maah maah skrev:
Jättefina dörrar! Vad är det för mått på dom?
Tycker förhållandet mellan höjd och bredd är mycket bra.
Bifogar ritningen på vår beställning (y) (Dörr och ritning från Qvesarum)

Måttanpassad ritning av pardörrar från Qvesarum med dimensioner och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inte så bred öppning (som moderna dörrar).. så måttanpassat fick det bli.

Till skillnad från våra ytterdörrar så är dessa dörrar lika breda.. då vi räknar med att öppna bägge de flesta gångerna..

.. på våra ytterdörrar har man ”flyttat” över 10 cm extra till gångdörren (döljs med en list) då man behöver lite mer rörelsemån i ytterdörren (där används oftast bara ena dörren).
 
Funderade på om denna skulle postas här el i jultråden.. hehe.. det blev här!

Har betat av en mindre sak på min ”bucketlist”.. tog bara 30+ år.. men nu har jag äntligen fått tag på sådana här julstrumpor à la amerikansk julfilmstil..

Fyra julstrumpor med olika figurer: tomte, snögubbe, ren och isbjörn, på en bänk med text om bucketlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev Wish som fixade det! Strlk xl :cool:

Har annonserat för maken att nu när jag fått tag på riktiga ”klappstrumpor” .. så måste vi ju mura upp en öppen spis oxå, så jag kan hänga upp dem på manteln... som i alla julfilmer :love:

(stolt julnörd)
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Igår hoppade maken en halvmeter upp från toastolen.. nä ingen orm, eller råtta.. men det kom världens ”blurp” från avloppet :O (bärhandtag satt däri lugn och ro.. och det var inte han)

..skit tänkte jag som hörde det i köket!

Det där bekanta jäkla ”stopp-är-nära-ljudet” .. hur var det möjligt, vi la om rören för ganska exakt ett år sedan (igen) :O .. och dessutom är rören nya även i badrummet efter badrumsrenoveringen i år!

Nu kan det ju vara ett vanligt stopp av saker som helt enkelt fastnat..och kloggat ihop sig.. men alla avloppsproblem får det att krypa I kroppen .. mest av irritation!

Skickade ut maken o kika i inspek röret 3k-brunnen.. röret såg normalt ut sa han.. 3k-brunnen var iaf inte översvämmad.. och det var glipa till mynningen (vi har snålt om utrymme där).. men det satt en stor korv där som inte kommit ut.. antagligen bunkrar den shit bakom..och när jag diskat och fyllt upp röret ville den åt luft (blurp).,

Ringde min kärra vvs o frågade om jag skulle oroa mig för nått annat än ett stopp., o att jag ville ha toa över jul haha

Hen tyckte det var mystiskt, då vi har bra fall och allt e nytt..jag sa att jag tänkt spola med slangen i inspek röret.. för o försöka trycka ut det som fastnat .. hen tyckte jag skulle kasta några hinkar vatten o spola i toa..

Been there Done that.. nu får maken gå ut o kika igen ..
 
Snigla Snigla skrev:
Igår hoppade maken en halvmeter upp från toastolen.. nä ingen orm, eller råtta.. men det kom världens ”blurp” från avloppet :O (bärhandtag satt däri lugn och ro.. och det var inte han)

..skit tänkte jag som hörde det i köket!

Det där bekanta jäkla ”stopp-är-nära-ljudet” .. hur var det möjligt, vi la om rören för ganska exakt ett år sedan (igen) :O .. och dessutom är rören nya även i badrummet efter badrumsrenoveringen i år!

Nu kan det ju vara ett vanligt stopp av saker som helt enkelt fastnat..och kloggat ihop sig.. men alla avloppsproblem får det att krypa I kroppen .. mest av irritation!

Skickade ut maken o kika i inspek röret 3k-brunnen.. röret såg normalt ut sa han.. 3k-brunnen var iaf inte översvämmad.. och det var glipa till mynningen (vi har snålt om utrymme där).. men det satt en stor korv där som inte kommit ut.. antagligen bunkrar den shit bakom..och när jag diskat och fyllt upp röret ville den åt luft (blurp).,

Ringde min kärra vvs o frågade om jag skulle oroa mig för nått annat än ett stopp., o att jag ville ha toa över jul haha

Hen tyckte det var mystiskt, då vi har bra fall och allt e nytt..jag sa att jag tänkt spola med slangen i inspek röret.. för o försöka trycka ut det som fastnat .. hen tyckte jag skulle kasta några hinkar vatten o spola i toa..

Been there Done that.. nu får maken gå ut o kika igen ..
För första gången i denna forumdelen kommer jag inte att fråga efter bilder :poop: ;)
 
  • Gilla
  • Haha
EMEL och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta min "skithumor", men det kanske är säkrast att bajsa ur 50%, spola och sen spola ner resten lite senare. HAHA!
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
För första gången i denna forumdelen kommer jag inte att fråga efter bilder :poop: ;)
Haha.. förstår dig ;) (därför det heller inte togs några bilder :poop: )


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ursäkta min "skithumor", men det kanske är säkrast att bajsa ur 50%, spola och sen spola ner resten lite senare. HAHA!
.. hur mycket tror du vi KAN fysiskt skita ut eg :p (börjar iof undra det själv...). Det är strikta regler här efter alla stopp vi hade innan.. inga snytpapperet i toan, x antal fyrkanter/papper.. alltid ”stora spolningen”.. yes diskmedel någon skvätt.. då och då under veckan (fettlösligt..)

Du skulle sett minen på ena vvsare som var här innan (när vi hade som flest/mest problem) för ett par år sedan.. och han försökte säga att någon spolat ner nått olämpligt .,:cool: nej sa jag.. och han börja förklara vad de hittade för skit i rören ibland.. det var bindor, blöjor, leksaker, kondomer, trosor (?) osv osv..

nej sa jag.. du kan maximalt hitta två tuggade tuggummin sa jag åt honom.. förutom vatten o skit.. finns inte en chans att du hittar nått annat.. han var mycket skeptisk, har ni aldrig gäster frågade han, jodå.. sa jag.. men deras toalett är i andra huset haha .. då blev han både tyst o paff.

Men han rensade oxå en tre-fyra gånger utan att hitta nått annat än skit..

(Pst.. klart det finns gäster som pinkat i huset med.. men de bor oftast i andra huset och föredrar att göra sina behov där mestadels :cool:)

Nåja, snart kan jag nog allt om det här med avloppsproblem..och trekammarbrunnar :geek:

..hatar verkligen sådana skitproblem ;)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
:poop: Notice - förhoppningsvis fick vi ut det med x antal liter vatten.. låg en stor :poop: hög i trekammarbrunnen.. som vi nu hoppas sjunker ner..
 
kulle
Har ni snålspolande toaletter kanske ?
Ofta är det för liten spolmängd och det bygger sakta upp ett stopp.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Har ni snålspolande toaletter kanske ?
Ofta är det för liten spolmängd och det bygger sakta upp ett stopp.
Ja vi har det, men snålsidan har aldrig använts och nivån är uppskruvad på den andra (y)

..vi har lärt oss ! :) (det var det första rådet vi fick, när vi hade vårt första stopp för 6 år sedan.. ”använd aldrig snålspolningen” - det tog vi fasta på! )
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Jag är ganska kass eg på sånt här.. men kul o fundera lite ibland.. och nu gick det ju riktigt bra - så jag måste skryta lite :p:cool:(y)

(Nä, jag vann inte i familjen denna gången heller - Andra halvan vinner typ alltid..)

Skärmdump av quizresultat med 36 poäng och 7 stjärnor, uppmuntran att skapa konto, och en poängtavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”På Spåret” om ni inte visste.. ;)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Wooooohoo.. jag har fått mitt första larm på kamera 1..

Smartphone skärmvisning av Nedis SmartLife rörelsedetekteringsnotis från en övervakningskamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dök upp som det skulle både på iPad och mobil!

...skälet till larmet?

Jo.. det flög en fluga förbi linsen..
:cool:
 
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Undrar när jag får husspöket på bild :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Nervös, de ska montera fiber idag.. och det borras i gråstenen så både hus o element knakar..

Det är väldigt nära pannan.. :oops: och den är tjock väggen/stenen..

Vet inte om halvmetersborren räcker..
 
  • Wow
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Utsikt genom fönster som visar landskap i Skåne, vinter med snö och utan på olika dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena bilden tog jag igår och den andra tog jag typ dagen innan !
 
  • Gilla
gordell och 4 till
  • Laddar…
Jaha.. jo det gick bra med borren! Hen fick rikta upp hålet lite.. för väggen var tjockare än planerat!

3 cm sten till.. hade inte gått med den borren haha :cool:

TYVÄRR.. visade det sig att vi inte hade någon signal :oops: det var dock inte fel hos oss specifikt, men någonstans där de svetsade häromdagen.. finns en osvetsad tråd..
De hade redan skickat ut felsökningsteamet.. så om det nu inte kom igång idag (hm fredag) så skulle det komma igång på måndag.

Då hinner vi dra våran kabel i källaren.. och hämta nya routern i helgen (y)

Vi vill gärna att det är färdigt tills framåt tisdag då maken ska undervisa några hundra stundenter hemifrån :geek:
 
  • Gilla
djanlov och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.