En sak som vissa saknar är känslan för helheten. Ska rörmokaren dra rör för hetvatten rakt ut i tvättstugan, för att det är bekvämt för honom, eller korta, säkra vägen, även om det blir pilligare?

En form av yrkesstolthet.

• Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Jo som regel är snickare lite dåliga att meddela att man är sen. Jag tror att en av anledningarna är att ofta så har kunden beställt tex ett ytterdörrsbyte eller liknande småjobb och när han väl är på plats och håller på att utföra arbetet så kommer kunden och säger "Jo nu näår du ändå är här kanske du kunde titta på detta(random uppgift) och tyvärr är nog snickarna alldeles för dåliga att säga "Jo det kan jag göra men det får vi ta vid ett annat tillfälle för i eftermiddag så har jag ett annat jobb inbokat"
Vet inte varför det är så, om det är att de är rädda att kanske förlora jobbet om de inte tar det direkt.
Tror snarare att de flesta vill försöka ställa upp. 😉

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Upplever ni någon skillnad på hantverkaruppträdande mot hur kepskillarna längst bak i klassen uppträder? För det är dessa som blev hantverkare. Tänker man på det blir hantverkarbeteende inte lika oförklarligt tycker jag.
Skönt man inte satt längst bak då när folk drar sådana paralleller 😜🤣

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Skönt man inte satt längst bak då när folk drar sådana paralleller 😜🤣
Nä, i din klass var det väl redan fullt längst bak. 😉

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
Har känner till 2 killar som pluggade till ingenjörer och målade hus på somrarna.

De är otroligt kundfokuserade och har alltid varit otroligt måna om att alltid vara tillgängliga och inte bete sig som ”klassiska hantverkare” när det kommer till detta.

För varje sommar som gick exploderade efterfrågan. När de började närma sig examen hade de börjat bygga ett bolag.

Några ingenjörsjobb med fast lön på Ericsson eller dylikt har de inte blivit. Istället driver de olika bolag inom hantverk och omsätter 6-7 år efter examen långt över 100 msek per år.

Detta är killar som aldrig hållit i en pensel eller hammare innan de började plugga.

Säger en del om nivån på hantverkares kundbemötande

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jag tror det med killarna längst bak i klassen absolut har något med problemet att göra.

Visst, det finns många riktigt bra och kompetenta hantverkare.

Men, samtidigt så har vi ett skolväsende som till stor del verkar slussa ut problemelever till "yrkesförberedande linjer" och liknande. Många av dem blir kategorin hantverkare som vi pratar om här.
Typ: Han kan ju alltid bli hantverkare om inget annat lyckas...
Den manliga versionen av hemtjänsten.

Det är rätt absurt, i och med att det är ett yrke som kräver både hantverksskicklighet, mer och mer teknisk kompetens samtidigt som man behöver ha lite sociala färdigheter och en hel del kunskap kring ekonomi.
(Detsamma gäller i stora delar hemtjänsten)

• Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har känner till 2 killar som pluggade till ingenjörer och målade hus på somrarna.

De är otroligt kundfokuserade och har alltid varit otroligt måna om att alltid vara tillgängliga och inte bete sig som ”klassiska hantverkare” när det kommer till detta.

För varje sommar som gick exploderade efterfrågan. När de började närma sig examen hade de börjat bygga ett bolag.

Några ingenjörsjobb med fast lön på Ericsson eller dylikt har de inte blivit. Istället driver de olika bolag inom hantverk och omsätter 6-7 år efter examen långt över 100 msek per år.

Detta är killar som aldrig hållit i en pensel eller hammare innan de började plugga.

Säger en del om nivån på hantverkares kundbemötande
Jag vet vilka du pratar om. Känner ena killen. De har målat båda våra hus.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
O
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror det med killarna längst bak i klassen absolut har något med problemet att göra.

Men, samtidigt så har vi ett skolväsende som till stor del verkar slussa ut problemelever till "yrkesförberedande linjer" och liknande. Många av dem blir kategorin hantverkare som vi pratar om här.

Det är rätt absurt, i och med att det är ett yrke som kräver både hantverksskicklighet, mer och mer teknisk kompetens samtidigt som man behöver ha lite sociala färdigheter och en hel del kunskap kring ekonomi.
Fast jag jobbar med entreprenörer och konsulter som i stor del är välutbildade och exakt samma problem med respekt för kunden finns där. Jobbat mot några av "sveriges bästa konsulter" som helt saknat känslan för vad kunden (jag) vill ha, men också jobbat med fantastiska leverantörer.

Så jag tror kopplingen är svag mellan vart man satt i klassrummet och vilka betyg och vilken känsla för kunden man har. Vissa har det, andra inte bara!

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:

Jo det är inte alltid helt lätt inom vissa brancsher, men samtidigt tycker jag ofta att byggbranschen i allmänhet och byggare i synnerhet alltid får massa skit kastat på sig så fort nån har haft en dålig upplevelse och då är "de flesta likadana" När i själva verket är de flesta Byggfirmor som har några år på nacken bra att ha att göra med. Tror dock att ju större stad/samhälle desto större chans att man råkar på skojare för där kan firmor vara mer anonyma, medans i småsamhällen så blir de inte långlivade.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
O
T Tommynorskens skrev:
Jo det är inte alltid helt lätt inom vissa brancsher, men samtidigt tycker jag ofta att byggbranschen i allmänhet och byggare i synnerhet alltid får massa skit kastat på sig så fort nån har haft en dålig upplevelse och då är "de flesta likadana" När i själva verket är de flesta Byggfirmor som har några år på nacken bra att ha att göra med. Tror dock att ju större stad/samhälle desto större chans att man råkar på skojare för där kan firmor vara mer anonyma, medans i småsamhällen så blir de inte långlivade.
Sen får man inte glömma vilka förväntningar som kunderna ibland har på just hantverkare. Som att kunden tror de kan ringa på morgonen dag 1 och dag 2 ska hela bygget vara i full gång. Eller de kunder som blir sura när hantverkaren inte kan komma akut för denne är upptagen med annat.

Ni som är hantverkare, tydliggör förväntningarna för kunden så tror jag ni har mycket att spara! Tänker ofta på min far som är elektriker sedan 45 år. Han frågar alltid kunden "städar du eller jag?" och sen tydliggör att han gärna städar efter sig, men att det då går på timpriset. Privatkunderna svarar då ofta att de själva gärna städar. Tydliggörande av förväntningar.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 6 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Ja, det finns ju rätt många riktigt bra hantverkare och de firmor som lyckas långsiktigt har ju oftast samlat på sig ett antal av dem.

• Gilla
Tommynorskens
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Sen får man inte glömma vilka förväntningar som kunderna ibland har på just hantverkare. Som att kunden tror de kan ringa på morgonen dag 1 och dag 2 ska hela bygget vara i full gång. Eller de kunder som blir sura när hantverkaren inte kan komma akut för denne är upptagen med annat.

Ni som är hantverkare, tydliggör förväntningarna för kunden så tror jag ni har mycket att spara! Tänker ofta på min far som är elektriker sedan 45 år. Han frågar alltid kunden "städar du eller jag?" och sen tydliggör att han gärna städar efter sig, men att det då går på timpriset. Privatkunderna svarar då ofta att de själva gärna städar. Tydliggörande av förväntningar.
Absolut!
Det finns minst lika många usla kunder som usla hantverkare!
När de två träffas brukar det bli roliga trådar här på BH. :D

• Haha
  • Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Det finns väl två sorters hantverkare
-Dom seriösa som vill göra ett bra jobb för att öppna för fler och större jobb i framtiden. Ofta långa väntetider och ibland lite på dyra sidan
-Dom andra, som inte lyckas få jobb hos den första kategorin och startat eget utan att egentligen fatta vad dom håller på med (jag känner ett par såna) I goda tider får även dom jobb, men bara en gång på samma ställe. Tveksamt om man kan säga att dom "saknar" respekt, för det vet dom inte vad det är

Som någon klok person sa, ett arbete kan utföras
Snabbt
Noga
Billigt
Välj max två av dessa

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Jag skiljer på dåliga hantverkare och dåliga företagare. Jag har gärna överseende med en dålig företagare om det samtidigt är en väldigt duktig hantverkare. Vad jag inte accepterar är direkt respektlöshet och allmänt dåligt uppförande. Jag struntar i vilket yrke man har. Kan man inte bete sig som en vuxen människa ska man inte ha kundkontakt.

Jag tror starkt på att mitt bemötande och hur jag tar människor från första sekunden, återspeglar sig i hur jag blir bemött.
Men det finns undantag. Det finns osäkra människor som använder sin status som proffs eller chef eller vilken ställning man kan anse sig ha i relationen till kund, anställd mm. för att vara otrevlig eller lite översittare. Komma och gå som man vill, eller bete sig allmänt kasst Där är det bara att snabbt meddela att jag inte är intresserad av fortsatt samarbete på något plan.

• Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Framförallt upplever jag att planering, kommunikation och tydlighet är långt långt efter den digitala/IT världen där jag befinner mig. Lika lite som att jag säljer skriven kod till mina kunder så säljer inte byggare en reglad vägg. Man säljer en kundupplevelse och den absolut enklaste vägen till tillväxt/ökad försäljning är upsale till en redan befintlig kund. Och detta får du endast om kundupplevelsen är god. Detta ser jag inget av i byggbranschen efter att ha renoverat mitt hus nyligen.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.