21 597 läst · 199 svar
22k läst
199 svar
Varför exploderar gasbussarna i Kalmar
Förstås. Men frågan är vad som hänt. Tydligen har många inklusive professionell personal uppfattat det som någonslags explosioner.E Edlunn skrev:Om gasen läcker och antänds så exploderar inte tanken, det finns inget syre i tanken om kan skapa en explosion, det uppstår bara en låga på utsidan. Hur många har inte provat att sätta eld på det som kommer ur en sprayflaska med något brandfarligt i?
En gastank kan explodera om den utsätts för väldigt mycket värme, tex eldsvåda, pga att värmen får gasen att expandera så mycket att tanken brister.
Förmodligen sitter det någon form av säkerhetsventil (typ slangbrottsventil) som förhindrar att alla tankar töms när en läcka uppstår i systemet. Kanske har en sådan ventil spärrat och förhindrat tömning av någon tank. Föraren har inte reagerat på att "tanken" bara är 80% så stor som förut. Systemet mäter bara systemtryck så bränslemätaren visar fortfarande 0-100%. Man vet att tankarna skadats men de bedöms som ofarliga då de ska vara tomma. Men den skadade spärrventilen har behållit 100% fyllning i tanken.
Bara gissningar men troligt enl mig.
Dessa CNG fordon har upp till 230bar i tankarna.
Man funderar ju lite hur det blir med vätgas och 700bar i tanken...
Bara gissningar men troligt enl mig.
Dessa CNG fordon har upp till 230bar i tankarna.
Man funderar ju lite hur det blir med vätgas och 700bar i tanken...
Precis. Om inte annat brukar det sitta en magnetventil vid varje tank för att förhindra eventuellt läckage i systemet när fordonet inte är i trafik.B Bjober skrev:
Jag körde 25000 mil med den jag hade. Bytt motor och växellåda efter 23 månader. Jo alla de 9 som företaget hade var rätt slöa jämfört med D5.E Edlunn skrev:
Alla dessa 9 skitbilarna bytte motor inom 24 månader och de var extremt välkörda och servade enl instruktioner =)
Vi hade mycket mer problem med dessa bilarna med vw vägrade ju knappt röra de trots garantier.
Vi blev tvingad att köra manuella pga vw inte ville sälja automat till taxiverksamhet, men de höll lika dåligt
De har jag kört för.P paralun skrev:
Hoppas tamejfan han får full ersättning från skånetrafiken/region skåne då det är tvång på att köpa möget. Då kostade en sådan med luftfjädring runt 6-800 tusen.
Denna är gratis. https://sverigesradio.se/artikel/13-gasbussar-ur-trafik-mitt-i-ett-industriomrade
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Ahh nu kröp det fram att efter första bussexplosionen konstaterades nötningsskador på tankarna (orskat av grus) men ingen åtgärd vidtogs eftersom besiktande företag inte krävt åtgärd
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Här står att vissa tankar byttes när de såg att de var nötta i förra året:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/andra-explosionen-pa-ett-ar-i-klts-bussar-bekymmersamt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/andra-explosionen-pa-ett-ar-i-klts-bussar-bekymmersamt
Riskfyllda är de ju då de kan explodera. Det har gått åt iallafall en hund i Sverige. Och ett par bilar innan dessa händelserna har exploderat. Och även storbuss (gastank på tak)M maxmsm skrev:
Det dyra är besiktningar och betydligt mer service.
Det tredje är att bilen har ett bäst före datum om du inte vill välja att köra på en liten bensintank när gastankarna är utgågna.
Ja de är dyra =)
Det är väl främst folk som tankat fel gas med egna adaptrar va?