Muttrar surt.. den där elen gäckar mitt julhumör!
Även om vi väntade rediga räkningar..

Skärmavbild från SVT Text-TV om förväntad elprishöjning i januari och elmarknadspriser i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är ju inte superkul direkt!
 
Vill bara tala om (om ni inte har upptäckt det).. nya Julmustburken (detta var nog apotekarnas sockerfria) den "höga smala" varianten av burk - hade en väldigt skum yta att hålla i.. :thinking::oops::beer:
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Har haft lite mejlkontakt tidigare med vår nätägare ang solceller, men de har haft "stängt" för nya kunder på området sedan området exploderade. De ville sköta sina åtagande till de som fått offerter redan.

Hatten av för det, det tycker jag är extremt imponerande! Många solcellsförteag tar sig litervis med vatten över huvudet för att tjäna in så mycket pengar som möjligt.. med väntande långa köer, förseningar osv som resultat.

Våra nätägare stängde allt i mååååånga månader..

MEN nu har de öppnat igen!

Skickade in intressanmälan igår (y)
.. och de ringde upp idag.

Ska mäta lite takyta för offert. Vi är iaf överens om vilket tak vi ska satsa på.. (vi har ju flera att välja på) .. blir stalltaket. Tar vi stalltaket har vi gott om utrymme att förstora anläggningen senare om vi vill .. då logens tak har nästan lika bra solläge och sitter ihop med stalltaket (y)

Vi behöver lite tid på oss innan, vi måste lägga om taket där ev paneler ska ligga..

Undrar vem man ska vända sig till för det.. har inte lyckats så bra på takfronten hittills (förutom plåtisen, hen är alltid redo .. längre fram i tiden iaf..) men.. papp då? :thinking:
 
Snigla Snigla skrev:
Undrar vem man ska vända sig till för det.. har inte lyckats så bra på takfronten hittills (förutom plåtisen, hen är alltid redo .. längre fram i tiden iaf..) men.. papp då? :thinking:
Varför inte be plåtisen byta taket?
 
F fribygg skrev:
Varför inte be plåtisen byta taket?
Därför att det kändes lättare att lägga papp när det redan är papp där.. alla takfönster osv är ju anpassade till takpappen..

Har också en känsla av att plåt kan vara dyrare? :thinking: (vi har korrugerad plåt på logtaket.. som stalltaket går ihop med.. de "skivorna" är iof ganska billiga) ..

Dock kan man inte göra en "fullösning" på det haha.. tanken har slagit mig att bara lägga ny papp på södersidan av taket.. där panelerna ska sitta.. (vi har ju inga läckor eller så, bara att livslängden börjar närma sig sitt slut).. lätt att lägga andra sidan o ny nock om några år om man vill/behöver.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Därför att det kändes lättare att lägga papp när det redan är papp där.. alla takfönster osv är ju anpassade till takpappen..

Har också en känsla av att plåt kan vara dyrare? :thinking: (vi har korrugerad plåt på logtaket.. som stalltaket går ihop med.. de "skivorna" är iof ganska billiga) ..

Dock kan man inte göra en "fullösning" på det haha.. tanken har slagit mig att bara lägga ny papp på södersidan av taket.. där panelerna ska sitta.. (vi har ju inga läckor eller så, bara att livslängden börjar närma sig sitt slut).. lätt att lägga andra sidan o ny nock om några år om man vill/behöver.
Man kan ju välja takmtrl inte bara efter m3 kostnad utan efter förväntad livslängd som bör vara minst samma som solpanelerna och hur dyrt det blir att fästa panelerna
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man kan ju välja takmtrl inte bara efter m3 kostnad utan efter förväntad livslängd som bör vara minst samma som solpanelerna och hur dyrt det blir att fästa panelerna
Såklart, allt är fina avvägningar..

Hade trott att papp o solceller hade ganska likvärdig livslängd.. även om man hoppas på mer på bägge.. men 25 år har man ju viss garanti på iaf (solcellerna..) o det är rimligt även på ett papptak (sen kan man få problem med bägge såklart..om man har otur).

Plåttak har ju bra livslängd.. men är det billigare att fästa på sådant? jag vet att bandplåt har fördelen med att man kan fästa i skarvarna om jag inte missminner mig (?).. men andra sorters plåttak då?

Fästena för papptaket sätts tydligen av takläggaren.. (även om de fanns sådana man satte i efterhand, men de vart tydligen mycket dyrare..)
 
Bandtäckt är arbetsintensivt och därmed rätt kostsamt, jag tror att du kan ha ett enkelt korrugerat plåttak under dina solceller, fråga plåtis vad olika alt kostar och solcellsföretaget vilket alternativ som är snabbast, enklast och billigast att installera på.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bandtäckt är arbetsintensivt och därmed rätt kostsamt, jag tror att du kan ha ett enkelt korrugerat plåttak under dina solceller, fråga plåtis vad olika alt kostar och solcellsföretaget vilket alternativ som är snabbast, enklast och billigast att installera på.
Ska kika lite (y) (fråga lite)
 
Måste också "skryta" lite.. även om fotona är lite mörka.. MEN vi har fått upp våra första gardiner i köket sedan vi flyttade in i huset för 9 år sedan :p

Gardinstängerna köptes för 4 år sedan kanske.. sedan stod de i ett hörn i köket tills förra året.. då sattes de upp vid fönstren :surprised: .. sedan tog det tills nu.. innan vi satte dit ett par gardiner haha

Kök med fönster, vinterlandskap utanför, julstjärna, lampor, diskbänk, mysig atmosfär, morgonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mönstrade gardiner i fönster, lampa, vy utomhus med träden, morgon- eller kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med fönster, diskho, växter, belysning, utsikt över landskap med frost, morgonsol och värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett blommigt rum med fönster, gardin, ljuskrona, växter och utsikt över höstträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev mer ombonat helt klart.. men också lite mörkare i rummet!

Helt annorlunda (y):D

(kanske inte syns så väl.. men det är lite vinter/julgardiner.. dock subtilt.. ljus grå botten med. några snirkliga tunna vita större hm snöflingor på)
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Måste också "skryta" lite.. även om fotona är lite mörka.. MEN vi har fått upp våra första gardiner i köket sedan vi flyttade in i huset för 9 år sedan :p

Gardinstängerna köptes för 4 år sedan kanske.. sedan stod de i ett hörn i köket tills förra året.. då sattes de upp vid fönstren :surprised: .. sedan tog det tills nu.. innan vi satte dit ett par gardiner haha

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Blev mer ombonat helt klart.. men också lite mörkare i rummet!

Helt annorlunda (y):D

(kanske inte syns så väl.. men det är lite vinter/julgardiner.. dock subtilt.. ljus grå botten med. några snirkliga tunna vita större hm snöflingor på)
Grattis! Du vinner förmodligen stora snigelpriset i långsamt agerande, men fint blir det! Det man inte gör idag, borde man gjort igår…
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grattis! Du vinner förmodligen stora snigelpriset i långsamt agerande, men fint blir det! Det man inte gör idag, borde man gjort igår…
Haha.. ja jo.. det finns mycket på den "snigellistan" :giggle:

Men de kom upp tillslut iaf :D:ok: och nu kan man känna sig nöjd o glad varje gång man går in i köket (undrar om det håller i 9 år också?) hehe
 
Snigla Snigla skrev:
Haha.. ja jo.. det finns mycket på den "snigellistan" :giggle:

Men de kom upp tillslut iaf :D:ok: och nu kan man känna sig nöjd o glad varje gång man går in i köket (undrar om det håller i 9 år också?) hehe
Snigla Snigla skrev:
Måste också "skryta" lite.. även om fotona är lite mörka.. MEN vi har fått upp våra första gardiner i köket sedan vi flyttade in i huset för 9 år sedan :p

Gardinstängerna köptes för 4 år sedan kanske.. sedan stod de i ett hörn i köket tills förra året.. då sattes de upp vid fönstren :surprised: .. sedan tog det tills nu.. innan vi satte dit ett par gardiner haha

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Blev mer ombonat helt klart.. men också lite mörkare i rummet!

Helt annorlunda (y):D

(kanske inte syns så väl.. men det är lite vinter/julgardiner.. dock subtilt.. ljus grå botten med. några snirkliga tunna vita större hm snöflingor på)
Och jag som trodde att det vara bara jag som inte har "gardin"gener som tog tid på mig att få upp gardinerna i mitt hus. Det tog drygt 2 år för mig.
Fast ni kanske inte heller har "gardin"gener??
 
Åsa Lund
Jag har bara gardiner i vardagsrummet :seenoevil:
 
Snigla Snigla skrev:
Men de kom upp tillslut iaf :D:ok: och nu kan man känna sig nöjd o glad varje gång man går in i köket (undrar om det håller i 9 år också?) hehe
Jag har kommit på en grej ang att göra klart saker väldigt långsamt: Varje liten detalj bli en stor seger och gör mig glad i flera veckor, ibland månader. På det sättet sprids lyckan över det vi gör ut och varar längre. :love:
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.