Vi har ett hus byggt på 60-talet. Krypgrund med betongbjälklag (platta 100mm enligt ritning). Under betongen sitter det dock plankor men de verkar inte ha någon bärande funktion. På vissa ställen sitter det en spånskiva närmast betongen och det ser ut som att betongen gjutits mot spånskivan.
Vad är detta? Är det en ”gjutform” eller någon typ av stöd från när huset byggdes som sedan lämnats kvar?
Plankorna är i dåligt skick på sina ställen och därför vill jag ta bort det. Man kan se på en bild att ett parti hänger ned då stödet i marken är mörket. Finns det något att tänka på vid rivning?
Vad är detta? Är det en ”gjutform” eller någon typ av stöd från när huset byggdes som sedan lämnats kvar?
Plankorna är i dåligt skick på sina ställen och därför vill jag ta bort det. Man kan se på en bild att ett parti hänger ned då stödet i marken är mörket. Finns det något att tänka på vid rivning?
IOM att det är betongbjälklag så är det bara en gjutform som ingen ides eller glömde att ta bortS svardf skrev:Vi har ett hus byggt på 60-talet. Krypgrund med betongbjälklag (platta 100mm enligt ritning). Under betongen sitter det dock plankor men de verkar inte ha någon bärande funktion. På vissa ställen sitter det en spånskiva närmast betongen och det ser ut som att betongen gjutits mot spånskivan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför blinkar LED lysrör i min armatur ?
Belysning -
Varför gick säkringen i elementet?
El -
Varför har man "tätat" krypgrunden på det här sättet?
Grund & Markarbeten -
Varför har olika material använts i krypgrunden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför ser virket ut så här i krypgrunden?
Grund & Markarbeten