Många som ger råd verkar inte ens tittat på bilderna. Den eldstaden är snarare en öppenspis än en kamin. Men många av råden gäller för kaminer.

Ytan för tilluften är gigantisk, det lilla röret är helt irrelevant i den aspekten. Naturligtvis kan man inte reglera primär och sekundärluft. Det är fullt öppet från hela framsidan.

Verkningsgraden blir låg efter som den slukar enorma mängder varm luft.

Om det är svårt att få veden att brinn upp skulle jag tro att den inte är ordentligt torr. Eldningstekniken kan också spela in. Men riktigt torr ved kräver inte lika bra teknik.

• Gilla
lbbs
  • Laddar…
Tombrittberg
D Daniel 109 skrev:
Många som ger råd verkar inte ens tittat på bilderna. Den eldstaden är snarare en öppenspis än en kamin. Men många av råden gäller för kaminer.

Ytan för tilluften är gigantisk, det lilla röret är helt irrelevant i den aspekten. Naturligtvis kan man inte reglera primär och sekundärluft. Det är fullt öppet från hela framsidan.

Om det är svårt att få veden att brinn upp skulle jag tro att den inte är ordentligt torr. Eldningstekniken kan också spela in. Men riktigt torr ved kräver inte lika bra teknik.
Många av råden gäller ju att bygga om eldstaden till en kamin och bättre funktion och verkningsgrad.

• Gilla
lbbs
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:

VA? Ok för att jag inte är ung längre men då har jag helt missat att luckan saknar glas. Eftersom det inte finns något nät så förutsatte jag att det fanns ett glas.

Ok, om fronten är helt öppen så glöm allt jag sa, då är det byte av eldstad dom gäller såvida inte TS är händig nog att tillverka en lucka. Vilket reakamin som helst från Hornbach kommer att ge ett bättre resultat.

• Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
Det syns tydligt att det finns ett nät. Titta bara på bilderna.

D Daniel 109 skrev:
Det syns tydligt att det finns ett nät. Titta bara på bilderna.
Har gjort det men sitter på mobilen. Och är inte ung....

Men oavsett står mitt råd fast - satsa på en bättre konstruktion. Köp på rea, begagnat eller vad som helst. Detta är 70-talsnostslgi när man ville se vackra lågor och saker som ren förbränning inte var med på kartan.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Det går att zooma i bilder om man har en liten skärm.

D Daniel 109 skrev:
Det går att zooma i bilder om man har en liten skärm.
Har zoomat max på min FHD-skärm på 6 tum men ser ändå inte detaljerna.

Titta på bilden i inlägg #12

Provat med att skrapa ihop glöden till en mindre hög ? Eventuellt elda betydligt hårdare o få en större glödbädd som därav genererar mer värme ? Om du bara eldar enstaka pinnar och inte får nån direkt glöd så kan det vara svårt o få allt att förbrännas. Annars är det något större problem att det blir några kolklumpar kvar? Skjut dom annat bara åt sidan vid nästa upptändning o använd senare.

• Gilla
lbbs
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Har zoomat max på min FHD-skärm på 6 tum men ser ändå inte detaljerna.
Du kan testa klicka på bilden i inlägget och sen zooma. Då ser man nätet.

A AndersS skrev:
Men det kan faktiskt vara hur du eldar också. Jag tänder upp och eldar i våra insatskaminer utan problem, i fritidshuset som används av flera får däremot släktingar/barn det att ryka in, svårt att tända och det kan ligga kvar rester (som hos dig).
Och jag anpassar efter vedtyp, barr eller löv, tunn/pinne eller grov, etc, Grov ved kräver lite extra för att brinna fullt och inte sota extra och brinna fullt upp. Så lägger man på två grova lövvedsklampar utan att ha riktig värme kan de lätt börja kola istället för att brinna fullt ut, kanske på gränsen till heltorra.
Så det kanske bara är för dig att fortsätta prova dig fram, t.ex. hur mycket du ska lägga på fortlöpande för att det ska brinna med rätt temp och endast aska kvar. Och kolla att veden du har verkligen är riktigt torr.
Fanns gammal ved vid s-stugan ålder okänd verkade torr men har inte mätt torrhet vad bör den ligga på? har mätare hemma, var å köpte två säckar björkved för testa om det var knas på veden, brann något bättre kanske är jag som är dåligt ämne som pyroman.

ylven ylven skrev:
Har du provat att öppna ett fönster eller dörr i närheten av kaminen? Om det tar fart då så är det för att det blidas för mycket undertryck i huset när man eldar.

Jag har för övrigt ett par glasluckor i ram liggande om du vill köpa och sätta i.
Vad har du för mått på luckorna/pris? Öppningen på denna är ca 50x75 om man räknar bort extra plåten som är ditsatt extra troligen för rökt inn, sedan med luckorna behövs syrereglering?

Jag ser det också som en öppen spis snarare än kamin. Det kan gå att få ut mer värme, men det kräver jobb. Min gamla öppna spis från femtiotalet har luftkanaler bakom den bakre väggen. Ger varmluft på bägge sidor. Smart!

• Gilla
lbbs
  • Laddar…
Eldstaden är så stor att det kanske går att hitta en begagnad insats till den? Jag menar, eldstaden har ju mått som en mindre öppen spis.

• Gilla
lbbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.