38 066 läst · 446 svar
38k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
Jag har lagat en torktumlare vars överhettningsskydd inte gick att återställa. Med ett tunt borr och sedan ett gem i hålet så fungerade den igen. Att byta överhettningsskyddet skulle ha kostat nästan lika mycket som en ny torktumlare då utkörning mm snabbt drar iväg i tid.thomas33 skrev:Jag läste om killen som hade en trasig skrivare.
Han ville reparera men alla butiker sa att det var billigare att köpa en ny.
Då han inte gav sig så kom han efter ett tag i kontakt med en som kände till problemet. Skrivaren hade ett nedräkningschip som stannade skrivaren när den kört ett bestämt antal kopior! En återställningsfil fick igång skrivaren igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Ja, att arbetskostnaden här är stor är också ett problem.pacman42 skrev:
Skulle kunna åtgärdas med tillgängligt felsöknings och reparationsmaterial från tillverkaren så att man kan fixa det själv.
Men nu sitter jag bara och drömmer
Konsumenterna kan styra detta genom att gå mer på kvalitet än pris. Problemet är att det resonemanget inte fungerar. I vårt land har vi för mycket resurser (pengar) för att bry oss om att tänka på sådana saker. I en vinstmaximeringsekonomi är det omsättning på saker som är viktigt. Jag gjorde likadant själv för en tid sedan när min kyl la av; åkte bums och impulsköpte en ny, förmodligen med en hållbarhet på runt 5 år.Redaktionen skrev:
Nyare maskiner är inte alls lika lätta att laga. Sedan måste man vara kompetent nog att laga själv, tar du in en hantverkare så blir det billigare att köpa nytt med tanke på garantier mm.D Daniel 109 skrev:
Här har miljöpartiet en poäng i att erbjuda "ROT/RUT-avdrag" för reparationer. Det är en vettig skattereform det...
Jag lyssnade också på programmet och blev inspirerad att fixa vår brödrost och torktumlare som min sambo bara tyckte att vi skulle slänga och köpa nya.
Jag försökte mig på att skapa en följetråd där man kunde visa vad man själv lagat och få tips och uppslag för vad som är möjligt när alla runt omkring säger ”släng och köp nytt!”
Det vore kul om fler ville dela med sig om vad de skrämt liv i på sistone:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/
Jag försökte mig på att skapa en följetråd där man kunde visa vad man själv lagat och få tips och uppslag för vad som är möjligt när alla runt omkring säger ”släng och köp nytt!”
Det vore kul om fler ville dela med sig om vad de skrämt liv i på sistone:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/
Behöver ett kugghjul till en mangel, men reservdelar verkar var inte lätta att få tag i numera. Här på forumet hade någon byggt om alltihop med standardkugghjul - där går nog gränsen för mig iaf.pacman42 skrev:
Men man kan ju i alla fall först ta isär och se vad problemet är, jag lagade min torktumlare när den dött - men även om det är lätt att byta strömregulatorn och en resistans så kan man ju undra hur dyrt det hade varit att ha en säkring istället för en billig (men dyr som reservdel) resistanssäkring som är konstruerat för att gå sönder.
Jag har lagat nyare maskiner också. Det största problemet är att tillverkarna håller hårt i informationen. Ofta är det standardfel som det är lätt att fixa om man bara hittar informationen.
Att saker designas för att gå sönder, för att vara en del i att det ekonomiska ekorrhjulet, det har jag genomskådat för decennier sedan.
Bra att det lyfts fram!
Problemet är att hela vår ekonomi bygger på arbete, konsumtion och så kallad ständig "tillväxt".
Den enda folk lyssnar på är tydligen Greta, och hon har en större utmaning än att be oss hålla andan vartannat andetag eller sluta åka bil...
Vi måste skippa köksrenoveringen, göra prylar som håller, och därmed också jobba mindre. Få in det paradigmskiftet i systemet den som kan.
Bra att det lyfts fram!
Problemet är att hela vår ekonomi bygger på arbete, konsumtion och så kallad ständig "tillväxt".
Den enda folk lyssnar på är tydligen Greta, och hon har en större utmaning än att be oss hålla andan vartannat andetag eller sluta åka bil...
Vi måste skippa köksrenoveringen, göra prylar som håller, och därmed också jobba mindre. Få in det paradigmskiftet i systemet den som kan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jag brukar vilja modifiera påståendet om:
"Man får vad man betalar för"
till:
"Man får aldrig mer än vad man betalar för"
"Man får vad man betalar för"
till:
"Man får aldrig mer än vad man betalar för"
Pris är lätt att jämföra. Kvalité är hopplöst att jämföra.
Jag är som du, och lagar gärna saker åt mig själv bara för att jag kan och tycker det är intressant. Ofta är materialkostnaden inte så hög heller. Men större delen av befolkningen som inte är tekniskt bevandrade (tummen mitt i näven?) måste ju betala någon för arbetet eller köpa nytt. Det är ju bra att din tvättmaskin har överlevt i 20 år, men om du byter till en ny hypermodern maskin så är jag tveksam till att den håller så länge.D Daniel 109 skrev:
Otroligt att du får tag i reservdelar till en 20 år gammal maskin. Desto mer teknik sakerna har desto större risk att något går sönder. Vår tvättmaskin som även kunde skicka trudelutt när programmet var klart började tappa programmen efter ca 5,5 år. Nu när den tappade de program som vi använder mest så kontrollera vi vad en reparation skulle kosta. Det skulle preliminärt kosta 4000-4500 kr. Vad hjälper det då att man lämnar 10 års garanti på motorn. Så nu har vi en ny som de även gav oss 1000 kr rabatt på för 5.500 kr.D Daniel 109 skrev:
En gång tog vi försäkring på en diskmaskin. Som visade sig vara ett riktigt måndagsexemplar. Nya prylar för motsvarande en ny maskin. Tror de var här 4-5 gånger. Vi blev sedan erbjudna en förlängning på försäkringen som vi tog. Strax efter skulle en reparation kosta 3500 som reparatören tyckte inte var värt. Vi fick en ny likvärdig maskin och försäkringspengarna tillbaka då maskinen gick sönder innan en tremånaders period.
Annars har vi utnyttjat garantitiden på 2 år. Vilket gett oss en ny tv och 2 st nya kaffebryggare.