80 547 läst · 197 svar
81k läst
197 svar
Varför får vi inte huset sålt?
Det är inte så att vi inte kan bo kvar av ekonomiska orsaker. Vi har relativt billig el och låga bundna räntor. Vi måste flytta för att vår familjs logistik inte går ihop.Kilrain skrev:
Priset är för högt.
Det spelar tyvärr ingen roll vad ni köpte huset för, eller hur mycket ni har renoverat det för. Det har noll relevans för vad en köpare är beredd att betala.
Det var varit säljare som har kunnat sätta priset i drygt ett årtionde. Nu har det glidit över till köpares fördel.
När vi köpte vårt hus i samband med prisdippen 2009 fick vi det för exakt samma summa som säljarna hade i bolån. Och det var när räntorna störtdök.
Nu går räntorna upp, och driftkostnaderna (el/värme) löper amok, så läget är mångdubbelt värre för säljare som tvingas sälja.
Om ni inte måste sälja och kan bo kvar med ökade driftskostnader, sälj inte. Men om ni tvunget måste sälja, var glada så länge ni kan sälja utan att sitta med en restskuld till banken.
Han har kvar samma jobb, men synen har blivit sämre. Tanken var att han skulle ha tagit körkort för ett bra tag sedan men andra saker har kommit vägen och nu i somras så märkte vi när vi övningskörde att han ser mycket värre.Demmpa skrev:
Vi får nog kanske titta annars på dem alternativen. Jag hoppas fortfarande på att vi kan sälja och flytta närmare våra jobb.
Vi byggde inte om inglasade altanen till vardagsrum. Det blev för mycket jobb som vi inte visste då. Vi skulle behöva flytta om stora delar av FTX systemet, avlopp och vatten i köket.Demmpa skrev:
Det vi gjorde var att sätta för ingången från toalett/tvättstuga till inglasade altanen. Öppnade upp väggen mellan kök och sovrum. Då förstärktes den öppningen upp genom att bygga en till hjärtvägg vid trappan och så byggde vi en förvaring under trappan. På övervåningen tänkte vi i det som var vardagsrum att sätta igen fönstret i mitten och sedan bygga två barnrum där. Sovrummet uppe är så pass stort att vår 210 cm breda säng ändå får plats där, men det uppe har vi inte hunnit. Vi behövde bygglov och snickare för att sätta upp väggen då mot trappan, så när vi insåg att vi behöver flytta så gjordes det inte klart.
Medlem
· Stockholm
· 4 194 inlägg
Hej
Vad ska ni bo framöver?
Det är inte hela värden att sälja med förlust om ni ska köpa nytt hus, för det har förmodligen också sjunkit i pris.
Detta givet att ni har lite cash åxå.
Vad ska ni bo framöver?
Det är inte hela värden att sälja med förlust om ni ska köpa nytt hus, för det har förmodligen också sjunkit i pris.
Detta givet att ni har lite cash åxå.
R Rollerolle22 skrev:Tråkigt att det går tungt. Sånt tär på en..
Jag skulle säga att majoriteten söker ungefär samma hus. Många är, eller hoppas bli, två vuxna och två barn. Då är tre rum på samma våning nästan en förutsättning. De flesta är dessutom inte värst händiga. Så man letar efter ett hus som redan stämmer överens med det man söker.
Vet inte om vi är unika här då med fyra sovrum uppe för barnen, plus eget lek/vardagsrum.
Och vuxensovrum nera för oss vuxna. Helt underbart. Ja spjälsängen för den minsta står givetvis i vårt sovrum då yngsta är liten.
Jag växte upp med tre sovrum för oss barn på nedre plan och för de vuxna där nere.
Så jag förstår inte alls detta bekymmer.
Någon form av el-lådcykel?
Tror väldigt många sitter stilla i båten nu.
Är det dessutom renoverat och inte är precis så man skulle vilja ha det, så tror jag huset väljs bort direkt nu när det väntas tuffare tider.
Tror väldigt många sitter stilla i båten nu.
Är det dessutom renoverat och inte är precis så man skulle vilja ha det, så tror jag huset väljs bort direkt nu när det väntas tuffare tider.
Lider med er.
Jag har kombinerat jobb och skjutsa sambon och barn så jag vet vilket helvete det kan va. 4 timmar om dagen i bilen ibland.
nu kör jag elmoped och sambon har bilen (äntligen körkort efter 3 år!!!). En 25 elmoppe (viarelli) jag skjutsar ungarna till förskolan med. Släpkärra bak vilket är okej. Sen åker jag hem och tar 45 moppen. Sitter och funderar på en mopedbil inför vintern. De går ju så långsamt så det kanske är okej med lite halvtaskig syn? Om den inte förväntas bli värre?
alternativet kan väl kanske vara att försöka hitta ett jobb han kan jobba hemifrån ett par dar i veckan? Minskar belastningen och då kanske det kan funka att ha ett par timmar buss om dagen. Iallafall till marknaden vänder och ni får huset sålt?
Man får ha lite tålamod när det skiter sig. Eller mycket tålamod. Och göra så gott man kan med det man har.
håller tummarna för att ni får huset sålt ändå!
Jag har kombinerat jobb och skjutsa sambon och barn så jag vet vilket helvete det kan va. 4 timmar om dagen i bilen ibland.
nu kör jag elmoped och sambon har bilen (äntligen körkort efter 3 år!!!). En 25 elmoppe (viarelli) jag skjutsar ungarna till förskolan med. Släpkärra bak vilket är okej. Sen åker jag hem och tar 45 moppen. Sitter och funderar på en mopedbil inför vintern. De går ju så långsamt så det kanske är okej med lite halvtaskig syn? Om den inte förväntas bli värre?
alternativet kan väl kanske vara att försöka hitta ett jobb han kan jobba hemifrån ett par dar i veckan? Minskar belastningen och då kanske det kan funka att ha ett par timmar buss om dagen. Iallafall till marknaden vänder och ni får huset sålt?
Man får ha lite tålamod när det skiter sig. Eller mycket tålamod. Och göra så gott man kan med det man har.
håller tummarna för att ni får huset sålt ändå!
Sen är det ju tyvärr så att renovering inte alltid betyder att man kan hämta hem utgifterna.
En köpare kanske inte gillar det ni gjort och skulle hellre ha renoverat själv, men att köpa och slita ut nya grejer tar emot.
Det är ju väldigt mycket tur och otur också. Vi sålde ett mindre kedjehus i populärt område för 10 år sedan. Det dyraste som sålts där p.g.a våra renoveringar och första i området som hade pool t.ex.
Inget hände på ett par månader, sen kom två som verkligen ville ha det som budade upp det så vi var mer än nöjda...
Is i magen och vänta (om ni har möjlighet), eller sänka priset...
En köpare kanske inte gillar det ni gjort och skulle hellre ha renoverat själv, men att köpa och slita ut nya grejer tar emot.
Det är ju väldigt mycket tur och otur också. Vi sålde ett mindre kedjehus i populärt område för 10 år sedan. Det dyraste som sålts där p.g.a våra renoveringar och första i området som hade pool t.ex.
Inget hände på ett par månader, sen kom två som verkligen ville ha det som budade upp det så vi var mer än nöjda...
Is i magen och vänta (om ni har möjlighet), eller sänka priset...
Så här ser statistiken ut i min kommun.
Priserna har i snitt gått ner 2M sedan maj, eller nästan 20%
Som köpare just nu skulle jag vara orolig för att botten inte är nådd, och priserna kanske korrigeras till 2020års nivå, dvs uppåt 2M ner till.
Speciellt med höjda räntor och höga elpriser.
Men detta gäller ju alla objekt, så du får ju potentiellt lika stor rabbat på de objekt ni letar efter.
![Graf som visar nedgång i medianhuspriser från ca 13 miljoner till under 10 miljoner och antal sålda villor.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/621/621765-bd5acb04bc454e59e726b4e72127d85c.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som köpare just nu skulle jag vara orolig för att botten inte är nådd, och priserna kanske korrigeras till 2020års nivå, dvs uppåt 2M ner till.
Men detta gäller ju alla objekt, så du får ju potentiellt lika stor rabbat på de objekt ni letar efter.
Verkar ju dock som de alltid går ner vid maj så prisnedgången är kanske inte så stor som de ger sken av? Är det någon skillnad på vilka villor som säljs när? Har man inte panik så säljer man ju på sommaren så förmodligen finare fastigheter.Unikt namn skrev:
[bild]
Ja just nu ska man egentligen sitta still i båten.Unikt namn skrev:
[bild]
11% ner här enligt Booli men det är snarare 20% då folk tror de får samma som för ett år sen. Priserna är mer eller minre på väg mot nivåerna 2018.
Tror att TS fått de råd som är bra i tråden.
Men måste även säga… ersätta fibercement med virke låter inte som nått som höjer värdet ut en köpares synvinkel. Det spelar ingen roll om ni är snickare som gjort det hela. Intryvk och hur det ser ut är a och o om ni ska sälja nu. Tyvärr.
Det är antagligen vitt och opersonligt som gäller. Städad tomt. Se till att grund ser lika ut på hela huset. Rätta till målning fasad. Generella råd.
Sen tror jag att om ni tycker att logistiken inte fungerar. Hur ser det ut för nästa köpare?
nu med drivmedelspriserna sticker attraktiviteten med landet tyvärr ner
vill inte bara taskig men. Sitt kvar i båten. Det är absolut sämst tid sälja nu. Prova igen till sommaren som kommer.
Vad gäller sambons syn. Inget som går att korrigera? Bra optiker (inte budgetkedjor) kan göra underverk.
Jo, jag förstår varför lösningen blev vald. Men jag tycker det sticker ut väldigt mycket på mäklarbilderna där färgerna är extra förstärkta. Det största problemet är som sagt konjunkturen.1 117kvadrat skrev:Jag vet att el är en sån sak som många inte betalar för, tråkigt när det är en så pass viktig del av huset.
Så du har lyckas att klura ut vilket som är vårt hus?!?! Det är plintgrund på utbyggnaden, den förra ägaren som hade byggt den hade satt fibercementskivor för med två små luftventiler. Vi blev rekommenderade av flera som kan mer om hus och grunder att byta det som satt för grunden eller såga ut för mer ventilation. Fibercementskivorna gick sönder när vi skulle ta loss dem för att få bättre ventilation, så då bestämde vi att sätta för med trä med spalter mellan. Kanske vi ska ta och måla det så det ser mer ut som en grund?
Vilken annons det handlade om var inte så svårt att lista ut då antal kvadrat och byggår går att hitta på forumet.