C C.Lundin skrev:
De är plastiska. De hade inte dykt upp om man behandlade betongen som man ska göra.
Så är det. Inte mycket att göra åt nu mer än gå över till plan B.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Idag fortsätter vi med råspont och murning av gavlar. Takstolar och råspont under installation i en konstruktion med vita murade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Kommer innerväggarna bli i trä eller sten? :)

J Jarlsgård skrev:
Kommer innerväggarna bli i trä eller sten? :)
Murade i 150mm respektive 200mm. Börjar på det i veckan.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Taket är nästan färdigbrädat. Pappen på. Har varit en galet stressig vecka med många många timmar i stekande hetta. Brädorna tog slut så sista luckorna inhandlas och monteras i början av veckan. Sen blir det läkning, montering av vindskivor och fixa till luftad nock. Nästa vecka blir det krok och rännor sen börja lägga pannor. Jagar solceller för fullt eller åtminstone alla fästen och skenor så det sätts samtidigt. Dra fram kabelgenomföringar är oxå med i samma veva. Med lite tur är taket klart om 3 veckor och vi kan riva ställningen.

Kanske står någonstans, men vad har ni tänkt er för solceller och takpannor? :)

Bilder? :)

X xLnT skrev:
Bilder? :)

• Halvfärdig byggnad med exponerade träbjälkar, blockmurar och byggmaterial som isolering och brädor.
    Skapa konto
  • Interiör av en oavslutad byggnad med öppet träbjälklag, byggmaterial och verktyg utspridda.
    Skapa konto
  • Interiör av en byggarbetsplats med träbjälkar i taket och staplar av vita byggblock.
    Skapa konto
  • Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
Ser bra ut!:D

Vad är det för spännvidd där ni kommer ha ryggåstak? Jag räknar det till ca 9m?:thinking:

Skönt med den taklutningen, 45gr var ganska styvt enligt min erfarenhet.
Ser bra ut, gått ganska fort tycker jag.
Hur tätar ni mellan block och takstol?
Ska köksstommarna ligga i fil med ena sidan?

J Jarlsgård skrev:
Ser bra ut!:D

Vad är det för spännvidd där ni kommer ha ryggåstak? Jag räknar det till ca 9m?:thinking:
Huset är ritat 8m brett i alla kropparna.

X xLnT skrev:
Skönt med den taklutningen, 45gr var ganska styvt enligt min erfarenhet.
Ser bra ut, gått ganska fort tycker jag.
Hur tätar ni mellan block och takstol?
Ska köksstommarna ligga i fil med ena sidan?
Kolla ritningarna tidigare i tråden. Köket blir en väldigt central del. Tätar med flextejp.

J Jarlsgård skrev:
Kanske står någonstans, men vad har ni tänkt er för solceller och takpannor? :)
Solcellerna är inte bestämt än. Pannorna blir Moniers nya Jönåker Aerlox, mörkgrå.

Hus under konstruktion med ställningar, byggmaterial och grävmaskin på landsbygd.
Skapa konto
Två hus under konstruktion med ställningar och halvt lagda tak, omgivna av byggmaterial och en grävmaskin.
Skapa konto
Flygfoto av ett pågående byggprojekt med halvfärdiga byggnader och byggmaterial på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Flygbild av ett husbygge i ett lantligt område med pålning och stommar uppförda.
Skapa konto
Flygbild över ett pågående husbygge med spikat takstolskonstruktion, säkerhetsställningar och omgivande landskap.
Skapa konto

• Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Vi tuggar framåt. Återstår pyttelite innan vi kan börja läkta för takpannorna. Nu när det närmar sig semester så har vi turen att få in ett gäng av våra anställda då vi inte hinner starta upp något nytt projekt åt dem. De kommer nästa vecka och då rasslar det till så ska vi få taket klart. Sen är det luftspalter på schemat....

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.