger. Men det blir ju obegripligt i sammanhang med resten av inlägget eftersom det inte har något med regelbrott att göra.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J
A arn bygg skrev:
Efter läsospånets inlägg så är det väldigt tydligt att det jag trodde tidigare nu är bevisat.
Moderator har inte tid att kolla allt och kollar inte detta nu.
De påhopp som mickef utsätts för är grava i jämförelse med vad bonoworld gjorde, Bonoworld är avstängd, inte pågrund av vad hen trodde på, utan pga några av grundreglerna, se BirgitS inlägg i det fallet.
Så vad är det som är bevisat, jo att det är en skara mobbare här som anmäler vissa men givetvis inte anmäler varandra.
Eftersom det är tydligt att moderator inte har tid att hålla alla i nackskinnet blir det de som anmäls av "gänget" som troligast får inlägg raderade och bli bannade.
Detta inlägg kommer kanske bli raderat men tycker att efter lärospånets inlägg och hur det mottogs så blir det svårt att hålla tyst.
kolla in inläggen från Jocke B, Fairline och mickef, den ena sidan gör personpåhopp och får uppenbarligen ingen reprimand, det är beviset för att moderatorerna inte är här (vilket är logiskt, de kan inte ha koll på alla). Men de som påstår att de bara är moderatorerna som påverkar härinne, moderatorerna har inte blivit hitkallade på länge.
Kan inte förstå att ni inte kan ta lärospånets inlägg utan regera så som gjordes.

Blackarrow, håller inte med om en del åsikter därifrån men hen sköter inlägg bra och styr upp ibland, nyanserar ofta diskussionerna.
Mickef sköter detta mycket bra men det kan kanske bli ensamt däruppe på toppen.
Det är helt fritt att fortsätta skriva i forumet. Även att sluta om det inte passar. Du kan även försöka bidra till ämnet istället för detta ältande i metadiskussioner du håller på med.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
A arn bygg skrev:
Efter läsospånets inlägg så är det väldigt tydligt att det jag trodde tidigare nu är bevisat.
Moderator har inte tid att kolla allt och kollar inte detta nu.
De påhopp som mickef utsätts för är grava i jämförelse med vad bonoworld gjorde, Bonoworld är avstängd, inte pågrund av vad hen trodde på, utan pga några av grundreglerna, se BirgitS inlägg i det fallet.
Så vad är det som är bevisat, jo att det är en skara mobbare här som anmäler vissa men givetvis inte anmäler varandra.
Eftersom det är tydligt att moderator inte har tid att hålla alla i nackskinnet blir det de som anmäls av "gänget" som troligast får inlägg raderade och bli bannade.
Detta inlägg kommer kanske bli raderat men tycker att efter lärospånets inlägg och hur det mottogs så blir det svårt att hålla tyst.
kolla in inläggen från Jocke B, Fairline och mickef, den ena sidan gör personpåhopp och får uppenbarligen ingen reprimand, det är beviset för att moderatorerna inte är här (vilket är logiskt, de kan inte ha koll på alla). Men de som påstår att de bara är moderatorerna som påverkar härinne, moderatorerna har inte blivit hitkallade på länge.
Kan inte förstå att ni inte kan ta lärospånets inlägg utan regera så som gjordes.

Blackarrow, håller inte med om en del åsikter därifrån men hen sköter inlägg bra och styr upp ibland, nyanserar ofta diskussionerna.
Mickef sköter detta mycket bra men det kan kanske bli ensamt däruppe på toppen.
Jag misstänker att du syftar på mina inlägg, bland annat. Du har varit med på forumet i 37 dagar om jag såg rätt, kanske läst lite längre, men jag misstänker att du inte har läst alla inlägg i denna tråd under senaste halvåret. Där finns mängder med inlägg på en eller två meningar som är synnerligen oklara. Det finns också en hel del rent felaktiga påståenden, och ett antal frågor som visar på bristande kunskaper i ämnet. Inget fel med att ha bristande kunskaper och ställa frågor men när det då kommer felaktigheter (ibland avsiktligt) så är det inte konstigt att folk undrar. Det är mer än en gång som det kommit ett påstående som vi inte förstår, när vi väl förstår vad som avses så undrar vi hur han kommit fram till det och efter 3 obegripliga svar så kommer det ett "jag gissar".

För min del kan gärna mina inlägg om detta ryka, det har jag inget problem med. Jag har hittills under mina år på forumet anmält ett enda inlägg, ett som jag uppfattade som extremt nedsättande mot en grupp människor. Det inlägget var inte i den här tråden.

Att moderatorer inte kan läsa varenda inlägg som publiceras på detta forum tar jag för självklart.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
arn bygg
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Det är helt fritt att fortsätta skriva i forumet. Även att sluta om det inte passar. Du kan även försöka bidra till ämnet istället för detta ältande i metadiskussioner du håller på med.
Så du menar att du tillåter mig att fortsätta skriva genom att inte anmäla mig.....

Du menar mina metadiskussioner i denna tråd "varför har ni inte vaccinerat er.."
Uppskattningsvis kan jag motivera 80-90% av mina inlägg tillhörandes denna tråd, skulle bli imponerad om du kunde motivera 1/5 av dina inlägg här som tillhörandes trådämnet.
 
A
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Vaccin - leversjukdom?

Hepatit och leversvikt bland barn.

[länk]

Bara misstanken om att det kan finns ett sammanhang gör att man bör vänta ned sprutor till barn.

[länk]

Hur levern fungerar. [länk]
Misstanke tyckte jag fanns tidigare, dvs att man inte skulle leka med detta på barn, nu vet vi inte vad dessa publicerade relativt nya rön leder till men bara att de uppkommer och inte blir förklarade direkt som icke applicerbara med motbevis visar att man inte visste allt innan man gav detta vaccin till barn.
Man skulle ju kunna tänka sig att de beslutande skulle skydda sig lite extra för att hamna i en liknande sömnsjukesituation igen.
Gissar att någon härifrån nu kommer med ett inlägg om "jättestora" siffror på avlidna och skadade barn som givetvis berättigar att detta gjordes oasett vad den nya informationen kommer att landa i.
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag misstänker att du syftar på mina inlägg, bland annat. Du har varit med på forumet i 37 dagar om jag såg rätt, kanske läst lite längre, men jag misstänker att du inte har läst alla inlägg i denna tråd under senaste halvåret. Där finns mängder med inlägg på en eller två meningar som är synnerligen oklara. Det finns också en hel del rent felaktiga påståenden, och ett antal frågor som visar på bristande kunskaper i ämnet. Inget fel med att ha bristande kunskaper och ställa frågor men när det då kommer felaktigheter (ibland avsiktligt) så är det inte konstigt att folk undrar. Det är mer än en gång som det kommit ett påstående som vi inte förstår, när vi väl förstår vad som avses så undrar vi hur han kommit fram till det och efter 3 obegripliga svar så kommer det ett "jag gissar".

För min del kan gärna mina inlägg om detta ryka, det har jag inget problem med. Jag har hittills under mina år på forumet anmält ett enda inlägg, ett som jag uppfattade som extremt nedsättande mot en grupp människor. Det inlägget var inte i den här tråden.

Att moderatorer inte kan läsa varenda inlägg som publiceras på detta forum tar jag för självklart.
Kan vara så att jag skall ge dig en ursäkt, detta inlägg verkade ganska nyanserat, jag kan ha gjort ett misstag, men du var rejält provocerand som jag kan tolka som personriktat, detta tycker jag sakll vara tillåtet, hävdar dock att alla borde få sitta på samma bänk. Framhåller dock att det jag läst av mickef är förståeligt och bra. Förstår att alla kanske inte ser det men det betyder inte att det är fel eller provocerande.
Kan ju inte diskutera hela detta ämne så jag avslutar där och försöker be alla att svara på de nya nyheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.