125 511 läst · 349 svar
126k läst
349 svar
Vårat bygge!
Hur många är ni eftersom det kräver 2st av allt?
4milj för den kåken är ju helt absurt om ni lyckas. Men förutsätter att det givetvis är utan tomt kostnaden iaf? Men är det inkl allt i övrigt? Schaktning, grund osv?
Ser jättefint ut hursom, bra storlek på allt. Blir kul att följa.
4milj för den kåken är ju helt absurt om ni lyckas. Men förutsätter att det givetvis är utan tomt kostnaden iaf? Men är det inkl allt i övrigt? Schaktning, grund osv?
Ser jättefint ut hursom, bra storlek på allt. Blir kul att följa.
Praktiskt men otroligt dyrt i längden,M MPinje skrev:
kyl och frys är väldiga energibovar och ha dubbel värkar inte så smart.
Ja det är utan tomtkostnad. Vi har ju byggt ett hus på tomten innan vi påbörjade vårt eget så tomten har vi haft ett tag. Jag tror faktiskt att vi lyckas hålla kostnaderna nere. Vi gör väldigt mycket själva, lyckas få tag på material till bra priser. När det sen är dags att flytta in så lär vi knappast att ha råd att möblera huset men det är ett senare problemC crazytok skrev:
Extra kyl och frys i garaget är ett måste. Vi har stor familj med många syskon och syskonbarn så två ugnar och två diskmaskiner underlättar. Spisarna är för att vi inte är överens om häll eller gas och ingen av oss ger sig. Har man två tvättmaskiner/torktumlare går det snabbt att tvätta. Visst kan allt det där vara lyx, men vi vill inte dra ner på just lyxen om vi inte måste.
25 KWp är inte det en lite stor anläggning? Om jag inte minns fel måsta man köpa in minst hälften av elen via nätägaren (Vattenfall) under 1 år. Hur mycket el tror du ni kommer att förbruka under ett år? och gör en planering av solfångare efter det.M MPinje skrev:
Jag brukar ligga på ca:16-18000 kwh/ år och har en 11,2 kwp anläggning, vi använder ca: hälften av den producerade elen själva och sparar resten som vi använder under vintern. Du får ändå väldigt lite för elen nu när den är billig, så då är det bättre att ha lite sparat till vintern, när elen är dyrare (oftast).
Vi har Jämtkraft och de har något som heter dela vattnet. Vilket innebär att överskott under April-September sparar du upp och kan använda under vinterhalvåret.
Vi gjorde en energiberäkning. Den visade på förbrukning 25000 kWh. Således ville vi ha en anläggning som matchar förbrukningen. Plus minus noll på årsbasis. Sen får man överproducera nu, det tog man bort och man får producera mer än man förbrukar om jag fattat reglerna rättAbuquir skrev:25 KWp är inte det en lite stor anläggning? Om jag inte minns fel måsta man köpa in minst hälften av elen via nätägaren (Vattenfall) under 1 år. Hur mycket el tror du ni kommer att förbruka under ett år? och gör en planering av solfångare efter det.
Jag brukar ligga på ca:16-18000 kwh/ år och har en 11,2 kwp anläggning, vi använder ca: hälften av den producerade elen själva och sparar resten som vi använder under vintern. Du får ändå väldigt lite för elen nu när den är billig, så då är det bättre att ha lite sparat till vintern, när elen är dyrare (oftast).
Vi har Jämtkraft och de har något som heter dela vattnet. Vilket innebär att överskott under April-September sparar du upp och kan använda under vinterhalvåret.
Redigerat:
Vi har en hel del gentjänster att få in. Och vänner med maskinpark. Så där sparar vi många kronor...C crazytok skrev: