Nu vet jag vad brandinspektion och sotning kostar (utan några konstigheter).

Som sotarn sa ”ni har ju några skorstenar..”

SUMMA: 4700 kr

(har inte eldat här på typ tre år..)
 
Passande visdomsord i tiden:

Illustration av två seriefigurer på en brygga med pratbubblor om att leva och dö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Grafisk firandeillustration med texten "Sandras 8000:E INLÄGG Grattis #notsureifshehasalife", roliga emojis och hjärtan på rosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annelie Hultberg och 1 till
  • Laddar…
I’m such a nerd :p:love:(y):D
 
  • Gilla
Annelie Hultberg
  • Laddar…
Jag har på sistone kikat lite på en pizzaugn/grill.. i sten helst!

Men har kollat på lite allt möjligt..

Vill att den ska vara vedeldad iaf och rymma även brödbak!
Dvs lite mer höjd än ”de plattaste” varianterna :)

Så sprang jag på denna vackra sak :love: jag är en sucker för gjutjärn..

Verkar gå att både göra pizza, baka bröd och bara använda som snygg eldstad ute!

Svart gjutjärn pizzaugn med rund design och skorsten, står på tre ben, designad för att baka pizza och bröd med vedeldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som har en sådan? Sett en irl?

Som alla andra pizzaugn jag kikat på klev den eg över min prisgräns.. men den ser fortfarande så ”häftig” ut! :cool:
 
Åsa Lund
Mycket läcker!
Och prislappen?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mycket läcker!
Och prislappen?
Ca 12,500-13,000 kr :cool:
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Utsikt genom öppen balkongdörr mot en trädgård med grönska, träd och växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En titt ut genom nya balkongdörrarna (ok den ena). Börjar bli grönt utanför.. funderar fortfarande över hur balkongen ska utformas..

Maken är lite rädd att en i trä inte kommer passa huset.. jag själv har försonat mig med tanken! Vist är det pampigt med betongpelare osv.. men det är en stor ekonomisk skillnad (inget han dessutom klarar att göra själv.. så man måste leja ut hela arbetet).

Balkongen är ju 180 cm upp i luften (utmaning o gjuta ett golv däruppe..).
 
Är nog överens med din make. Trä känns inte helt rätt till ert hus. Svårt att komma på att man sett något sådant på gamla murade skånska hus.
Därmed inte sagt att det inte går att få till, bara att det inte förefaller historiskt förankrat.
Om inga bra uppslag kommer denna väg så kanske en arkitekt som är väl förtrogen med äldre skånska gårdar kan få till något snyggt?

Annars är det kanske dags att fundera i nya banor.
Behövs en balkong/terass?
Går det att höja marknivån?
Franska balkongdörrar?
Funktion - dvs hur viktigt är det för er/huset att det finns en balkong?
Hur mycket kommer den att användas - motiverar det insatsen/kostnaden/tiden?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Är nog överens med din make. Trä känns inte helt rätt till ert hus. Svårt att komma på att man sett något sådant på gamla murade skånska hus.
Därmed inte sagt att det inte går att få till, bara att det inte förefaller historiskt förankrat.
Om inga bra uppslag kommer denna väg så kanske en arkitekt som är väl förtrogen med äldre skånska gårdar kan få till något snyggt?

Annars är det kanske dags att fundera i nya banor.
Behövs en balkong/terass?
Går det att höja marknivån?
Franska balkongdörrar?
Funktion - dvs hur viktigt är det för er/huset att det finns en balkong?
Hur mycket kommer den att användas - motiverar det insatsen/kostnaden/tiden?
Japp, det är ett måste, det saknas huset så att säga (något är rivet där, men vi vet inte riktigt vad., troligen någon form av trappa ner snarare än ”modern balkong”). Stensockeln på huset ser annorlunda ut just där de rivit. Dörrarna är ju bytta i höstas av oss.. pardörrar ut (till tomma intet..)

Balkongen skulle troligen användas de flesta dagar det var möjligt under säsonger man är ute (inte hela tiden, men typ fika/frukost och ibland middag). Det är solsida, så inget man sitter på.. mitt på Dan!

Strålande utsikt som gör gör ett stort lyft för huset.. alla står i fönstren och kikar när de kommer in hehe. Så den blir värdehöjande för huset (ingen uteplats på den sidan idag, eller utgång till baksidans trädgård, från vårt hus.. men lgh i andra huset har iaf en underbar balkong åt ”halva utsikten”).

Höja marknivån är nog inte realistiskt.. 180 cm är mycket upp däremot kommer det nog utegolv längre ner på annan nivå oxå.. men vill inte täcka för hela stensockeln.. då jag tycker den är vacker :) halva (på baksidan) och lite till går bra (har ju sockel på andra sidor av huset oxå). Men vi har bara satt igen två källarfönster idag.. så tanken är att där blir balkongen.. resten av uteplats får vara mer neråt marknivå (iaf under källarfönstren..)

Den (balkong/uteplats/trapp) saknas huset helt enkelt, ser hm.. naket ut :oops: utan..

Sida av hus med stensockel och nyinstallerade pardörrar som leder ut till tom yta där balkong planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Är nog överens med din make. Trä känns inte helt rätt till ert hus. Svårt att komma på att man sett något sådant på gamla murade skånska hus.
Därmed inte sagt att det inte går att få till, bara att det inte förefaller historiskt förankrat.
Om inga bra uppslag kommer denna väg så kanske en arkitekt som är väl förtrogen med äldre skånska gårdar kan få till något snyggt?

Annars är det kanske dags att fundera i nya banor.
Behövs en balkong/terass?
Går det att höja marknivån?
Franska balkongdörrar?
Funktion - dvs hur viktigt är det för er/huset att det finns en balkong?
Hur mycket kommer den att användas - motiverar det insatsen/kostnaden/tiden?
Tanken var att göra uteplatsen redo för att ev bli hm ”punchveranda” i framtiden dvs med tak o fönster.. och det var därför jag förlikat mig med träkonstruktion.. för på alla hus jag kikat på i slutet på 1800-talet.. verkade ha dem i trä..? Så jag kunde inte riktigt komma på hur man skulle bygga dem annars..

Golv o trapp är väl en sak.. de kan man gjuta ju.. men resten blir ju trä ändå? Man murar väl inte en punchveranda, el vad man ska kalla den, oavsett om man har trä eller stenhus? :thinking:

Lurigt, har du nån inspirationsbild? :cool:
 
Åsa Lund
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
En sekelskiftetsveranda i trä med putsad sockel kanske?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Planera för en veranda och bygg den i etapper?
Först golvet och om nåt år det ovanpå? Tror det är lättare att hitta inspiration för veranda oxå
[länk]
Jo det var lite etapp som var tanken (själva balkongen först), men man måste ha en plan först så man inte ställer till det för sig själv ..sen.. :)

.,. och om vi gjuter stolpar (el annat bärande) nu.. när vi gör det som balkong.. så är man ju lite sugen att även delar av räcket/stolpar också blir gjutet.. hur gör man då när man omvandlar det till innersta/punchveranda ?

Eller ska man fortfarande bara välja gjutet golv.. och trä upptill (oavsett staket/räcke el fönsterväggar) :thinking:

Man blir ju snurrig (snurrigare ;))

tyvärr har tiden dessutom sprungit ifatt oss.. och takbyte borde typ ha gjorts i år.. och det är då vi har chansen att bygga ut tak till punchveranda.. på ett bättre sätt från vårt hustak..

Från början hade vi tänkt ha balkong många år innan takbyte (fint tak.. trodde vi.. men läcker).. nu är frågan om det blir mer än ett par Isf

obs obs - balkongen är den viktiga! :cool:
 
Jiji Jiji skrev:
En sekelskiftetsveranda i trä med putsad sockel kanske?
Ha, kom på att jag kunde chansa och fråga - vad som funnits på baksidan.. :cool:(y)

Genom att vi sålt grejer på REKO-ringarna här, har vi kommit i kontakt med flera som bott här när de var små.. kanske inte säger så mycket om vad som fanns här när huset byggdes, men iaf vad som var här på 50-talet :)

Hon svarade att det var en liten uteplats med trapp ner till trädgården, gjuten i betong (när de bodde här).
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.