3 478 läst · 74 svar
3k läst
74 svar
Varför får jag inte ut full kapacitet!? -500MBPS
Ok, nu blev jag lite nyfiken på detta:
Jag har samma NIC som @kristofer12345 i jobbdatorn (driver version: 10.59.420.2023) och gjorde en speedtest mot speedtest.net i en webläsare, Windows 11. Har 1000/1000 från BH.
Här ser ni resultatet på cpu-belastningen. Grön pil är grundbelastningen på 4% och röd pil visar när testet startade.
Jag vill påstå att det därmed inte är några problem att få denna dator att maxa fibern....
Jag har samma NIC som @kristofer12345 i jobbdatorn (driver version: 10.59.420.2023) och gjorde en speedtest mot speedtest.net i en webläsare, Windows 11. Har 1000/1000 från BH.
Här ser ni resultatet på cpu-belastningen. Grön pil är grundbelastningen på 4% och röd pil visar när testet startade.

Jag vill påstå att det därmed inte är några problem att få denna dator att maxa fibern....
Bra idé men nog extrem överkurs för trådskaparen.A A-Man_08 skrev:
4GB RAM/arbetsminne är på tok för lite för alla nyare versioner av Windows. Inte ens sjuan var bra med 4. XP däremot gick rätt så bra men det var ju 2000 i grunden och relativt avskalat OS. Jag har provat, alltför många gånger. Inte ens med snabb CPU blir det bra. Borde inte få säljas.MathiasS skrev:
Skärmdump från min nuvarande Google Chrome-session på W10:

Enbart webbläsaren drar 50% mer än 4GB, ensamt. Inget OS, virusprogram eller annat medräknat.
Jag håller med om att 4 är för lite för att det ska bli bra men jag vidhåller att jag inte tror en sekund på att DET är flaskhalsen här. Detta är ett kabel, port, eller NIC-problem eller kanske båda (kombon).MultiMan skrev:
Bra idé men nog extrem överkurs för trådskaparen.
4GB RAM/arbetsminne är på tok för lite för alla nyare versioner av Windows. Inte ens sjuan var bra med 4. XP däremot gick rätt så bra men det var ju 2000 i grunden och relativt avskalat OS. Jag har provat, alltför många gånger. Inte ens med snabb CPU blir det bra. Borde inte få säljas.
Skärmdump från min nuvarande Google Chrome-session på W10:
[bild]
Enbart webbläsaren drar 50% mer än 4GB, ensamt. Inget OS, virusprogram eller annat medräknat.
Mina gamla HP Mikroserver gen7 med urslöa AMD Turion klarar av att maxa diskarna vid filöverföring, dvs gigabit över ethernet, men då är det med helt avskalad Server 2008 r2 konfigurerade enbart för filserverbruk och riktigt bra nätverkskort.MathiasS skrev:
[bild]
Så ja, denna Celeron bör klara gigabit över ethernet om allt annat är konfigurerat precis rätt. Med W11 och 4GB internminne är det stor risk att dubbla virusprogram och brandväggar, kanske tredubbla, samt webbläsare mm andra tillägg kommer ställa till det. Kan gå med helt nystartad dator innan allt annat börjat laddas in, men det lär inte vara länge. Första är iaf att avinstallera både Mcafee och Avast samt bara köra inbyggda Defender i W11 och se vad som händer.
Visst kan det vara usel kabel som bidrar, minns inte vad som skrivits om det.
Jovisst och den här burken har nog helt slut på internminne och får swappa via hårddisken.MultiMan skrev:
Mina gamla HP Mikroserver gen7 med urslöa AMD Turion klarar av att maxa diskarna vid filöverföring, dvs gigabit över ethernet, men då är det med helt avskalad Server 2008 r2 konfigurerade enbart för filserverbruk och riktigt bra nätverkskort.
Så ja, denna Celeron bör klara gigabit över ethernet om allt annat är konfigurerat precis rätt. Med W11 och 4GB internminne är det stor risk att dubbla virusprogram och brandväggar, kanske tredubbla, samt webbläsare mm andra tillägg kommer ställa till det. Kan gå med helt nystartad dator innan allt annat börjat laddas in, men det lär inte vara länge. Första är iaf att avinstallera både Mcafee och Avast samt bara köra inbyggda Defender i W11 och se vad som händer.
Visst kan det vara usel kabel som bidrar, minns inte vad som skrivits om det.
Om det är problemet med ram minnet är för litet så har man tidigare kunnat utöka virtuella minnet som läggs på ssd. Gjorde för några år sedan när min ssd var för långsam så behövde buffra ännu mer i ram minnet. Hade 1000/1000 och fick ut maxhastighet till slut. Tillräckligt länge för en BD rip.
Om du kollar task manager /Aktivitetshanteraren så bör du kunne se om den toppar i maxhastighet för att sedan droppa i takt med ram +śsd skrivhastighet ökar.
CPU tror jag inte är flaskhalsen
Om du kollar task manager /Aktivitetshanteraren så bör du kunne se om den toppar i maxhastighet för att sedan droppa i takt med ram +śsd skrivhastighet ökar.
CPU tror jag inte är flaskhalsen
Är nog TOE han tänker påMathiasS skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/TCP_offload_engine
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/network/tcp-ip-offload
Tänkte flika in angående Realtek PCIe GbE Family Controller. Jobbar själv som nätverkstekniker och min jobbdator har exakt samma controller. La på en 1000 tjänst för att mäta men kom upp i 370mbit ner och ca 930mbit upp. Efter ha testat med annan dator så fick jag ut fullt blås upp och ner (930/890). Drivrutinen jag hade var från 2017 fast datorn är ca 1 år gammal. Efter mycket sökning hittade jag en drivrutin från 2024 men resultatet var detsamma. Sagt och gjort, åkte och köpte en usb nätverksadapter och till min fasa så kom denna upp i samma kassa värden. Efter en hel del felsökning så visar det sig att alla usb nätverksadaptrar kopplar internt upp sig mot family controllern och därav ger dem alla samma värden. Hur mycket jag försöker tweaka inställningarna under nätverks kortet så ger den samma skräp. Lösningen för min del var att använda en iPad som mätinstrument med en usb dongel (samma som jag använde till datorn) och nu har jag alltid rätt värden. Tyvärr kom jag aldrig fram till en lösning men tänkte det var värt att flika in med infon jag kommit fram till.
Samtidigt är det ju konstigt att ett så vanligt NIC skulle ha många olösliga problem. Då skulle den inte sitta i hp företags laptopps och företagen skulle inte köpa tiotusentals laptops med sådana kort i. Men, när man måste börja hitta kombos av bios och drivrutiner för att det ska funka så är det ju inte lätt.Kosyer skrev:
Tänkte flika in angående Realtek PCIe GbE Family Controller. Jobbar själv som nätverkstekniker och min jobbdator har exakt samma controller. La på en 1000 tjänst för att mäta men kom upp i 370mbit ner och ca 930mbit upp. Efter ha testat med annan dator så fick jag ut fullt blås upp och ner (930/890). Drivrutinen jag hade var från 2017 fast datorn är ca 1 år gammal. Efter mycket sökning hittade jag en drivrutin från 2024 men resultatet var detsamma. Sagt och gjort, åkte och köpte en usb nätverksadapter och till min fasa så kom denna upp i samma kassa värden. Efter en hel del felsökning så visar det sig att alla usb nätverksadaptrar kopplar internt upp sig mot family controllern och därav ger dem alla samma värden. Hur mycket jag försöker tweaka inställningarna under nätverks kortet så ger den samma skräp. Lösningen för min del var att använda en iPad som mätinstrument med en usb dongel (samma som jag använde till datorn) och nu har jag alltid rätt värden. Tyvärr kom jag aldrig fram till en lösning men tänkte det var värt att flika in med infon jag kommit fram till.
Precis en HP laptop jag har med bra prestanda. Testdatorn jag provade med var en Lenovo från 2013 och den gav fullt blås.. något är väldigt konstigt. Vi har även fått in ett antal felanmälningar på hastigheter som toppar 370-400 mbit och flertalet av dessa har haft samma controller..MathiasS skrev:
Samtidigt är det ju konstigt att ett så vanligt NIC skulle ha många olösliga problem. Då skulle den inte sitta i hp företags laptopps och företagen skulle inte köpa tiotusentals laptops med sådana kort i. Men, när man måste börja hitta kombos av bios och drivrutiner för att det ska funka så är det ju inte lätt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 539 inlägg
Tja, jag har för mig att Realtek gjorde rätt kassa nätverkskort förr i tiden....
Och de finns ju fortfarande kvar så... 😄
Och de finns ju fortfarande kvar så... 😄
När man googlar detta problem så verkar det som att folk har samma problem med andra NICs och att felet ligger i Windows 11 ip stack. Det ska vara fixad i någon uppdatering nu. Kanske är värt att uppdatera allt som finns i Windows update, och titta även vad som gömmer sig i optional updates, där kan ligga saker som också är bra att uppdatera.
tack för alla kloka tankar! som mathias s säger så hade tydligen datorn inte driver version fast vi uppdaterade den , nu precis sim du säger tror jag den kör 10.59 som sagt och jag fick in rätt hastighet. Alltså inga problem. Fick dock göra en pterställning direkt efter köp fast den ska uppdatera versioner automatiskt könns märkligt och tog sjukt lång tid! But its working..MathiasS skrev:
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför får jag inte vatten till diskmaskin?
Vatten & Avlopp -
Varför bör jag inte planhyvla färgat fasadvirke?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför får jag inte upp framledningstemperaturen på F370 m LLVP
Värmepumpar -
Varför stämmer inte märkningen med färgerna på ny spis?
El -
Varför får jag inte värme i rum med golvvärme?
Värme allmänt
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Splitta inkommande fiber brf
12V till 220 !!!
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?