Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P pmd skrev:
Jag måste dessutom få protestera mot användningen av pronomenet "hen" för att beteckna BirgitS. Jag är nästan helt övertygad om att "hennes" passar bättre.
Jag tycker inte att man ska vara könsneutral utan anledning. Själv tycker jag inte om att bli avkönad.
Håller med, hädanefter ska jag använda det pronomen signaturen verkar definiera sig som.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad var det som var ovidkommande?
"Det har inte förekommit tvångsvaccinering i Sverige. Inte ens på gränsen till. Den som hävdar något annat är jag lockad till att sortera in i facket konspirationsteoretiker. Det är, och har varit, helt frivilligt att vaccinera sig mot covid-19 i Sverige. För min del är jag tacksam för att jag har erbjudits den möjligheten."

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det finns de som tycker att det är skillnad/naturligare att ta "vaccinet" i de övre luftvägarna än i en muskel.
Ja, en muskel är inte samma sak som en luftväg, men det blir samma antikroppar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Osmakliga inlägg.
Förklara gärna vad du tyckte var osmakligt.

P
M mickef skrev:
"Det har inte förekommit tvångsvaccinering i Sverige. Inte ens på gränsen till. Den som hävdar något annat är jag lockad till att sortera in i facket konspirationsteoretiker. Det är, och har varit, helt frivilligt att vaccinera sig mot covid-19 i Sverige. För min del är jag tacksam för att jag har erbjudits den möjligheten."
Det var ju en kommentar och invändning mot ditt påstående om just tvångsvaccinering. Knappast ovidkommande.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, en muskel är inte samma sak som en luftväg, men det blir samma antikroppar.
Kanske det men det känns konstlat att ta en luftburen virus i armen.

BirgitS
M mickef skrev:
Kanske det men det känns konstlat att ta en luftburen virus i armen.
Du vet väl om att vaccinet inte innehåller några virus.

Hur har du tänkt dig att barn ska vaccineras mot röda hund, mässling, påssjuka och kikhosta?
Att påssjukevaccin ges just där man får påsar där man får påssjuka och kikhostevaccin ges i lungorna?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var ju en kommentar och invändning mot ditt påstående om just tvångsvaccinering. Knappast ovidkommande.
Tvångsvaccinering var ju på tapeten på sina håll, dock inte här i Sverige varför jag skrev "på gränsen till..." med det menar jag det tryck som var på befolkningen och alla även de som inte tillhörde riskgrupper skulle besprutas. Till de som tagit ett antal sprutor skulle det delas ut pass som förhindrar "otrogna" från tillträde osv.

BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att vaccinet inte innehåller några virus.

Hur har du tänkt dig att barn ska vaccineras mot röda hund, mässling, påssjuka och kikhosta?
Att påssjukevaccin ges just där man får påsar där man får påssjuka och kikhostevaccin ges i lungorna?
Ja det är nån modern historia men jag kallar det för virus för enkelhetens skull. De du räknar upp muterar kanske inte lika lätt som Coronan så de tas kanske likaväl i musklerna.
Det där med att kikhostevaccinet ges i lungorna lät läskigt.

P pmd skrev:
Förklara gärna vad du tyckte var osmakligt.
Att du relativiserar ett dödsfall som inläggaren beskrev.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Tvångsvaccinering var ju på tapeten på sina håll, dock inte här i Sverige varför jag skrev "på gränsen till..." med det menar jag det tryck som var på befolkningen och alla även de som inte tillhörde riskgrupper skulle besprutas. Till de som tagit ett antal sprutor skulle det delas ut pass som förhindrar "otrogna" från tillträde osv.
Nej, ingen har tyckt att någon människa ska besprutas med vaccin. Man besprutar däremot grödor med bekämpningsmedel.

Vaccinpass var till för att hålla nere smittspridningen på den tid när vaccinering skyddade nästan alla från att över huvud taget bli sjuka samt skydda ovaccinerade från att bli allvarligt sjuka. Alltså för att skydda sjukvården och samhället från för stora påfrestningar.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Ja det är nån modern historia men jag kallar det för virus för enkelhetens skull. De du räknar upp muterar kanske inte lika lätt som Coronan så de tas kanske likaväl i musklerna.
Det där med att kikhostevaccinet ges i lungorna lät läskigt.
När du kallar vaccin för virus låter du mest väldigt okunnig, typ tror på någon konstig konspirationsteori.

Hur virus muterar har inget att göra med var det är lämpligt att spruta in vaccinet.

Precis så det är inte alltid lämpligt att ge vaccin just där viruset sätter sig. Det har helt enkelt inget att göra med dess effekt.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När du kallar vaccin för virus låter du mest väldigt okunnig, typ tror på någon konstig konspirationsteori.

Hur virus muterar har inget att göra med var det är lämpligt att spruta in vaccinet.

Precis så det är inte alltid lämpligt att ge vaccin just där viruset sätter sig. Det har helt enkelt inget att göra med dess effekt.
Jag trodde det var en skvätt virus man ympades med men tack för att du rättade mig igen, även om det inte bär resonemanget vidare.
Gissar du ang. virus mutering och vaccineringsmetod?

BirgitS
M mickef skrev:
Jag trodde det var en skvätt virus man ympades med men tack för att du rättade mig igen, även om det inte bär resonemanget vidare.
mRNA-vaccin (Pfizer, Moderna) innehåller bara en kort bit RNA som är gjord för att se likadan ut som en mycket liten bit av virusets RNA-sekvens.
Proteinvaccin (Novavax) innehåller lite protein som är gjord för att se ut som en en bit av höljet på viruset.

M mickef skrev:
Gissar du ang. virus mutering och vaccineringsmetod?
Nej
Det skulle inte heller bli bättre effekt av covidvaccin bara för att man sprutade in det i näscellerna. Antikroppar cirkulerar i blodomloppet oavsett var i kroppen viruset resp. vaccinet kom in i kroppen. Man vet att vaccinerade har antikroppar i de övre luftvägarna. Det är ju därför som vaccinering skyddar mot att bli smittad. Det är ju också därför som en vaccinerad som blir sjuk har antikroppar utanpå de viruspartiklar som finns i luftvägarna, det är en av orsakerna till att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade som insjuknar första gången.

Däremot är det ju stor skillnad på vaccinets effekt beroende på om de antikroppar som bildades pga. vaccinet passar på viruset.
Mycket bra passform på deltavirus = mycket bra effekt
Halvdan passform på omikronvirus = halvdan effekt

Samma sak gäller förstås även efter genomgången sjukdom.
Sjuk med alfa ger antikroppar med mycket bra passform på deltavirus = mycket bra effekt
Sjuk med alfa ger antikroppar med halvdan passform på omikronvirus = halvdan effekt

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
mRNA-vaccin (Pfizer, Moderna) innehåller bara en kort bit RNA som är gjord för att se likadan ut som en mycket liten bit av virusets RNA-sekvens.
Proteinvaccin (Novavax) innehåller lite protein som är gjord för att se ut som en en bit av höljet på viruset.

Nej
Det skulle inte heller bli bättre effekt av covidvaccin bara för att man sprutade in det i näscellerna. Antikroppar cirkulerar i blodomloppet oavsett var i kroppen viruset resp. vaccinet kom in i kroppen. Man vet att vaccinerade har antikroppar i de övre luftvägarna. Det är ju därför som vaccinering skyddar mot att bli smittad. Det är ju också därför som en vaccinerad som blir sjuk har antikroppar utanpå de viruspartiklar som finns i luftvägarna, det är en av orsakerna till att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade som insjuknar första gången.

Däremot är det ju stor skillnad på vaccinets effekt beroende på om de antikroppar som bildades pga. vaccinet passar på viruset.
Mycket bra passform på deltavirus = mycket bra effekt
Halvdan passform på omikronvirus = halvdan effekt

Samma sak gäller förstås även efter genomgången sjukdom.
Sjuk med alfa ger antikroppar med mycket bra passform på deltavirus = mycket bra effekt
Sjuk med alfa ger antikroppar med halvdan passform på omikronvirus = halvdan effekt
Ger en Covidinfektion bättre "immunitet" än vaccinet och isf vad beror det på. Jag har förstått att en boost med vaccinet kan förbättra "immuniteten" ytterligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.