816 981 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det verkar vara något konstig länken och webbläsaren försöker inte komma till sidan som texten anger att man ska komma till. Verkar vara: "ht tp://Läkemedelsverket informerar"Fairlane skrev:Nedan är en länk som motsäger allt trams om D-vitamin, ivermektin och klorokinfosfat, allt trams om ändrat DNA, allt trams om hemligt innehåll i vaccinerna och allt trams om nödgodkännande. Inte för att jag tror att alla klarar av att ta till sig informationen, men om någon gör det, någon som lutat åt att tramset skulle vara korrekt så är mycket vunnet.
[länk]
Jag tänkte ge en relation från räkningens start i min åldersgrupp. 30-39.B b8q skrev:Det finns ett antal biverkningar rapporterade i samband med vaccination (inget ovanligt för just Covid-vaccin, för övrigt), och till och med några få misstänkta dödsfall.
MEN snälla människa, man måste sätta det i relation till de oändligt många fler som insjuknat, avlidit eller fått långvariga skador av Covid-19.
Varför klarar du inte av en enkel jämförelse?
Totala antalet sjuka = 197719 st
Totala antalet döda med = 47 st 0,02%
Totala IVA vårdare = 347 st 0,17%
Den enkla ekvationen säger att hittills så är chansen större att du riskerar att dö när du öppnar ytterdörren och går ut. (utan några brevis)
Jag hävdar då att riskgrupper och äldre som har större risk att dö skall skydda sig. Sen ska de sluta jaga andra.
Om man markerar hela länken och kopierar den å sedan klistra in den i en webbläsare så fungerar det.
Så det verkar vara något knas på själva länkningen.
Provar att lägga in länken,
https://www.folkhalsomyndigheten.se...rna-mot-covid-19/lakemedelsverket-informerar/
Edit: hepp funkar inte nu heller, provar att ta bort länkningen å lägga till länkningen igen för att se om det funkar.
Edit2: nu fungerar länken, så det verkar vara problem med forumprogramvaran när man lägger in länken första gången, man ser också att länken ”kortas ned” med tre punkter ”…” efter redigeringen.
Så det verkar vara något knas på själva länkningen.
Provar att lägga in länken,
https://www.folkhalsomyndigheten.se...rna-mot-covid-19/lakemedelsverket-informerar/
Edit: hepp funkar inte nu heller, provar att ta bort länkningen å lägga till länkningen igen för att se om det funkar.
Edit2: nu fungerar länken, så det verkar vara problem med forumprogramvaran när man lägger in länken första gången, man ser också att länken ”kortas ned” med tre punkter ”…” efter redigeringen.
Kan du göra en likadan översikt över antal vaccinerade i din åldersgrupp, antal som fått allvarliga biverkningar och antal som avlidit av vaccinationen, så man kan jämföra vilken risk som är störst då; vaccin eller Covid?R Rkarlsson skrev:Jag tänkte ge en relation från räkningens start i min åldersgrupp. 30-39.
Den enkla ekvationen säger att hittills så är chansen större att du riskerar att dö när du öppnar ytterdörren och går ut. (utan några brevis)
Jag hävdar då att riskgrupper och äldre som har större risk att dö skall skydda sig. Sen ska de sluta jaga andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Låter du bli att använda bilbälte bara för att risken är större att dö när du öppnar ytterdörren än att du ska dö för att du inte använder bilbältet?R Rkarlsson skrev:Jag tänkte ge en relation från räkningens start i min åldersgrupp. 30-39.
Att använda bilbälte kan ibland också ge upphov till skador och i sällsynta fall död.
Sen inte att förglömma att de nyare varianterna alfa och delta orsakar mer allvarlig sjukdom än förra årets vilket ändrar riskerna du har räknat fram. Det är inte heller roligt att ligga på annan vårdavdelning i ett antal dagar och under tredje vågen var det minst en procents risk för det i din åldersgrupp (kommer inte ihåg exakt vad Socialstyrelsen kom fram till längre) eller att få postcovid (verkar också vara i storleksordningen minst en procent) och inte kunna ta hand om familjen eller jobba under lång tid. Jag saknar hänsyn till det i din riskbedömning.
Sen ska man ju inte heller glömma risken att om du blir smittad så kan du smitta någon annan (förälder?) som blir allvarligt sjuk eller avlider.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det har säkert skrivits många gånger ovan men tål att upprepas. Facebook mfl platformar har algoritmer som gör att man matas med det man läser! Läser man ett antivax inlägg, går med i en sån grupp så föreslås av algoritmen fler av samma eftersom det tolkas som att man har det intresset.
Själv har jag vacinerat mig både för moin egenskull men även för andras, bromsa smittan så de mer sårbara inte behöver drabbas, men även sjukvården, både ur perspektivet hänsyn till personalen men även av rent ekonomiska skäl. Länge sen jag läste vad ett akut dygn kostande men dyrt är det!
EDIT, hur många har fått sitt hus nedbrunnet (eller heter det upp?) följdfrågan, har ni försäkring? För min del så är svaret aldrig på första och självklart på andra
Själv har jag vacinerat mig både för moin egenskull men även för andras, bromsa smittan så de mer sårbara inte behöver drabbas, men även sjukvården, både ur perspektivet hänsyn till personalen men även av rent ekonomiska skäl. Länge sen jag läste vad ett akut dygn kostande men dyrt är det!
EDIT, hur många har fått sitt hus nedbrunnet (eller heter det upp?) följdfrågan, har ni försäkring? För min del så är svaret aldrig på första och självklart på andra
Så ungefär 0,2% risk vid bekräftad smitta för iva-vård eller död (säkert lägre reell risk pga odiagnosticerade fall). Du har säkert minst lika många som vårdats pga allvarlig sjukdom utanför iva dessutom, med de långtidskonsekvenser det kan medföra.R Rkarlsson skrev:Jag tänkte ge en relation från räkningens start i min åldersgrupp. 30-39.
Det är betydande risk vid en smitta med utbredd samhällsspridning, vilket talar starkt för vaccinering i min mening. Indikationen för vaccinering är betydligt starkare än för de flesta vaccin vi har.
Till saken hör att riskgrupper kan förväntas ha sämre skydd av vaccin dessutom och är i många fall beroende av att andra vaccinerar sig.
Den går inte. För det verkar ju som att alla som dött eller får allvarliga biverkningar avskrivs som nonsens.B b8q skrev:
Hade jättegärna gjort det om de publicerar faktan =) Min poäng som du måste fatta är att det är inte så allvarligt som de försöker påskina. Gruppen som är värst är 80plus. Och det enl all fakta på fhm.
Jag tog hänsyn till räkningens start. Resten kan jag faktiskt säga att jag skiter fullkomligt i.BirgitS skrev:Låter du bli att använda bilbälte bara för att risken är större att dö när du öppnar ytterdörren än att du ska dö för att du inte använder bilbältet?
Att använda bilbälte kan ibland också ge upphov till skador och i sällsynta fall död.
Sen inte att förglömma att de nyare varianterna alfa och delta orsakar mer allvarlig sjukdom än förra årets vilket ändrar riskerna du har räknat fram. Det är inte heller roligt att ligga på annan vårdavdelning i ett antal dagar och under tredje vågen var det minst en procents risk för det i din åldersgrupp (kommer inte ihåg exakt vad Socialstyrelsen kom fram till längre) eller att få postcovid (verkar också vara i storleksordningen minst en procent) och inte kunna ta hand om familjen eller jobba under lång tid. Jag saknar hänsyn till det i din riskbedömning.
Sen ska man ju inte heller glömma risken att om du blir smittad så kan du smitta någon annan (förälder?) som blir allvarligt sjuk eller avlider.
Jag respekterar om de äldre inte vill träffa mig. Jag räknar med att om de vill träffa mig har de antingen tagit sina doser eller accepterar läget. Har fått klart för mig att jag inte får komma hem till någon gamling nu =) Jag accepterar det och det blir deras förlust.
Men jag lever och tror på människans fria egna val. Dvs jag är försiktigt men väljer vad jag vill med min kropp.
Ser man sen på kraftiga biverkningar i långtid av viruset så vill jag se de exakta siffrorna i antal och procent MYCKET VIKTIGT med antal och inte bara procent. Av alla jag känner eller vet vilka de är så har 0% någon biverkning efter sjukförloppet.
Nu vrider du på siffrorna. 0,02 procent är inte i närheten av 0.2 % Eftersom det är så extremt viktigt för folk här så vrid inte på det.J Jonobe skrev:Så ungefär 0,2% risk vid bekräftad smitta för iva-vård eller död (säkert lägre reell risk pga odiagnosticerade fall). Du har säkert minst lika många som vårdats pga allvarlig sjukdom utanför iva dessutom, med de långtidskonsekvenser det kan medföra.
Det är betydande risk vid en smitta med utbredd samhällsspridning, vilket talar starkt för vaccinering i min mening. Indikationen för vaccinering är betydligt starkare än för de flesta vaccin vi har.
Till saken hör att riskgrupper kan förväntas ha sämre skydd av vaccin dessutom och är i många fall beroende av att andra vaccinerar sig.