Organiserat skrivbord med dator, tillbehör och en liten hylla som ökar ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev perfekt, precis som jag planerat i huvudet :cool::p

Både dator, tangentbord, mus och musmatta får plats under min lilla hylla (y) .. vilket ger mer ”ren” yta på skrivbordet.. som man kan använda om man vill!

• Gilla
Hackspettan och 4 till
  • Laddar…
Morr.. fick precis elräkningen för Juli månad.

Är lite (läs väldigt) fundersam på varför vårt hus drog 1000 kWh MER denna månaden än förra..

Iof var förra månaden lägre än det brukar. Men även om vi tar hänsyn till det, så drog det mer än 600 kWh mer..

Dvs 2100 kWh för en varm sommarmånad (juli som sagt).

Det grämer mig kopiöst..

Vi kan inte komma på något annat än att vi kopplade på en äldre kyl när vi fick gäster.. och visst.. ugnen kanske användes lite mer än normalt och det duschades några ggr extra (men då värms varmvattnet upp med solpaneler på ena huset och jordvärmepump på andra).

Inga laddningsgrejer som stått på dygnet runt (även om vi laddat några extra batterier till nya maskiner)..
Inget som ska påverka något.. OM det inte är nått fel :thinking:

Skulle behöva månades räkning också för att jämföra.. nu är kylen avslagen, värmepump o frys avstängda även i andra lgh (då min far avlidit).. några gäster har duschat där. men i övrigt ingen påverkan från den lgh (de flesta sladdar utdragna).

Bah..*morr*

Ingen golvvärme som är påslagen någonstans?

Dalbotant Dalbotant skrev:
Ingen golvvärme som är påslagen någonstans?
Jo en, i badrummet (nya).. nedskruvad till 17 grader eller nått.. funderade på att stänga av den (har aldrig gjort det hittills.. och förra sommaren skruvade jag knappt ner den, en märkte ingen skillnad från året innan.. då vi inte ens hade nån golvvärme).

Vi har typ 21 grader inne.. (idag.. hundra känns det som).

Men den har stått på samma sedan i början på maj (slutet av april) och det har ju varit varmare ute senaste månaden än den innan.. :thinking:

Åsa Lund
Om termostaten fungerar ska golvvärmen knappast vara igång vid denna temperatur som är nu?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om termostaten fungerar ska golvvärmen knappast vara igång vid denna temperatur som är nu?
Den verkar inte vara igång, blött på golv.. handduken där med .. och det är kallt på golvet. Termostaten är ju två år gammal (likaså golvvärmen).

Det verkar ju vara något under specifikt juli månad.. som har ökat förbrukningen med 1000 kWh (vilket är så märkligt)

Vår förbrukning var ca 10% högre denna juli jmfrt m förra året. (Allt, precis allt, går på el här, så förbrukningssiffrorna är helt jämförbara. Inget ont som inte har ngt gott med sig...)

Oldboy Oldboy skrev:
Vår förbrukning var ca 10% högre denna juli jmfrt m förra året. (Allt, precis allt, går på el här, så förbrukningssiffrorna är helt jämförbara. Inget ont som inte har ngt gott med sig...)
Var givetvis tvungen o kika vad vi hade förra året också :)

2020 / 07 - 1545 kWh
2021 / 07 - 1173 kWh
2022 / 07 - 2082 kWh

Kikar vi på JUNI.. såg det ut såhär

2020 / 06 - 1255 kWh
2021 / 06 - 1252 kWh
2022 / 06 - 1326 kWh

Just denna månad (juli 2022) sticker ut.. varför :thinking:

Hjärnsläpp... Tydligen jämförde jag med förra året men avsikten var ju förra månaden, dvs juni. :seenoevil:

Gör om, gör rätt.

De senaste 6 årens siffror (serverade av EON i kWh):

jun jul år diff (%)
952 886 2017 -7
657 580 2018 -12
779 844 2019 +8
834 994 2020 +19
815 738 2021 -9
952 802 2022 -16

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ett nytt kapitel påbörjat..
För första gången sedan jag flyttade hit.. var jag ensam på gården när maken åkte till jobbet.

Känns fruktansvärt konstigt!

Ingen hund som kollar vad man gör om man byter rum, går ut osv. Ingen pappa som man vet sitter innanför fönstret o kikar ut (om han inte är ute redan o väntar)..

Ingen pappa jag kan ringa, ingen hund jag kan ropa på.. när jag sitter ute o pysslar i trädgården eller har tråkigt!

Nä nu är det bara jag här!

Är glad för alla minnen jag har med dem båda.. (även om jjag velat ha fler).

Men nu blev det inte så.. :cry:

Solig gårdsbild med hus, flaggstång och trädgården där besökaren tidigare umgåtts med familj och hund.
Skapa konto

NU kan jag erkänna att jag ångrar lite att jag valt ett såpass ensamt liv. Jag var fullkomligt nöjd med maken, och hunden och papps som kompisar/sällskap.. boende mitt på landet!

Men jaaa.. hade nog inte räknat med att de skulle försvinna bägge två såhär snabbt, samtidigt... (har maken kvar såklart, men det är ju när han jobbar o åker på konferenser osv.. som jag blir lite mer ensam nu).

Har tidigare varit nöjd o tjöta med folk jag stöter på ute som jag inte känner.. (har inga problem med att komma överens med människor direkt).. för att sedan återkomma hem till min lugna vrå med min "flock".. (har alltid varit hemmakär) - hemmavid har vi sällan några andra besökare än pappas hemtjänst...

(Ok.. sommartid bor det ju folk här i flera veckor men jag menade vardagligen)

Just nu är man lite som en anka i vattnet.. ser relativt lugn ut (mestadels av tiden) men fötterna paddlar febrilt under vattnet.. enbart för att försöka hålla en ovanför vattenytan!

• Älska
  • Ledsen
  • Gilla
Alfredo och 9 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Du har ju oss på forumet också
Ta hand om dig :heart:

• Älska
Snigla
  • Laddar…
Blev lite annat o fundera på nu också..

Som inte riktigt stått på "tapeten" innan (eller ja, så småningom gjorde det ju de.. men nu blev det mer som så att tillfället presenterade sig tidigare). Det är ju att vi nog passar på att fräscha upp pappas lägenhet.. när vi nu rensat ur den (nä.. jag har knappt börjat rensa än..)

Har ju inge bråttom.. är min (vår) lägenhet och det får ta den tid det gör.. utan att stressa eller ta för lång tid!

Behöver lite målning, lite lister, lagning av golv.. ny spis (med ugn!!!).. ska försöka få till en spisfläkt på ett snävt snedtak.. diskmaskinen ska in under bänken istället för ovan (är en bänkdiskmaskin - finns hål för stor diskmaskin men den lilla har vi redan.. så får väl skruva ihop ett skåp och ha under.. så kan man ha en låda under diskmaskinen)..

Sedan funderar vi på att hyra ut den sommartid.. men vi har inte bestämt oss än! Men är den iordninggjord.. så finns alla möjligheter iaf.. oavsett vad som hända skall.

Jag har fortfarande inte smält att det fina burspråket med utsikt.. och balkongen med utsikt.. sitter där - och inte i huset jag bor i! Blev väldigt muttrig på visningen haha..

Aja.. utrensning först iaf.. :)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Sista fönstret för i år nere.. (har gjort iordning 3 st + slipat o målat på ett par karmkanter)
Renoverat träfönster står på en uteplats med slipverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Trodde att vi skulle få byta ut lite trä i hörnet på ena.. men vi klarar oss än en gång! Fick slipa lite färg dock för att få bort lite fult trä..

Lite nytt kitt, ett par lager ny färg.. sedan upp på plats igen (y):)

• Gilla
Ulrika M.M och 2 till
  • Laddar…
Nu provar vi ett nytt företag BONUSFÖNSTER.. så vi kan jämföra med deras systerföretag vi handlade av sist.. (sparfönster).

Har precis beställt 1 spröjsat fönster och en glasad/spröjsad altandörr :)

Tecknad bild av en person som står bredvid vita spröjsade fönster och en altandörr, ger tummen upp.
Skapa konto

Blir intressant och se om detta köp kan gå smärtfritt! Hittills har ju inget köp av dörrar och fönster gjort det (trots flera olika företag). Men hoppet är ju det sista som överger en sägs det..

Skälet till att vi "bytte" företag, var inte att vi haft problem med det andra (de ordnade upp problemen åt oss ju och då har jag inga problem med att handla där igen).. utan helt enkelt var detta företag var billigare!

Samma snickare blev tillfrågad innan jag beställde.. om hen kunde hjälpa oss att sätta dit dem när de kom. Man kan inte ta det föregivet idag.. alla är fullbokade åt alla håll! Men hen hade tid med oss.. (y)

Tar några veckor innan de kommer dock :cool:

S
Det är inte någon pump i pumpbrunn typ till dräneringen som hängt sig och går konstant?

edit: borde kanske bara var max 200 kWh på en månad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.