279 267 läst · 1 599 svar
279k läst
1,6k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Han får helt enkelt inte vara med när du pratar med montörer!
Å så ringer du ut chefen på firman på måndag och visar upp hur jävligt det ser ut. Vassego och ändra, nån ordning får det vara på hur det ser ut!
Å så ringer du ut chefen på firman på måndag och visar upp hur jävligt det ser ut. Vassego och ändra, nån ordning får det vara på hur det ser ut!
Han brukar vara på jobbet.. men nu skulle han få hjälpa lite då jag inte kunde.Åsa Lund skrev:
Åh nu är jag nervös.. nervös.. nervös.. jag väntar på att en. lastbil ska komma med ett fönster och en dörr - först är jag nervös över vad de kör för lastbil.. om hen kommer muttra på mig (dåligt vändutrymme).. jag brukar altid säga till innan så de kan planera sin körning ner lite bättre o inte blir så stressade. Denna gång har jag inte hittat nån möjlighet att göra det (hen kan fortfarande ringa om hen inte hittar.. då kan jag tala om det).
Lilla budbilen (liten lastbil..) som var här i helgen lyckades backa in i både sten och stenmur.. stackarn..
Har många lastbilar på besök härnere.. så vi vet ju att det går ypperligt om man tar det lite lugnt och/eller är van..
Nervös nummer två.. är om det är rätt fönster o dörr (mått o utseende).. det har ju inte riktigt gått så lysande för oss på den fronten innan..
Lilla budbilen (liten lastbil..) som var här i helgen lyckades backa in i både sten och stenmur.. stackarn..
Har många lastbilar på besök härnere.. så vi vet ju att det går ypperligt om man tar det lite lugnt och/eller är van..
Nervös nummer två.. är om det är rätt fönster o dörr (mått o utseende).. det har ju inte riktigt gått så lysande för oss på den fronten innan..
Ha.. det gick bra.. chaffisen ringde vid postlådan när hen såg vår kostig till väg..
Hen fick info och valde att backa ner hela vägen .. vilket var det enda alternativet "vi" inte provat på än! Gick alldeles utmärkt det med.. och hen sa att det hade funkat bra att vända härnere också (kikade runt lite innan hen plockade av pallen).
Men hen föredrog alltid att backa om det var tveksamt med utrymmen sades det..
Oavsett nu är de här!
Hoppas allt är rätt också..
Fönstret kändes väldigt stort (det är det som syns bäst i bild, altandörren står bakom fönstret) men som sagt.. mycket fint! Är ju en balkongdörr som ska bytas.. så det fanns plats för ett större fönster med ljusinsläpp till sviten..
Är (ska) vara både härdat glas och ett "räddningsfönster" (dvs mittstolpen går att ta bort och hela fönstret går att öppna upp - extra utgång, om det börjar brinna).
Balkongdörren till den andra lgh var lite svårare att se.. men den såg också fin ut.. Den är jag riktigt förväntansfull över att få se på plats! Kommer göra sån otrolig skillnad i lägenheten..(sitter en förrådsdörr med sånt där "ruterfönster" på topp bara - denna dörr är glasad helt med spröjs)
Men lite sorgligt att papps aldrig hann få se det..
Hen fick info och valde att backa ner hela vägen .. vilket var det enda alternativet "vi" inte provat på än! Gick alldeles utmärkt det med.. och hen sa att det hade funkat bra att vända härnere också (kikade runt lite innan hen plockade av pallen).
Men hen föredrog alltid att backa om det var tveksamt med utrymmen sades det..
Oavsett nu är de här!
Hoppas allt är rätt också..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstret kändes väldigt stort (det är det som syns bäst i bild, altandörren står bakom fönstret) men som sagt.. mycket fint! Är ju en balkongdörr som ska bytas.. så det fanns plats för ett större fönster med ljusinsläpp till sviten..
Är (ska) vara både härdat glas och ett "räddningsfönster" (dvs mittstolpen går att ta bort och hela fönstret går att öppna upp - extra utgång, om det börjar brinna).
Balkongdörren till den andra lgh var lite svårare att se.. men den såg också fin ut.. Den är jag riktigt förväntansfull över att få se på plats! Kommer göra sån otrolig skillnad i lägenheten..(sitter en förrådsdörr med sånt där "ruterfönster" på topp bara - denna dörr är glasad helt med spröjs)
Men lite sorgligt att papps aldrig hann få se det..
Ugh.. ej fönsterrelaterat.. men hatar att känna mig som en ”jobbig kund”
Men frågade helt sonika ett par andra montörer om jobbet såg ok ut. De sa ungefär såhär ”det är kanske inte direkt något fel (de behöver se mer än en bild för att uttala sig om det), men de skulle inte vilja bli förknippade med arbetet och de skulle inte lämnat det så hos kunden”
Mejlade vår montör nu ikväll om saken.
.. nu kommer jag inte kunna sova!
Men frågade helt sonika ett par andra montörer om jobbet såg ok ut. De sa ungefär såhär ”det är kanske inte direkt något fel (de behöver se mer än en bild för att uttala sig om det), men de skulle inte vilja bli förknippade med arbetet och de skulle inte lämnat det så hos kunden”
Mejlade vår montör nu ikväll om saken.
.. nu kommer jag inte kunna sova!
Logga in
Skapa konto
Det nya fönstret vi köpte.. ska sitta där uppe *pekar* .. men snickaren som ska hjälpa oss med monteringen har haft lite och göra på sistone - så fönstret (och dörren) står kvar på pallen!
Men ja.. det är dags iaf.. rev balkongen..lappade ihop lite provisoriskt., sedan råkade det ta 3 år typ innan vi köpte fönstret (planen var ju att göra det våren efter rivningen).
Det är lite murket bakom tyvärr.. men det är kring den gamla balkongdörren.. så det byta ut samtidigt som dörren..
Fönstret blev 160 cm högt - kommer bli ett fint ljusinsläpp
(nä, det nya fönstret kommer inte matcha de befintliga små helt)
Häromdagen kom nya altandörren på plats
Var lite svårfotat.. pga ljus o motljus ..
MEN ni ser principen
Från ”förrådsdörr” som numera hölls fast av spännband… till en riktig altan/balkongdörr, glasad ner.. med spröjs!
Det blev superbra.. en jäkla skillnad på hela känslan i lgh (och ljuset)
(synd att papps aldrig fick se det.. han hade irriterat sig på solen i ögonen när han tittade på tv .. och han hade suttit och tittat på korna när han hade tråkigt )
… och nu öppnas den dessutom åt rätt håll enligt mig !
Logga in
Skapa konto
Var lite svårfotat.. pga ljus o motljus ..
MEN ni ser principen
Från ”förrådsdörr” som numera hölls fast av spännband… till en riktig altan/balkongdörr, glasad ner.. med spröjs!
Det blev superbra.. en jäkla skillnad på hela känslan i lgh (och ljuset)
(synd att papps aldrig fick se det.. han hade irriterat sig på solen i ögonen när han tittade på tv .. och han hade suttit och tittat på korna när han hade tråkigt )
… och nu öppnas den dessutom åt rätt håll enligt mig !
Bara lite typsikt att man så ofta skjuter upp sakerna lite för länge...Åsa Lund skrev:
Jag har lärt mig, men hann inte praktisera det (man hinner inte / har inte råd att göra allt på en gång). Men efter jag själv höll på att trilla av pinnen förra året.. så insåg man att det eg inte finns något "imorgon".. så är det något man tycker är viktigt, eller personer man uppskattar.. så ska man se till att göra det så fort man kan och inte fastna i det oviktiga (vilket man gärna gör i sin vardag) - samt se till att visa de man tycker om .. att man just tycker om dem och vill umgås med dem!
Sedan finns det annat som begränsar såklart.. som sagt man har ju inte obegränsat varken med tid eller pengar!
Men det är bra att nån gång ibland tänka efter hur familjen skulle klara sig om man "dog imorgon"... är det något man ångrar man inte sagt? eller gjort? någon dröm verkligen vill göra innan man dör?..
Se till o fixa de sakerna... skjut inte upp dem för länge!
Man vill inte ångra sig, när de är försent..
Apropå skjuta upp saker ja..
Det är några år sedan vi plockade ner balkongen (murken).. och provisoriskt lappade ihop dörr och lite murkna springor inför fönsterköp..
Host..
JAaaa.. det tog lite längre tid än planerat
Men nu så.. nu är det på g!
Fönstret kom ju i samma veva som dörren vi beställde till pappas lgh.
Dags att försöka få ut/ner balkongdörren..
Det funkade ju, men tog en jäkla tid.. fick tillslut tas loss med tigersåg typ haha (den satt skruvad/spikad överallt.. jag är imponerad att de fick ner karmen i ett helt skick.. jag hade sågat sönder allt i småsmulor)
Och så skulle fönstret på plats.. det lilla (not - kändes större än dörren vi köpt haha).
Blev väldigt tjusigt (tycker jag) med tanke på att det inte är så lätt att passa in nya saker med gamla ibland.. och jag funderade mycket innan jag beställde..
Jag visste ju att spröjsen aldrig skulle vara på exakt samma ställe osv.. så jag ville inte ha ett fönster i samma storlek som de som satt där.. för då skulle skillnaderna kännas mycket mer / synas mycket mer.
Nu i efterhand.. är jag skitnöjd över hur nojig jag vad när jag beställde och tänkte kring fönstret (var värt nått extra år... i min velighet).. för det smälte ihop bättre än jag trodde!
Lite småpiller kvar.. vi måste måla lite pinnar/foder vita.. och en avdelad fasadplanka måste få en röd kant.. MEN fönstret sitter nu där! (ska också fixa det befintliga fodret runt hela fönsterpartiet.. sitter tex ett par klossar kvar där balkongen var fäst.. men det tillhör sommarmålningen/sommarjobbet)
.. och vi har numer en brandutgång från övervåningens lägenhet/svit (fönstret har en mittbalk man kan ta loss, så hela fönstret går att öppna upp)
Det är några år sedan vi plockade ner balkongen (murken).. och provisoriskt lappade ihop dörr och lite murkna springor inför fönsterköp..
Host..
JAaaa.. det tog lite längre tid än planerat
Men nu så.. nu är det på g!
Fönstret kom ju i samma veva som dörren vi beställde till pappas lgh.
Logga in
Skapa konto
Dags att försöka få ut/ner balkongdörren..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det funkade ju, men tog en jäkla tid.. fick tillslut tas loss med tigersåg typ haha (den satt skruvad/spikad överallt.. jag är imponerad att de fick ner karmen i ett helt skick.. jag hade sågat sönder allt i småsmulor)
Logga in
Skapa konto
Och så skulle fönstret på plats.. det lilla (not - kändes större än dörren vi köpt haha).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev väldigt tjusigt (tycker jag) med tanke på att det inte är så lätt att passa in nya saker med gamla ibland.. och jag funderade mycket innan jag beställde..
Jag visste ju att spröjsen aldrig skulle vara på exakt samma ställe osv.. så jag ville inte ha ett fönster i samma storlek som de som satt där.. för då skulle skillnaderna kännas mycket mer / synas mycket mer.
Nu i efterhand.. är jag skitnöjd över hur nojig jag vad när jag beställde och tänkte kring fönstret (var värt nått extra år... i min velighet).. för det smälte ihop bättre än jag trodde!
Lite småpiller kvar.. vi måste måla lite pinnar/foder vita.. och en avdelad fasadplanka måste få en röd kant.. MEN fönstret sitter nu där! (ska också fixa det befintliga fodret runt hela fönsterpartiet.. sitter tex ett par klossar kvar där balkongen var fäst.. men det tillhör sommarmålningen/sommarjobbet)
.. och vi har numer en brandutgång från övervåningens lägenhet/svit (fönstret har en mittbalk man kan ta loss, så hela fönstret går att öppna upp)