dan_norstedt skrev:
Om man tror att en säkrare multimeter höjer säkerheten för användaren när man mäter på hushållsel invaggas man i falsk säkerhet. Så länge man mäter på hushållsel är det i stort sett bara en mindre risk för att instrumentet går sönder, risken att användaren skadas är är i praktiken densamma.
Jag kan hålla med om vi lägger till förbehållet "så länge man inte håller multimetern i handen". För om en multimeter har bristfällig isolation så är det inte särskilt svårt att få en stöt. Är det för korta luft/krypavstånd så är det. Att 1 mm krypavstånd skulle vara lika säkert som 6 mm krypavstånd har jag väldigt svårt att se.
 
Ja det är ju skillnad på en och sex millimeter, men ska vi prata millimeter får vi också ta in andra faktorer som nedsmutsning och höjd över havet. Det är andra mått på isolationsgap som gäller på toppen av kebnekaise :)
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Ja det är ju skillnad på en och sex millimeter, men ska vi prata millimeter får vi också ta in andra faktorer som nedsmutsning och höjd över havet. Det är andra mått på isolationsgap som gäller på toppen av kebnekaise :)
Åh fan, har dom äntligen dragit upp ström dit! :D (y)
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja det är ju skillnad på en och sex millimeter, men ska vi prata millimeter får vi också ta in andra faktorer som nedsmutsning och höjd över havet. Det är andra mått på isolationsgap som gäller på toppen av kebnekaise :)
Jo, det är sant, men avstånden inuti en multimeter har rätt standardiserad nedsmutsningsgrad (jag minns inte siffrorna nu, är det 1 som är typ hermetiskt tillsluten, 2 är normal miljö och 3 är rejäl nedsmutsning?), och det står dessutom i manualen (ska stå i alla fall) om produkten är avsedd att användas över 2000 möh.
 
  • Gilla
Kalle_A och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Det där är väl bara översättningen av det tidigare länkade dokumentet från Fluke. I just denna version står det där i högra kolumnen längst upp att källimpedansen styr kategorin.

Så jag vidhåller nog fortfarande (med en dåres envishet) att det borde ha något med saken att göra. Inte bara förväntad Vpeak.
Det är en riktigt klok och förnuftig dåre i så fall. Givetvis och som nämnts en del i tråden är de professionella farorna med mätinstrument av denna typen ljusbågsfaran och där den så omsvärmade CAT uppdelningen om den är sanningsenlig gör skillnad. I praktiken kan vi bortse från den i vad som i tråden kallats hushållsel främst pga avsäkringar i matnings/mätarskåp dels den höga källimpedansen sett vid felställen inom anläggningen. Som Dan nämnde krävs en del bakomliggande resurser för att upprätthålla en stående ljusbåge vid växelström och den naturliga släckningen vid nollgenomgångarna.
 
Nu när denna tråden är skapad. Vilka multimeters rekomendera du för proffs vs hobby brukare då?? Är det det bara fluke och allt över 1000 kr som är bra!!!
 
O
KnockOnWood skrev:
Aj fasiken, jag som är vänsterhänt :surprised:

À propos vidskepelse, så finns det ju vattenvirvlare.
Finns det speciella vänstervirvlare för oss som är lite eljest?
Men det innebär att det blir ännu säkrare för dig... om du stoppar vänsterhanden i fickan... Eftersom du jobbar med vänstern dubbel säkerhet :p
 
Som skrivits många ggr tidigare så är det nästan alltid handhavandet som brister i, inte instrumentet. Jag har i min utrustning ett multiinstrument (ingen fluke) för några tusen som är mycket bra, bla. för ställer jag in fel mätområde så varnar instrumentet och ingen skada sker. MEN jag har även en enkel spänningsmätare från Biltema, som kostade någon hundralapp, och den fungerar utmärkt för spänningsmätning, i alla fall för en som sysslar med elinstallationer och oftast inte behöver ha någon större precision än på 10 volt hit eller dit . För en som sällan behöver använda sitt instrument kanske man ska rekommendera flera olika instrument, ett för var typ av mätning, då borde riskerna med handhavandefel minska
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
elmont skrev:
Som skrivits många ggr tidigare så är det nästan alltid handhavandet som brister i, inte instrumentet.
Men det är väl just för att de flesta faktiskt använder multimetrar med vettig konstruktion?

Jag läste en artikel om att nån myndighet eller nåt i USA hade gjort en utredning och deras slutsats var:
- Inga löstagbara mätsladdar, sladdarna ska sitta fast i instrumentet och ha fasta mätprober, d.v.s. vara en del av instrumentet
- Inga funktionsomkopplare, det ska helt enkelt inte gå att råka ställa den i fel läge

Artikeln hade en intressant beskrivning av en olycka. Det skulle göras service på en stor motor, teknikerna kollade först genom att mäta att alla faser var spänningslösa och såg sen till att jorda alla faserna. När andra jordkabeln skulle anslutas smällde det.

Matningsspänningen var flytande och teknikerna hade kollat att det var spänningslöst genom att mäta mot jord.

Det är alltså alltid viktigt att veta vad man pysslar med, ingen instrumentkonstruktion i världen kan fånga upp alla tänkbara användarfel. Men isolationskraven är ju inte till för att fånga upp när användaren gör fel, de är till för att skydda den användare som gör rätt.
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
Har du sett eller undersökt några instrument med så dålig isolation att de skulle vara en fara av det skälet dvs direkt risk för elchock bara genom att hålla i dem med en pol ansluten?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Japp, det har jag. Fast det är väl runt 10 år sen, de flesta importörer har nog lärt sig så grejerna har försvunnit från marknaden. Multimetrar märkta 500 V som hade krypavstånd under 2 mm.

Jag har även provat vad som händer med multimetrar där 10 A-området är oavsäkrat och bara består av en shunt mellan 10 A-anslutningen och COM. Multimetern ställdes på typ 20 V DC men den röda sladden i fel kontakt, och sen anslöts sladdarna till ett bilbatteri i serie med ett stort dekadmotstånd (det stod på en lastpall, så stort var det) på några ohm. Använde en stor 600 A kontaktor för att göra själva "kortslutningen".

Vid 200 A kortslutningsström så förgasades shunten i princip. Däremot vid lägre strömmar (50-75 A) så blev det varmt och höljet riskerade att åtminstone smälta (i de flesta fall så föll dock shunten ur kretskortet på grund av att lödningen smälte, men jag är lite tveksam till om det kan ses som en säkerhetslösning).

Provade även att köra samma typ av "kortslutning" med trefasuttag avsäkrade 32 A och 63 A, där gick dock säkringen för det mesta.

Provade även hur multimeterns medföljande sladdar klarade 10 A ström (eftersom multimetern hade 10 A-område). Visste ni att en sladd faktiskt kan flyga ut ur en prob?
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Ja ett icke avsäkrat strömområde kan man lika gärna proppa direkt så man inte kommer åt att använda det. Finns heller knappast anledning att ha dessa områden oavsett korrekt utförande på en multimeter, räcker med låga strömmar säkrade upp mot A om man ska mäta på det sättet.

Att misslyckas så som du nämner först med en inkapsling av instrumentet i plasthölje är ju närmast en bedrift i sig men säger du det så får jag tro dig, dock inget jag själv sett eller hört talas om trots ganska stort intresse kring ämnet.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Japp, det har jag. Fast det är väl runt 10 år sen, de flesta importörer har nog lärt sig så grejerna har försvunnit från marknaden. Multimetrar märkta 500 V som hade krypavstånd under 2 mm.

Jag har även provat vad som händer med multimetrar där 10 A-området är oavsäkrat och bara består av en shunt mellan 10 A-anslutningen och COM. Multimetern ställdes på typ 20 V DC men den röda sladden i fel kontakt, och sen anslöts sladdarna till ett bilbatteri i serie med ett stort dekadmotstånd (det stod på en lastpall, så stort var det) på några ohm. Använde en stor 600 A kontaktor för att göra själva "kortslutningen".

Vid 200 A kortslutningsström så förgasades shunten i princip. Däremot vid lägre strömmar (50-75 A) så blev det varmt och höljet riskerade att åtminstone smälta (i de flesta fall så föll dock shunten ur kretskortet på grund av att lödningen smälte, men jag är lite tveksam till om det kan ses som en säkerhetslösning).
Fast med de enklaste multimetrarna så tror jag att det kan bli svårt för labbsladdarna att bära 200A, blev det inte smält plast där? Klarade medföljande mätsladdar av att förgasa shunten?

Men strömläge på en ej avsäkrad multimeter på ett 12V bilbatteri (borde vara det enda i hemmiljö som kan generera farliga strömmar) är troligen den värsta risken för smält plast och flygande delar, dock tror jag att ljud- och ljuseffekterna när man sätter mätpinnarna på batteriet gör att man snabbt drar bort dem när gnistregnet vid mätpinnen uppenbarar sig...

Inte bra att hålla instrumentet i handen, nej.

Jag har nog inte sett någon modern multimeter där det finns metallytor på instrumentet som är åtkomliga, däremot så har vi ju problemet med att folk ibland ignorerar varningen på multimeterns baksida och byter batteri medan multimetern är inkopplad till mätkretsen.

För dåligt krypavstånd, som runt 1 mm i Kina-instrumentet för 25:-, inne i instumentet är visserligen helt fel, men risken för att det ger några allvarliga effekter vid en mätning är nära obefintliga - så låg inkopplingstid som man normalt har på en multimeter så hinner läckströmmarna på substratet aldrig ge problem med att brygga över (om man håller fukt borta från det, kanske ska tilläggas). Ett annat problem är nog att motstånden i spänningsdelarna på de billigaste antagligen inte är avsedda för tillräckligt höga spänningar.
 
gasto skrev:
Nu när denna tråden är skapad. Vilka multimeters rekomendera du för proffs vs hobby brukare då?? Är det det bara fluke och allt över 1000 kr som är bra!!!
Bilteman ovan bör duga bra för grundläggande hushållsbruk (men naturligtvis är en Fluke robustare och tål mer mekaniskt stryk), om man är proffsanvändare och använder det mycket så lönar sig troligen kvalite rent ekonomiskt pga. bättre livslängd (samt att kunderna tycker man verkar mer seriös...).

Använder man den i 690V-system skulle jag inte våga lita på CAT-märkningen om det inte kom från ett etablerat märke.

Sedan kan man också tänkas vilja ha funktioner, som True RMS, som inte finns på de billigaste instrumenten.
 
Redigerat:
dan_norstedt skrev:
Jag har nog inte sett någon modern multimeter där det finns metallytor på instrumentet som är åtkomliga, däremot så har vi ju problemet med att folk ibland ignorerar varningen på multimeterns baksida och byter batteri medan multimetern är inkopplad till mätkretsen.

För dåligt krypavstånd, som runt 1 mm i Kina-instrumentet för 25:-, inne i instumentet är visserligen helt fel, men risken för att det ger några allvarliga effekter vid en mätning är nära obefintliga - så låg inkopplingstid som man normalt har på en multimeter så hinner läckströmmarna på substratet aldrig ge problem med att brygga över (om man håller fukt borta från det, kanske ska tilläggas).
Precis, det är något jag hängde upp mig på i diskussionen ovan, och väntade på att någon av experterna skulle ta upp. Dåligt isoleringsavstånd är ju främst en personfara om man kan komma åt ledande delar, förutsatt att inte resulterande "explosion" penetrerar höljet då. Den enda som kan bli aktuell här är ju mätproben, och om man håller i mätprobens ledande delar så är det del svårt att få till en sådan kortslutning vi talar om här, och dels så har man nog då andra (handahavande-)problem då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.