A AG A skrev:
Jag tycker inte alls att det är konstigt. Jag är själv pensionerad snickare, i egen firma. Jag var själv alltid noga med att sätta kunden i fokus, och hela tiden hålla det jag lovade.
Men jag håller absolut med i det du säger. Att generellt sett så är det många som kommer när det passar. Överenskommelser om pris och utföranden är inte värt "kattskit".
Att det är så beror på att det fungerar. Trots att det verkar komma nya byggföretag, "som svampar ur jorden". Så tycks alla ha hur mycket som helst att göra. Ingen har tid inom de närmsta halvåret, verkar det som. Därför väljer folk att anlita dessa skitföretag ändå.
Inom andra branscher skulle inte dessa företag bli långlivade.

Som jag dessutom nämnt tidigare så finns det ingen bransch där det är så accepterat/normalt, att gå i konkurs som denna. Så fort något blir jobbigt ekonomiskt, eller att man lovat något man inte kan hålla, så ansöker man om konkurs. Man nollar värdet på alla tillgångar, men alla skulder stryks. Nästa dag bildar de nytt bolag i frugans namn. Nu med verktyg, maskiner och massa material som inte kostat en krona.
Enligt min mening, skulle det innebära 5års näringsförbud, om man drivit ett företag till konkurs.
Kunderna kunde ju hjälpa till att sanera lite. På detta forum möts jag av att jag är ”haverist” ibland när jag skriver att jag avtalar med besiktningsman och försening vite. Vissa frågar mig t.o.m. på PM om jag hittar företag som accepterar mina orimliga krav?

Det är absolut inte orimligt. Jag har aldrig svårt att hitta bra företag, men ibland får jag leta lite
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Excel
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
Därför att de tycker all kundkontakt är drygt, de har utbildat til för att koppla eller snickra inte hålla på med kunder.


Sen har de väl brist på hantverkare, spelar ingen roll hur man sköter sig, man tjänar pengar ändå.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag tycker inte alls att det är konstigt. Jag är själv pensionerad snickare, i egen firma. Jag var själv alltid noga med att sätta kunden i fokus, och hela tiden hålla det jag lovade.
Men jag håller absolut med i det du säger. Att generellt sett så är det många som kommer när det passar. Överenskommelser om pris och utföranden är inte värt "kattskit".
Att det är så beror på att det fungerar. Trots att det verkar komma nya byggföretag, "som svampar ur jorden". Så tycks alla ha hur mycket som helst att göra. Ingen har tid inom de närmsta halvåret, verkar det som. Därför väljer folk att anlita dessa skitföretag ändå.
Inom andra branscher skulle inte dessa företag bli långlivade.

Som jag dessutom nämnt tidigare så finns det ingen bransch där det är så accepterat/normalt, att gå i konkurs som denna. Så fort något blir jobbigt ekonomiskt, eller att man lovat något man inte kan hålla, så ansöker man om konkurs. Man nollar värdet på alla tillgångar, men alla skulder stryks. Nästa dag bildar de nytt bolag i frugans namn. Nu med verktyg, maskiner och massa material som inte kostat en krona.
Enligt min mening, skulle det innebära 5års näringsförbud, om man drivit ett företag till konkurs.
Det är ganska intressant för ofta får man höra från folk att de vill anlita Aktiebolag för de är seriösare.
I min egen värld är det betydligt seriösare att anlita en mindre enskild firma för jag sätter mig själv i skiten om jag utför dåliga arbeten och inte sköter mina åtagande. 😉
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ganska intressant för ofta får man höra från folk att de vill anlita Aktiebolag för de är seriösare.
I min egen värld är det betydligt seriösare att anlita en mindre enskild firma för jag sätter mig själv i skiten om jag utför dåliga arbeten och inte sköter mina åtagande. 😉
Jag anlitar mycket hellre enskilda firmor pga de legala delarna. De bär ett ansvar de inte kan värdera till aktiekapital (som många AB gör) så utifrån perspektiv garanti o ansvar…alltid enskild firma

Tyvärr är många av dem så små och klarar i mindre utsträckning betalt efter utförande
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nu ska jag inte säga att alla är så men visst har jag själv upplevt det men förstår mig inte på det. Då är jag elektriker själv men på industrisidan
 
ARJU ARJU skrev:
En hantverkare ska vara bra på att:
Föra dialog med kunder.
Göra kostnadskalkyler.
Planera arbetet.
Utföra inköp av material.
Hantera ekonomi.
Förhandla med leverantörer.
Utföra hantverket.

Är det någon som tycker jag har beskrivit en typisk man eftersom de flesta hantverkare faktiskt är män?

Världen är konstig ibland.

Nä, man får nog bara acceptera att en genomsnittlig man som mest behärskar 2-3 av ovan egenskaper, det har inte med yrket att göra.

(Undantag finns, jag känner själv till minst en elektriker som förefaller behärska alla ovan egenskaper, han får dock hjälp av sin fru med vissa saker när jag tänker på det.)
Det ingår i de flesta yrken att inte skita i de delarna "man inte är bra på" utan att göra så gott man kan och försöka utveckla sig. Hur ofta kommer du till frisören på din bokade tid och dörren är låst och frisören har inte meddelat dig om att det var stängt p.g.a. vab och eftersom "hon är bra på att klippa hår" så brydde hon sig inte i att meddela kunderna? Det är ganska enkla grejor som tas upp i sådana här gnäll-på-hantverkare-trådar med övervikt på att "höra av sig" till kunden när planeringen skiter sig. Om man står hos kund A klockan 13.50 mitt upp i ett jobb och har lovat att dyka upp hos kund B sju mil bort klockan 14.00 så beror det inte på att "man är bättre på att dra rör än på kunddialog" om man inte hör av sig, det är nonchalans, alternativt telefonfobi. Det tar inte heller längre tid att ringa kunden direkt än att trycka bort kundens samtal fyra gånger för att slutligen svara två dagar senare.

Ja, man bör kunna allt det där du räknar upp för att bli egen hantverkare. Om man inte kan det hyfsat eller åtminstone har ambitionen att lära sig, utan bara tänker "det är snickra som är min grej, resten försöker jag undvika", då kanske man inte passar som egenföretagare.
  • Om man enbart är bra på kostnadskalkyler och planering kan man ta jobb som kalkylator på Stora Byggföretaget AB
  • Är man enbart bra på inköp och ekonomi så kan man ta jobb som inköpare på Stora Byggföretaget AB som inköpare.
  • Är man enbart bra på att slå i spik så kan man ta jobb som snickare på Stora Byggföretaget AB.
Grupp 1 och 2 får sällan för sig att starta egen byggfirma, men i grupp 3 är det vanligt förekommande av någon anledning.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Kundrespekt.... Inte i stan.

Köpte idag ett begagnat vevhus med vev och vevstake till en motorsåg. Plockar över allt annat fungerande från den befintliga.

Men vad faaaan. Korgen till nållagret i storänden på vevstaken var trasigt😠

- Kom Du till mig, jag har flera. Du får med Dig att prova så Du blir nöjd!

Så går det till ute på landet! Alla, verkligen alla, vill och behöver vårda sina kundkontakter.

Skulle aldrig hända i stan.
Typ köp, handla, anlita. Kom aldrig tillbaka. För det finns ju fler i kö.
Typ stå ditt kast.

🥴
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag är Doktor och jobbar i Läkemedelsindustrin
jag har träfffat många dåliga läkare med nol respekt för kunderna
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Sådana blir inte gamla i glesbygden.
 
BirgitS
H Hybro skrev:
Sådana blir inte gamla i glesbygden.
Och så blir det hyrläkare i stället?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror det med killarna längst bak i klassen absolut har något med problemet att göra.

Visst, det finns många riktigt bra och kompetenta hantverkare.

Men, samtidigt så har vi ett skolväsende som till stor del verkar slussa ut problemelever till "yrkesförberedande linjer" och liknande. Många av dem blir kategorin hantverkare som vi pratar om här.
Typ: Han kan ju alltid bli hantverkare om inget annat lyckas...
Den manliga versionen av hemtjänsten.

Det är rätt absurt, i och med att det är ett yrke som kräver både hantverksskicklighet, mer och mer teknisk kompetens samtidigt som man behöver ha lite sociala färdigheter och en hel del kunskap kring ekonomi.
(Detsamma gäller i stora delar hemtjänsten)
Huvudet på spiken angående inställningen från många delar av skolan. "Han verkar inte trivas i skolan, skicka honom som lärling på något hantverksföretag så att han får jobba med händerna". Vi har fått massor av sådana samtal (jag driver finsnickeri). Helt sjukt dålig ingång till att utbilda sig till ett yrke som kräver sjuka mängder tid och träning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Huvudet på spiken angående inställningen från många delar av skolan. "Han verkar inte trivas i skolan, skicka honom som lärling på något hantverksföretag så att han får jobba med händerna". Vi har fått massor av sådana samtal (jag driver finsnickeri). Helt sjukt dålig ingång till att utbilda sig till ett yrke som kräver sjuka mängder tid och träning.
tar du imot lärlingar då har flera bekanta som är hanverkare och dom vägrar ta nån
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag anlitar mycket hellre enskilda firmor pga de legala delarna. De bär ett ansvar de inte kan värdera till aktiekapital (som många AB gör) så utifrån perspektiv garanti o ansvar…alltid enskild firma

Tyvärr är många av dem så små och klarar i mindre utsträckning betalt efter utförande
Ok...
Själv har jag drivit enskild firma i 19år och aldrig tagit betalt förrän efter utfört godkänt arbete... 😉🙏🏼
Någon enstaka gång för levererade inredningar etc då det varit dyra saker men de ggr är lätträknade.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
Klart det finns hantverkare som sköter sina åtaganden mer eller mindre tveksamt, men gällande kundbemötande finns det få som slår tandläkare i dåligt bemötande. Hur man än har skött sig får man betala duktiga pengar för att få skäll för att man inte har gjort precis som tandläkaren vill.
 
  • Haha
  • Gilla
Orvar777 och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tar du imot lärlingar då har flera bekanta som är hanverkare och dom vägrar ta nån
Ja, det gör vi. Utmärkt sätt att lära upp någon med de värderingar och tänk jag vill ha i företaget. Men det krävs att de har utbildning som finsnickare tidigare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.