Som jag jag förstått det har nu 3 gasbussar i Kalmar exploderat, varav minst en ska ha haft tom gastank.
I Aftonbladets artikel nu på morgonen gick det att se ett regnummer (på en misstänkt gasbuss) och letar man på det får man fram en Fiat Ducato. Om alla bussar är av samma märke vet jag dock inte.
Är det nån annan som hört nåt om detta och vill dela med sig? Med tanke på att kvarvarande bussarna nu ska förstöras så låter det lite allvarligare än otur.
I Aftonbladets artikel nu på morgonen gick det att se ett regnummer (på en misstänkt gasbuss) och letar man på det får man fram en Fiat Ducato. Om alla bussar är av samma märke vet jag dock inte.
Är det nån annan som hört nåt om detta och vill dela med sig? Med tanke på att kvarvarande bussarna nu ska förstöras så låter det lite allvarligare än otur.
Bästa svaret
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 519 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 519 inlägg
En någorlunda initierad gissning:
Fiat Ducato-bussarna har i originalutförande ståltankar som är monterade under själva bussen. Dom bussar som exploderat har fått andra tankar i komposit med större volym monterade vid leverans för att uppfylla dom krav som transportföretaget hade vid upphandlingen - man kan gissa att markfrigången blivit lite sämre i samband med det. Utöver originalutrustning finns även höj- och sänkbar luftfjädring monterad (för att enklare kunna ta emot passagerare som t ex sitter i rullstol).
Jag tror att tankarna har blivit skadade (t ex sänkts ner mot en trottoarkant eller liknande) och fått försvagningar i kompositen som inte varit synliga. Därför har det inte upptäckts vid besiktning, men gjort att tanken inte klarat samma tryck som tidigare.
Varför en buss med "tömda" tankar exploderat beror på att det fortfarande är visst tryck kvar i en tank när bilen indikerar att det är slut på gas. Fulltankad har den 200 bar, "tom" har den kanske 20 bar. För att tömma den helt måste tanken fyllas med nåt annat, man brukar använda kvävgas eller vatten för att säkerställa att tanken blir tömt på riktigt.
Fiat Ducato-bussarna har i originalutförande ståltankar som är monterade under själva bussen. Dom bussar som exploderat har fått andra tankar i komposit med större volym monterade vid leverans för att uppfylla dom krav som transportföretaget hade vid upphandlingen - man kan gissa att markfrigången blivit lite sämre i samband med det. Utöver originalutrustning finns även höj- och sänkbar luftfjädring monterad (för att enklare kunna ta emot passagerare som t ex sitter i rullstol).
Jag tror att tankarna har blivit skadade (t ex sänkts ner mot en trottoarkant eller liknande) och fått försvagningar i kompositen som inte varit synliga. Därför har det inte upptäckts vid besiktning, men gjort att tanken inte klarat samma tryck som tidigare.
Varför en buss med "tömda" tankar exploderat beror på att det fortfarande är visst tryck kvar i en tank när bilen indikerar att det är slut på gas. Fulltankad har den 200 bar, "tom" har den kanske 20 bar. För att tömma den helt måste tanken fyllas med nåt annat, man brukar använda kvävgas eller vatten för att säkerställa att tanken blir tömt på riktigt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMyGe6/forsvaret-ska-oskadliggora-farliga-gasbussar
Försvaret ska spränga resten. Blir det livesändning? 😅
Försvaret ska spränga resten. Blir det livesändning? 😅
Det känns ju lite överdrivet att skjuta bilarna.
De kördes redan på bensin men med vad man "trodde" tomma gastankar. Gjordes efter andra explosionen i Nybro.G gusvo085 skrev:
Problemet är att de fått små "nödtankar" för bensin och betydligt kortare räckvidd.
A AndersS skrev:
Bensin🤔G gusvo085 skrev:
Brukar man inte använda dieselmotor och diesel till bussar.
Orkar bensinmotor driva en stor buss?
Edit: var tydligen en minibuss 😂
Varför skulle en ottomotor vara klenare än en dieselmotor? De har lite olika karaktär, men det är ingen jätteskillnad. Både otto- och dieselmotorer förekommer vid gasdrift. Här handlade det ju inte om stora bussar.
Diesel har väl mer vridmoment. Lär nog gå åt en hel del bensin i alla fall.D Daniel 109 skrev:
Varför är annars stora lastbilar, stora bussar, stora båtar dieseldrivna?
Men läste nu själv också att det var minibussar.
Ja, diesel har mer vridmoment på låga varv.
Diesel är något snålare. Diesel har även varit ett billigare bränsle. Så det är orsaken till att diesel dominerar i de nischerna. I USA har bensin varit vanligt även på stora lastbilar. Det finns inget tekniskt hinder att har ottomotorer även i dessa applikationer. Det är mer en ekonomisk fråga.
Diesel är något snålare. Diesel har även varit ett billigare bränsle. Så det är orsaken till att diesel dominerar i de nischerna. I USA har bensin varit vanligt även på stora lastbilar. Det finns inget tekniskt hinder att har ottomotorer även i dessa applikationer. Det är mer en ekonomisk fråga.
Diesel har många fördelar när det gäller tyngre fordon. Bland annat betydligt högre flampunkt på bränslet. Vilket gör det säkrare när man har stora bränsletankar. Dieseln har högre verkningsgrad, vilket har ekonomiska fördelar. Dieseln är även mer robust, samt behöver inte varvas lika hårt som en ottomotor, vilket ger längre livslängd.D Daniel 109 skrev:Ja, diesel har mer vridmoment på låga varv.
Diesel är något snålare. Diesel har även varit ett billigare bränsle. Så det är orsaken till att diesel dominerar i de nischerna. I USA har bensin varit vanligt även på stora lastbilar. Det finns inget tekniskt hinder att har ottomotorer även i dessa applikationer. Det är mer en ekonomisk fråga.
En ottomotor är inte heller särskilt trevlig att köra med tung belastning. Sist men inte minst är ju diesel betydligt billigare än exempelvis bensin. Diesel kan dessutom köras på andra oljor, om så krävs.