24 091 läst · 70 svar
24k läst
70 svar
Varför brinner inte veden upp?
Gammal tråd, men hur har det gått för dig om du eldat i vinter?
Hade det varit min kamin hade jag kastat ut den och stoppat in en morsö eller handöl förmodligen. Duktiga rackare på att värma upp. Sen lagrar dom ingen direkt värme, men jag tänker att du i en sådan stuga vill ha mycket värme fort och sedan har möjlighet att lägga i löpande för att hålla värmen uppe.
Hade det varit min kamin hade jag kastat ut den och stoppat in en morsö eller handöl förmodligen. Duktiga rackare på att värma upp. Sen lagrar dom ingen direkt värme, men jag tänker att du i en sådan stuga vill ha mycket värme fort och sedan har möjlighet att lägga i löpande för att hålla värmen uppe.
En skitspis för att värma med, den slukar inte bara ved utan en massa luft som ska in och ersätta det som åker ut i skorstenen . Det blir kalldrag och dragit utmed golvet, frysa om fötterna vill ingen. Har en själv i stugan "" som jag inte satt in själv """. Har travat in vanligt hårdbränd tegel så eld/fyrplatsen blir mindre och gjort som nödvärn två eldkråkor som står i glöd och flammorna, samt en liten fläkt som blåser lite lätt igenom rören, fungerar så där , men bättre än ingenting. Den ska ut och ersättas av annan typ, som info så finns det ingen insats som passar i den.
Du Test inte luckor..?J jonaserik skrev:En skitspis för att värma med, den slukar inte bara ved utan en massa luft som ska in och ersätta det som åker ut i skorstenen . Det blir kalldrag och dragit utmed golvet, frysa om fötterna vill ingen. Har en själv i stugan "" som jag inte satt in själv """. Har travat in vanligt hårdbränd tegel så eld/fyrplatsen blir mindre och gjort som nödvärn två eldkråkor som står i glöd och flammorna, samt en liten fläkt som blåser lite lätt igenom rören, fungerar så där , men bättre än ingenting. Den ska ut och ersättas av annan typ, som info så finns det ingen insats som passar i den.