24 086 läst · 70 svar
24k läst
70 svar
Varför brinner inte veden upp?
Bästa svaret
Det är så stor öppning och eödstad att du inte fpr tillräcköig temperstur när det börjar binna ut.
Försök att lägga veden på ett galler så det kommer luft underifrån.
Optimal flrbränning är svårt att få till under hela förbränningen i en sådan spis.
Försök att lägga veden på ett galler så det kommer luft underifrån.
Optimal flrbränning är svårt att få till under hela förbränningen i en sådan spis.
Kan man strypa galleröppningen även på sidorna med plåtar?Jocke Gårdman skrev:
Instämmer helt med dig, inga syreproblem där inte, men tokstor eldplats utan luft under eldstaden.Jocke Gårdman skrev:
Vi har en gammal Contura från 80-talet, samma problem där om man inte använder gallerstativ att lägga veden på.
Kanske TS ska investera i en ny kamin, vi är på G att byta ut vår Contura i villan till en liten Morsö, samma som vi har på vårat sommarstället. Supersnål på ved, producerar tokmycket värme
Som jag förstår det måste det också vara tillräckligt hög skorstenskanal och eller tillräckligt stor diameter på skorstenen/röret för att det skall bli ”drag” i kaminen och elden brinna bra så att det sugs in nytt syre till elden och röken dras upp ur röret. Jag har varit med om skorstensfejarmästare som inte velat sätta in för stora kaminer då skorstenen varit för kort/ smal diameter för att den skall orka dra ut röken från kaminen.
Tack för bilder. Har inte sett en sådan så jag googlade. Hittade ingen likadan, men en annan Handöl som hade en väldigt bra insats som jag tror du kan ha nytta av. Så veden kommer upp och får luft under.
Sen tror jag också som någon skrev att du ska kolla om det verkligen kommer nog med luft i röret. Det var ju inte stort redan till att börja med. Om något djur byggt bo i röret försämras kapaciteten snabbt. Men bra annars att ta in luften utifrån. Om flödet räcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tror jag också som någon skrev att du ska kolla om det verkligen kommer nog med luft i röret. Det var ju inte stort redan till att börja med. Om något djur byggt bo i röret försämras kapaciteten snabbt. Men bra annars att ta in luften utifrån. Om flödet räcker.
Är det glas eller galler på hela fronten?M Metafor skrev:Tack för bilder. Har inte sett en sådan så jag googlade. Hittade ingen likadan, men en annan Handöl som hade en väldigt bra insats som jag tror du kan ha nytta av. Så veden kommer upp och får luft under.
[bild]
Om det är galler är det ju inte ont om luft. Då blir utomhusluften i röret bara ett tillägg för att inte suga ut husluften.
Alltså - när man eldar i en sådan eldstad måste man luta veden mot den bakre väggen eller trava luftigt. Som på bilden ovan. Jag har samma problem i vår gamla öppna spis, inser jag nu, fast jag har aldrig tänkt på det som ett problem, utan bara så det är. Det blir lite ved kvar ibland. I min Vermont Casting Intrepid gjutjärnskamin däremot, där brinner veden bort helt och hållet tills det bara är aska kvar.
Hej, beträffande skorsten, längd ca 4meter diameter ca 150mm spjäll ovanför kaminH Hammarenmittitummen skrev:Som jag förstår det måste det också vara tillräckligt hög skorstenskanal och eller tillräckligt stor diameter på skorstenen/röret för att det skall bli ”drag” i kaminen och elden brinna bra så att det sugs in nytt syre till elden och röken dras upp ur röret. Jag har varit med om skorstensfejarmästare som inte velat sätta in för stora kaminer då skorstenen varit för kort/ smal diameter för att den skall orka dra ut röken från kaminen.
Ja jag har varit inne på samma idé att ha typ galler att lägga veden på, har ju ingen rutin på att elda öppen spis, denna stod i ny-köpt sommarstuga har provat elda 4ggr fullt öppet spjäll dia ca 150mm å ca 4meter skorsten rest upp veden mot eldhunden i eldstaden brinner på bra för att sedan avta å lämna obränd ved utom i mitten, ska jag strypa spjället lite eller?Jocke Gårdman skrev:
L lbbs skrev:
L lbbs skrev:
L lbbs skrev:
En enorm eldstad. Som jag förstår och ser så är det en stor eldstadsöppning utan luckor. Sedan verkar den bruna plåten vara något som kommit till i efterhand, troligen för att det velat ryka in.L lbbs skrev:
Ganska vanligt problem i eldstäder med stor eldstadsöppning, luften tar lättaste vägen ut mot skorstenen och deltar inte i själva förbränningen av veden.
Sätt in luckor, som tvingar primärluften mot eldhärden, och sparar på rumsluften, tror också att ett roster skulle kunna förbättra förbränningen.
Ingen bra eldstad, det som är bra är väl täljstenen.
Lycka till med ombyggnaden.