A Avemo skrev:
Lampor är inte så ofta jordade. Desto vanligare är dubbelisolerade lampor. Om sladdströmbrytarens dragavlastning kan greppa en treledarkabel är det ok att låta jordtråden gå obruten igenom. Hur tänkte du ansluta jordtråden i lampan?
Tack det låter ju teoretiskt som.den bästa lösningen Jag har skaffat en jordad lamphållare o en jordad stickkontakt så det är mellanbrytaren jag inte fattar varför inte den ska vara jordad och att det vore bäst med obruten jord genom den

K Kullatorp skrev:
Tack det låter ju teoretiskt som.den bästa lösningen Jag har skaffat en jordad lamphållare o en jordad stickkontakt så det är mellanbrytaren jag inte fattar varför inte den ska vara jordad och att det vore bäst med obruten jord genom den
Blir svårt koppla brytaren utan att klippa skyddsjorden. Därför det sitter en plint där för skarva ihop skyddsjord ledare

J J-banan skrev:
Skyddsjorden är inte bruten, den är kopplad till plint och skarvad till nästa ledare, den går inte öppna eller stänga kretsen till den
Nä ok jag använder fel termer Med bruten menar jag skarvad Jag fattar ju att jorden inte kan hänga lös 😁

K Kullatorp skrev:
Här nedan är en bild på jordad brytare där jorden är bruten o kopplad från två.håll
[länk]
Den är skarvad i brytaren men den har alltid kontakt och bryts aldrig

Om du nu bygger om / renoverar från lamphållare till stickpropp varför inte göra lampan dubbelisolerad?

Att skyddsjorda alla delar i en armatur är inte helt enkelt.

Protte

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Blir svårt koppla brytaren utan att klippa skyddsjorden. Därför det sitter en plint där för skarva ihop skyddsjord ledare
Varför då, att skära upp ytterisoleringen är jätteenkelt.

D Dilato skrev:
Varför då, att skära upp ytterisoleringen är jätteenkelt.
Jo såklart man kan blir lite omständigt bara

prototypen prototypen skrev:
Om du nu bygger om / renoverar från lamphållare till stickpropp varför inte göra lampan dubbelisolerad?

Att skyddsjorda alla delar i en armatur är inte helt enkelt.

Protte
Jag trodde intean kunde göra det själv. Dubbelisolerad sladd ja med hur får man helt tätt i lamphållaren o stickkontakten för vad jag förstår får det inte finnas någon synlig koppling alls då. Allt ska vara tätt med krympplast typ?

G GoGetLost skrev:
Den är skarvad i brytaren men den har alltid kontakt och bryts aldrig
Nä det är så.jag menar men jag använder fel termer

K Kullatorp skrev:
Jag trodde intean kunde göra det själv. Dubbelisolerad sladd ja med hur får man helt tätt i lamphållaren o stickkontakten för vad jag förstår får det inte finnas någon synlig koppling alls då. Allt ska vara tätt med krympplast typ?
Det finns tex följande sladdställ att köpa
https://www.led123.se/stromkabel-euro-220v-vit.html
Eller följande sladdställ med strömbrytare
https://cdon.se/produkt/rev-0505680555-anslutningskabel-strom-vit-2-m-ed70a9314b3b44e0/

Det är bara eurokontakten som behöver vara gjuten på sladden, strömbrytaren och lampsockeln kan sitta med bara vanlig dragavlastning.

Kan vi inte bara för att stilla nyfikenheten få en bild på lampan i fråga?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.