TRJBerg
E Edlunn skrev:
Om gasen läcker och antänds så exploderar inte tanken, det finns inget syre i tanken om kan skapa en explosion, det uppstår bara en låga på utsidan. Hur många har inte provat att sätta eld på det som kommer ur en sprayflaska med något brandfarligt i?
En gastank kan explodera om den utsätts för väldigt mycket värme, tex eldsvåda, pga att värmen får gasen att expandera så mycket att tanken brister.
Förstås. Men frågan är vad som hänt. Tydligen har många inklusive professionell personal uppfattat det som någonslags explosioner.
 
Förmodligen sitter det någon form av säkerhetsventil (typ slangbrottsventil) som förhindrar att alla tankar töms när en läcka uppstår i systemet. Kanske har en sådan ventil spärrat och förhindrat tömning av någon tank. Föraren har inte reagerat på att "tanken" bara är 80% så stor som förut. Systemet mäter bara systemtryck så bränslemätaren visar fortfarande 0-100%. Man vet att tankarna skadats men de bedöms som ofarliga då de ska vara tomma. Men den skadade spärrventilen har behållit 100% fyllning i tanken.
Bara gissningar men troligt enl mig.


Dessa CNG fordon har upp till 230bar i tankarna.
Man funderar ju lite hur det blir med vätgas och 700bar i tanken...
 
C
B Bjober skrev:
Förmodligen sitter det någon form av säkerhetsventil (typ slangbrottsventil) som förhindrar att alla tankar töms när en läcka uppstår i systemet.
Precis. Om inte annat brukar det sitta en magnetventil vid varje tank för att förhindra eventuellt läckage i systemet när fordonet inte är i trafik.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Har kört c:a 15000mil med 2st gas-Passat och tycker det fungerade utmärkt och upplevde inte att de tog lång tid på sig att bli varma. Tankningen tog lite längre tid än att tanka bensin men i övrigt upplevde jag inga nackdelar.
Jag körde 25000 mil med den jag hade. Bytt motor och växellåda efter 23 månader. Jo alla de 9 som företaget hade var rätt slöa jämfört med D5.

Alla dessa 9 skitbilarna bytte motor inom 24 månader och de var extremt välkörda och servade enl instruktioner =)

Vi hade mycket mer problem med dessa bilarna med vw vägrade ju knappt röra de trots garantier.

Vi blev tvingad att köra manuella pga vw inte ville sälja automat till taxiverksamhet, men de höll lika dåligt :(
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
P paralun skrev:
Samma problem i Kristiansstad där man satt 13 biogasbussar i "karantän"..
[länk]

"Det gröna experimentet..."
De har jag kört för.

Hoppas tamejfan han får full ersättning från skånetrafiken/region skåne då det är tvång på att köpa möget. Då kostade en sådan med luftfjädring runt 6-800 tusen.

Denna är gratis. https://sverigesradio.se/artikel/13-gasbussar-ur-trafik-mitt-i-ett-industriomrade
 
hsd
Ahh nu kröp det fram att efter första bussexplosionen konstaterades nötningsskador på tankarna (orskat av grus) men ingen åtgärd vidtogs eftersom besiktande företag inte krävt åtgärd
 
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Första som i den för ett år sedan? För efter den byttes väl tankarna?
 
Det låter som ett hempularprojekt som har gått snett eller kanske inte, de flesta hempulare är nog noggrannare än oengagerade "proffs" som det förmodligen rör sig om här.
 
A adron skrev:
Första som i den för ett år sedan? För efter den byttes väl tankarna?
Ja, de som var synligt skadade.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
hsd
A adron skrev:
Första som i den för ett år sedan? För efter den byttes väl tankarna?
Ett år sedan
Jag har inte läst eller hört om byte av tankar förutom att orginal tankar byttes ut till komposittankar men det var ju redan vid leveransen av bussarna
 
Här står att vissa tankar byttes när de såg att de var nötta i förra året:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/andra-explosionen-pa-ett-ar-i-klts-bussar-bekymmersamt

Förra gången det small, i maj förra året, och även då i en parkerad minibuss, gjordes undersökningar på alla minibussar av samma modell efteråt. Man konstaterade då att flera av bussarna hade nötta gastankar.
Omkring 50 bilar kontrollerades, med fem gastankar i varje bil, och resultatet blev att 40 tankar byttes ut.
 
hsd
Ja där ser man, det har gått mig förbi
Konstigt att man inte gjort något och förändrat skyddet
 
S Skatudden skrev:
Man ser vad dessa politiker ger oss. Misslyckade försök att ersätta moderna dieselfordon med riskfyllda och dyra lösningar. Intressant att se vad dessa fordon kostat oss skattebetalare...
Vad menar du med "riskfyllda och dyra lösningar."?
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vad menar du med "riskfyllda och dyra lösningar."?
Riskfyllda är de ju då de kan explodera. Det har gått åt iallafall en hund i Sverige. Och ett par bilar innan dessa händelserna har exploderat. Och även storbuss (gastank på tak)

Det dyra är besiktningar och betydligt mer service.

Det tredje är att bilen har ett bäst före datum om du inte vill välja att köra på en liten bensintank när gastankarna är utgågna.

Ja de är dyra =)
 
Det är väl främst folk som tankat fel gas med egna adaptrar va?
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.