M MPinje skrev:
Plattan är på 416m2, boytan blir 303m2.
Och två spisar ( en vanlig häll och en gas) och två ugnar :D. Antagligen blir det två kylskåp och två frysar med när vi ändå är igång :crysmile:. Mycket praktiskt med två av allt!
Ska ni städa själva? ;)

X xLnT skrev:
Ska ni städa själva? ;)
Min bff robotdammsugaren ska få jobba hårt :rofl::rofl:

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hur många är ni eftersom det kräver 2st av allt?

4milj för den kåken är ju helt absurt om ni lyckas. Men förutsätter att det givetvis är utan tomt kostnaden iaf? Men är det inkl allt i övrigt? Schaktning, grund osv?

Ser jättefint ut hursom, bra storlek på allt. Blir kul att följa. :)

M MPinje skrev:
Plattan är på 416m2, boytan blir 303m2.
Och två spisar ( en vanlig häll och en gas) och två ugnar :D. Antagligen blir det två kylskåp och två frysar med när vi ändå är igång :crysmile:. Mycket praktiskt med två av allt!
Praktiskt men otroligt dyrt i längden,
kyl och frys är väldiga energibovar och ha dubbel värkar inte så smart.

Fast det kanske man inte bryr sig om? Isf är det ju inget problem... :)

Det är klart man behöver två kylar, en till ölen och en till maten. Det har jag med! (y):D

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:

4milj för den kåken är ju helt absurt om ni lyckas. Men förutsätter att det givetvis är utan tomt kostnaden iaf? Men är det inkl allt i övrigt? Schaktning, grund osv?

Ja det är utan tomtkostnad. Vi har ju byggt ett hus på tomten innan vi påbörjade vårt eget så tomten har vi haft ett tag. Jag tror faktiskt att vi lyckas hålla kostnaderna nere. Vi gör väldigt mycket själva, lyckas få tag på material till bra priser. När det sen är dags att flytta in så lär vi knappast att ha råd att möblera huset men det är ett senare problem :rofl:

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
T twoody skrev:
Praktiskt men otroligt dyrt i längden,
kyl och frys är väldiga energibovar och ha dubbel värkar inte så smart.
Vi kommer att ha en solcellsanläggning på 25 kwp så extra kyl och frys är nog inga problem :D.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hur många är ni som ska bo i huset?

C crazytok skrev:
Hur många är ni som ska bo i huset?
Två vuxna och två tonårspojkar

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Blir perfekt! (y)

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Jag köper det, vi har 2 frysar och 1 stoor kyl. Hade aldrig klarat mig på bara en frys! Det andra däremot känns lyxigt, dubbla diskmaskiner kan jag köpa, det hade jag gärna haft själv!

Extra kyl och frys i garaget är ett måste. Vi har stor familj med många syskon och syskonbarn så två ugnar och två diskmaskiner underlättar. Spisarna är för att vi inte är överens om häll eller gas och ingen av oss ger sig:rofl:. Har man två tvättmaskiner/torktumlare går det snabbt att tvätta. Visst kan allt det där vara lyx, men vi vill inte dra ner på just lyxen om vi inte måste.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
M MPinje skrev:
Vi kommer att ha en solcellsanläggning på 25 kwp så extra kyl och frys är nog inga problem :D.
25 KWp är inte det en lite stor anläggning? Om jag inte minns fel måsta man köpa in minst hälften av elen via nätägaren (Vattenfall) under 1 år. Hur mycket el tror du ni kommer att förbruka under ett år? och gör en planering av solfångare efter det.

Jag brukar ligga på ca:16-18000 kwh/ år och har en 11,2 kwp anläggning, vi använder ca: hälften av den producerade elen själva och sparar resten som vi använder under vintern. Du får ändå väldigt lite för elen nu när den är billig, så då är det bättre att ha lite sparat till vintern, när elen är dyrare (oftast).

Vi har Jämtkraft och de har något som heter dela vattnet. Vilket innebär att överskott under April-September sparar du upp och kan använda under vinterhalvåret.

Abuquir Abuquir skrev:
25 KWp är inte det en lite stor anläggning? Om jag inte minns fel måsta man köpa in minst hälften av elen via nätägaren (Vattenfall) under 1 år. Hur mycket el tror du ni kommer att förbruka under ett år? och gör en planering av solfångare efter det.

Jag brukar ligga på ca:16-18000 kwh/ år och har en 11,2 kwp anläggning, vi använder ca: hälften av den producerade elen själva och sparar resten som vi använder under vintern. Du får ändå väldigt lite för elen nu när den är billig, så då är det bättre att ha lite sparat till vintern, när elen är dyrare (oftast).

Vi har Jämtkraft och de har något som heter dela vattnet. Vilket innebär att överskott under April-September sparar du upp och kan använda under vinterhalvåret.
Vi gjorde en energiberäkning. Den visade på förbrukning 25000 kWh. Således ville vi ha en anläggning som matchar förbrukningen. Plus minus noll på årsbasis. Sen får man överproducera nu, det tog man bort och man får producera mer än man förbrukar om jag fattat reglerna rätt

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:

Vi har en hel del gentjänster att få in. Och vänner med maskinpark. Så där sparar vi många kronor...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.