72 929 läst · 256 svar
73k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
Köp från ebay 29 euro gratis frakt http://www.ebay.ie/itm/172344409390Anders_Nilsson skrev:Och nu blir det reklam! För CNY108 kan du på den här länken bli lycklig ägare till en Elecall EM33A som gör ungefär samma sak som instrumentet ovan. Idiotsäkert med auto allting. Och fasta testsladdar som den där Amerikanska rapporten rekommenderade. Till och med NCV-funktion som dock får aktiveras med knapp.
[länk]
Instrumentet är CAT III vilket innebär att det inte KAN finnas några risker.... Så härmed har jag bevisat att Fluke är onödigt. Undrar bara vem som säljer dessa eller liknande i Sverige.
Själv har jag en APPA 98 sen tretti år, köpt då jag behövde mäta frekvens. Har aldrig svikit mig.
Men multimetrar är i praktiken ofarliga och tråden en nörd-tråd av guds nåde.
Prata om USB-laddare istället, där kan allting hända
http://www.nyteknik.se/digitalisering/stopp-for-farliga-usb-laddare-6404321
Du resonerar precis tvärtemot så som man gör vi elsäkerhetsprovning.dan_norstedt skrev:Jag skulle dessutom vilja påstå att felkoppling så att man drar våldsam överström genom instrumentet nästan förutsätter att man kopplar först och slår på strömmen sedan, eftersom man kommer att få ett gnistregn så fort man får inledande kontakt om man kopplar in det genom att sätta ner mätpinnen på terminalen. Det ger dels en dålig kontakt (och en våldsam uppvärming vid spetsen) samt en naturlig reaktion att dra bort testpinnen eftersom det är fel med gnistregn, framför allt vid spänningsmätning.
Vid elsäkerhetsprovning så är grundtanken att produkten i sig ska vara säker i princip hur man än råkar göra fel med den. Tittar vi t.ex. på beröringsskydd så är det alltså fullt normalt att tänka sig att nån kryper på golvet under en elektriskt ställbar säng och petar. Det får alltså inte finns farliga berörbara delar där (varken elchock eller klämrisker får finnas), även om man bara skulle nå dem för att man ligger på rygg på golvet under sängen.
Sen att det kanske är överdrivet är en annan femma, men frågan är var man ska dra gränsen. Elsäkerhetsstandarder ska vara entydiga, det ska inte finnas så mycket utrymme för tolkningsfrågor, för det kommer bara mindre seriösa tillverkare att utnyttja för att kränga farliga produkter.
Standardiseringsarbetet kring elsäkerhet har pågått närmare hundra år och de hittar inte på regler "bara för att", eftersom även industrin är med i standardiseringen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 519 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 519 inlägg
Riskerna när skydden i en multimeter inte är tillräckliga kan vara påtagliga. Nedan är en film som några kolleger gjort när deras arbetskamrat, som var elektriker, dog pga inkoppling av en multimeter som inte var rätt för jobbet. Det skapades en ljusbåge pga överslag och han dog av följderna.Jehu skrev:
Ett extremfall givetvis, men hade multimetern klarat av att bryta överspänningen/strömmen tillräckligt snabbt så kanske han överlevt.
[video=youtube;hfnEuRA7-vo]https://www.youtube.com/watch?v=hfnEuRA7-vo[/video]
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
MultiManOriginal skrev:Riskerna när skydden i en multimeter inte är tillräckliga kan vara påtagliga. Nedan är en film som några kolleger gjort när deras arbetskamrat, som var elektriker, dog pga inkoppling av en multimeter som inte var rätt för jobbet. Det skapades en ljusbåge pga överslag och han dog av följderna.
Ett extremfall givetvis, men hade multimetern klarat av att bryta överspänningen/strömmen tillräckligt snabbt så kanske han överlevt.
Nu driver du med oss!
Den där filmsnutten har du hittat på någon Amerikansk sida med Youtube-klipp, och har inte ett skvatt med dina kollegor i Sverige att göra
"Riskerna när skydden i en multimeter inte är tillräckliga kan vara påtagliga. "
Ok ett fall kunde hittas på youtube från USA och detta hade inte ett dyft med svensk hushållsel att göra. Du får väl googla vidare.
Alltså har inte en enda svensk dött eller blivit skadad pga defekta multimetrar.
Då vet vi.
Ok ett fall kunde hittas på youtube från USA och detta hade inte ett dyft med svensk hushållsel att göra. Du får väl googla vidare.
Alltså har inte en enda svensk dött eller blivit skadad pga defekta multimetrar.
Då vet vi.
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
Är det 10kV? Ser ut som en central i en industri. Det enda som är 230V eller 400V i den där historien är väl möjligen manövermotorn för shunten till oljekylaren.
En hemsk olycka.MultiManOriginal skrev:Riskerna när skydden i en multimeter inte är tillräckliga kan vara påtagliga. Nedan är en film som några kolleger gjort när deras arbetskamrat, som var elektriker, dog pga inkoppling av en multimeter som inte var rätt för jobbet. Det skapades en ljusbåge pga överslag och han dog av följderna.
Men den där olyckan beror inte på svagheter i multimetern i sig. Det finns en lista i slutet av filmen att läsa, börja titta på 12:35, ta en titt där,
Tvärtom visar filmen att övertron på att en bra multimetern är farlig. Det finns inget som tyder på att det var något fel på multimetern, utan detta var direkt felaktig hantering (fel verktyg) - se filmen. Det uppstår helt andra fenomen vid 2300V (vilket det sägs att det rörde sig om i filmen) än vid 230V, något som man det krävs att man har koll på om man håller på med dessa spänningar.
Och den illustrerar precis vad som händer om man invaggas i falsk säkerhet - med en 25:- multimeter hade han troligen inte övervägt att mäta så där (men naturligtvis är det direkt olämpligt att använda sådana i den miljön - vad jag menar är att ett instrument som ger ett dåligt kvalitetsintryck kan få användaren att tänka sig för lite mera).
Det är bra att man tar elsäkerhetsprovning på allvar. Vissa multimetrar ska man definitivt hålla borta från 690V-system.Nerre skrev:Du resonerar precis tvärtemot så som man gör vi elsäkerhetsprovning.
...
Sen att det kanske är överdrivet är en annan femma, men frågan är var man ska dra gränsen. Elsäkerhetsstandarder ska vara entydiga, det ska inte finnas så mycket utrymme för tolkningsfrågor, för det kommer bara mindre seriösa tillverkare att utnyttja för att kränga farliga produkter.
Standardiseringsarbetet kring elsäkerhet har pågått närmare hundra år och de hittar inte på regler "bara för att", eftersom även industrin är med i standardiseringen.
Men om man gör en säkerhetsbedömning om användande för hushållsel så är riskerna för skador som ger skador utanför själva multimetern i stort sett obefintliga, så länge man använder den rätt. Använder man den fel är riskerna betydliga oavsett vilka säkerhetsstandarder multimetern följer.
Om man jämför med t.ex. en USB-laddare så gäller likartade krav, men konsekvenserna är på en helt annan nivå, både när det gäller isolationsfel och brandrisk. När det gäller en multimeter är det ovanligt att den används oövervakat och inget annat är normalt anslutet.
Att lämna ett "utlåtande" som innebär en "säkerhetsgaranti"får jag överlåta till oberoende testinstitut och då menar jag att varken Fluke lab eller någon på Youtube är rätt referens. Det finns som Nerre skriver normer för testning och Nerre ser ut att kunna detta bättre än mig och även några andra i tråden.Chaly skrev:Kul med liten analys och kommentarer!
Jag köpte den nyare bilteman efter att jag sett en teardown av just EX505 på nätet och kände igen den. Gick hem och skruvade isär och jämförde efter bästa förmåga med tanken att lämna tillbaka om det inte såg rätt ut. Att köpa "originalet" var ca 500:- dyrare och mig stör det inte att det står biltema på mina prylar (bara jag som ser dom ändå...).
Skulle du säga att den nyare biltema-multimetern iallafall håller adekvat säkerhet för en hemmapulare?
Jag kanske är tekniskt handikapp eller har någon annan brist som inte vill låta som om jag tex jobbar på SP och ägnat 10 år till att testa om instrument uppfyller säkerhetskrav.
Att lämna tvärsäkra råd och "näst intill skriva att alla multimetrera sålda i Sverige och även Globalt är säkra för att ingen visat statistik på motsatsen överlåter jag till andra.
Utifrån tråd-information skulle jag inte våga ge svartvita råd även om det finns objektiv information. Jag skulle då hänvisa till källan och hur jag uppfattat deras underlag.
OBS. Detta är inte för att provocera eller spruta bensin på någpn brasa.
Jag skulle inte heller våga ge självklara bedömningar att alla sålda multimetrar de senaste 30 åren är säkra. Bland annat tror jag man ska se säkerhetsklassningarna utifrån perspektivet att de bla ska skydda oss användare från "worst case" situationer som kanske inträffar tex på 1 av 100 000 mätningar. Om man då har ett instrument som har den säkerhetsmarginalen och den personen överlever borde det ses som positivt. Det är antagligen slump i kombination med en teknisk ovänlig händelse och kanske slarvig användning men räddar det ett liv så tycker jag att det är bra.
Risken att vinna storvinsten på lotto är väldigt lite. Ändå är jag inte ensam om att ha ett ha igång 10 veckors lott med några rader. Risken att jag vinner 100 mkr är obefintligt. Jag orkar inte ta gräva fram gammal statistik kunskap och ge en siffra men oddsen är låga.
Däremot har jag "misslyckats" några gånger när jag felsökt maskiner och fått el-chock och tom satt fast en gång och överlevt. Det innebär inte att jag överlever nästa gång. De här "incidenterna" var inte multimeterns fel även om det var verktyget jag använde. För att kunna mäta i vissa produkter eller maskiner måste man lossa moduler kretskort, ta bort skärmskydd etc och få produkter maskiner är byggda för att vara servicevänliga. .
Det blir lite off-topic utifrån hushålls el men jag kan inte veta var och hur en bygga-hus medlem använder sin multimeter. Jag har sett forum där framgått att vissa öppnar det mesta ifall något går sönder för att se om det går att reparera istället för att köpa nytt.
Jag vet ju själv att jag mätt med kortbyxor. Multimetern fastklämd mellan "knäna" för att se displayen. Ena armbågen(bar hur) "stöttar" en lossad modul för att kunna mäta när utrustningen är igång. Sen flyttar händerna mät pinnar/prober växel vis med att sträcka sig en bit för att slå av och på funktionalitet för att försöka avgränsa och lokalisera fel. Smart och rätt? Knappast !. Jag vet dessutom bättre. Varmt i kortbyxor och t-shirt=svett. Rysaren är om man slinter med mätpinnen handen stöter mot nätspänning. Får en el-smäll så man rycker till så "armbågen" "glider på modulen och då hamnar på något spänningsförande.Rätt lika förlopp som när jag fastnade bortsett från kortbyxorna och jag hade inte t-shirt utan arbetskläder. Mätningen i kortbyxor gjordes nog ca 20 år senare och inget hände :. Nu ett antal år senare, kanske klokare så skulle jag lägga tiden på att rigga upp så att modulen kunde hängas upp och jag har skaffat ett enkelt magnetfäste till multimetern som gör att den också går att hänga upp. Likaså följer det alltid med två-meters mätkablar med några olika enkla prober. för att undvika akrobatiken som alltför ofta krävs när det ska mätas och olika funktioner testas.
Jag önskar jag hade kvar det första instrumentet jag köpte privat i Sverige. Den var sämre än något jag sett på forumet även om den tom såg dyr ut och var dyr. Dessutom köpt av en grossist. Även om ovanstående övning i kortbyxor och t-shirt var mindre smart så skulle den multimetern varit farlig att ha hålla mellan knäna. Avståndet i glipor till spänningsförande metall var minimal.Anslutningskontakterna hade om jag tryck lite för hårt på "anslutande" banankontakt skulle troligtvis blivit kortis mellan "röd och svart". Jag hoppas att inga sådana finns kvar och används i slott och koja.
Generell skrämsel är inte bra men jag tycker inte att generella deklarationer om att alla multimetrar är säkra är bättre argumentation. Ingen ska väl skrämmas upp i onödan? Lika lite som vi ska invagga byggahus medlemmar i falsk trygghet då ingen av oss kan veta vilken multimeter en läsare har hemma och vilken kunskap medlemmen besitter.
Det blir direkt omvänt skrämsel och kan då kan det blir "falsk" trygghet om någon i praktiken har ett instrument där det är 1 mm avstånd till nätspänning i tex glipan runt funktions-omkopplaren. Exemplet 1 mm avstånd har nämnts i tråden. Lite fukt så kan det bli en obehaglig eller riskfylld upplevelse.
Jag tycker inte att frågeställningen om det kan finnas mindre säkra och kanske potentiellt farliga instrument på i slott och koja är konstig.
Däremot ska riskerna inte överdrivas.
Skulle någon be mig räkna upp multimeter som är säkra skulle jag nog också i första hand utgå av erkänt etablerade fabrikat.och alla kostar inte en förmögenhet. Sen skulle jag kunna titta lite på Chalys "dyra" och om jag det jag sett nu skulle jag konstatera att jag skulle använda den. Men det innebär inte att alla multimetrar den "kedjan" sålt sedan start skulle få samma kommentar från mig personligen. Jag har ingen fakta om detta men jag anar/tror att de köpt från olika tillverkare genom åren. Utifrån det jag såg på hemsidan nu tror jag inte aktuellt sortiment kommer från samma tillverkare.
Jag skummade manualerna och tittade snabbt på bla CEMs hemsida dvs OEM för Extechs och med rimlig sannolikhet OEM även för din "dyra" och ska jag spekulera så kommer nog övriga från annan tillverkare.
Däremot skulle jag själv använda det instrumentet i bostadsmiljö och troligen även i "tuffare sammanhang" om jag hade fått "känna" lite på multimetern.. Då har jag nu sett innanmätet och sett Biltemas underlag där de garanterar att det uppfyller kraven och att bruksanvisningen känns genomarbetat.
Svaret är att Jag skulle använda det utan tveksamhet. Andra får göra sin egen bedömning.
Redigerat:
Det är den som tillverkat multimetern som specificerar hur den får användas. Och som sagt var, den som tillverkar multimetern är ansvarig för att den är säker även förväntat felanvändning. Det går inte att friskriva sig hur som helst som tillverkare.dan_norstedt skrev:
Inte ens yrkesmän har alltid rätt kunskaper för att avgöra om situationen faller inom vad multimetern är avsedd för.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
https://www.aliexpress.com/item/ELE..._8&btsid=4c9a860b-ca2b-409d-846f-eb70ced487ceJehu skrev:
ungefär 17 dollar, är billigare pris
Har ett äldre biltemainstrument, när jag tog bort det där mjukare skyddshöljet, så konstaterade jag att höljet som doldes av skyddshöljet hade några sprickor.
Redigerat: