Tyvärr är den typen av program i allmänhet kraftigt vinklade. Det går liksom inte att bygga en lampa som håller länge med vettig verkningsgrad. För att ta det exemplet.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Men det hade varit kul om lampan i alla fall höll de antal timmar som står på förpackningen!

• Gilla
Miles
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Eller smart tv apparater.. min smart tv fick väl typ 2 uppdateringar.. sen var det slut. nu sög ändå den smartfunktionen och vi kör chromecast istället, men ändå
Problemet är att nu har du effektivt sett en dator utan någon som helst uppdateringar på säkerheten, så om den fortfarande är kopplad till nätet så är det möjligt att få den "hackad".

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Odugligt det här. Jag lämnade in en V70 2006 med minde än 9k mil och i mint condition till Volvoverkstad för att ABS lampan lös. Fick till svar "man kanske bör överväga en nyare bil" utav verkstadsgubben. Nåväl de fixade till det (var nån ring i hjulnavet som var i plast som behövde bytas) och nu går bilen som ny igen.

• Arg
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Är det någon som provat en modulär smarttelefon?
Händer som håller en isärmonterad Fairphone med synliga komponenter och reservdelar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tex Fairphone , ser ut som vilken smartphone som helst, fast med lätt utbytbara reservdelar.
Enligt testerna var den klumpig, men det kan man förvänta sig då den var gjord med utbytbara delar och skruvmejsel ingick.
Nu kommer Fairphone3

Vill man gå ett steg till i att tänka på miljön tecknar man tex ett ETCMobil Toksurfabonnemang där 20kr av månadsavgiften går till installation av solceller för att klimatkompensera för telefonens strömförbrukning.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tyvärr är den typen av program i allmänhet kraftigt vinklade. Det går liksom inte att bygga en lampa som håller länge med vettig verkningsgrad. För att ta det exemplet.
Har du inte sett 100-årsslampan? https://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light

• Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
P pacc skrev:
Behöver ett kugghjul till en mangel, men reservdelar verkar var inte lätta att få tag i numera. Här på forumet hade någon byggt om alltihop med standardkugghjul - där går nog gränsen för mig iaf.

Men man kan ju i alla fall först ta isär och se vad problemet är, jag lagade min torktumlare när den dött - men även om det är lätt att byta strömregulatorn och en resistans så kan man ju undra hur dyrt det hade varit att ha en säkring istället för en billig (men dyr som reservdel) resistanssäkring som är konstruerat för att gå sönder.
Har du ungefär koll på vad du behöver kan du säkert söka lite efter någon 3d-skrivare-entusiast i närheten som kan hjälpa till. Fler av dom älskar ju att skapa egna reservdelar för sig själva och andra.

Jo visst, den har extremt låg verkningsgrad.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
"Den typen av program".
Det är ju lite för enkelt sagt. Det finns både bra och dåliga dokumentärer. Denna är väl en av de bättre av sitt slag.
Programmet är mycket bra och belyser problematiken. Inte med verkningsgrad, utan att företag planerar livslängd pga att de önskar sälja mer.
Poängen visar sig tidigt i programmet, de första minuterna, genom en klassisk printer/skrivare.
Den går inte att reparera, eller är kostsam att reparera, och visst är det så. En ny "Svensson-printer" kostar idag 799:- i vilken elektronikbutik som helst. Att lämna in den för reparation kostar sannolikt mer, vilket faller sig naturligt med tanke på timpeng, reservdel, etc.
Men det är ju precis det som är fel. Produkter bör tillverkas enligt ett hållbarhetsperspektiv. Det bör vara enkelt att reparera, själv. Det är fel i hela grunden när det är billigare att köpa en helt ny vara istället för att reparera en liten detalj.
Att det sedan är så, och varför det är så, förstår ju vem som helst. Men det är fortfarande inte rätt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Är samma som en känd tillverkare av värmepannor i Kristianstad gör. De bygger in så att det blir en luftficka i det slutna vattensystemet bara för att det skall rosta sönder efter några år så att man skall köpa en ny igen.
Kollade på deras pannor för snart 1 1/2 år sedan men blev avrådd från en tidigare anställd.
Slutade med att det blev en hederlig gjutjärnspanna istället.

• Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Att saker designas för att gå sönder, för att vara en del i att det ekonomiska ekorrhjulet, det har jag genomskådat för decennier sedan.
Bra att det lyfts fram!
Samma här. Men då var man ju konspiratorisk.

• Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
S
Jobbar med elektronikutveckling, men till största del i andra änden av skalan... Våra kunder kräver ofta 15-25 års livslängd (eller mer) hos elektroniken jag designar. Då får det kosta några kronor mer, men jag vet att det kommer hålla. (vissterligen är volymerna små, ofta 10-1k enheter per år)
I produkter som ska gå i stor volym jagar man varje öre på varje komponent och rationaliserar bort allt som inte är absolut nödvändigt. Detta resulterar i undermåliga produkter... Skulle aldrig med gott samvete kunna designa så dålig elektronik som man ofta i ser i konsumentprodukter.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
engs
Angående smarta vitvaror etc. Även jag som lätt faller för ny teknik och är tacksamt offer på så sätt, undviker att köpa en uppkopplad frys. Då fixar jag hellre det själv t.ex. extern tempgivare kopplad mot hemautomationssystemet. En energimätare på diskmaskin som kan tala om när den är klar istället för att ha det inbyggt (i form av uppkoppling för notis på mobilen dvs). Osv.

Tekniken på det områden är dels så mycket känsligare och går så mycket snabbare än vad man i vilket fall förväntar sig att själva vitvaran håller.

blackarrow blackarrow skrev:
Vill man gå ett steg till i att tänka på miljön tecknar man tex ett ETCMobil Toksurfabonnemang där 20kr av månadsavgiften går till installation av solceller för att klimatkompensera för telefonens strömförbrukning.
Man bör nog läsa på om ETC och Johan Ehrenbergs mycket skickliga utsugning av bidrag och skattepengar innan man stödjer sådana personer finansiellt, finns nog bättre (effektivare) sätt att klimatkompensera.

• Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
När det gäller vitvaror har vi ju det märke alla prisar för det ger en viss image, Miele.
Väldigt mycket dyrare än andra standardmärken och är ju byggt för att hålla i 30 år ... men man lämnar inga garantier som motsvarar påståendet.

8-10 års funktionsgarantier på direct drive för tvättmaskiner men inte på lagringen av trumman.
Rostskyddsgarantier på bilar, men bara vid genomrostning inifrån etc etc ....

• Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
25år på sängstomme och fjäderbrott på sängar, men att allt annat säckar ihop efter 5-10år hjälper inte garantin mot (inte ens märkessängar håller längre än så)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.