Snigla Snigla skrev:
Ha, kom på att jag kunde chansa och fråga - vad som funnits på baksidan.. :cool:(y)

Genom att vi sålt grejer på REKO-ringarna här, har vi kommit i kontakt med flera som bott här när de var små.. kanske inte säger så mycket om vad som fanns här när huset byggdes, men iaf vad som var här på 50-talet :)

Hon svarade att det var en liten uteplats med trapp ner till trädgården, gjuten i betong (när de bodde här).
Det var ju väldigt populärt vid den tiden. Jag har haft ett hus från 40-talet med en sådan med stenparti runt.
 
Svårt att veta husets ursprungliga lösning. Sannolikt är balkongdörrarna/dörröppning ett relativt modernt infall? Balkong är jag snudd 100% säker på har aldrig funnits på huset ursprungligen. (Antar att huset är från 1800-t?) Med den höga sockeln har det nog bara varit en stentrappa eller betongtrappa, vilket indikerar modern tid (1900-t). Källarfönstren indikerar att det förmodligen inte varit någon dörr alls från början, om nu källarfönstren är ursprungliga, men det är mer troligt med tanke på att det är en massiv stensockel.

Oavsett är en punschveranda i sekelskiftesstil alltid trevligt. Ska den se genuin ut bör den ha stensockel.

Med markhöjning tänkte jag att en stenlagd terrass skulle kunna anläggas, ev med stenmur/balustrad i sten, men då talar vi förstås om ganska massiva insatser.

Snabbt, enkelt och billigt (nåja) går det att göra en balkong/trädäck på stolpar. Ska det ha en chans att se nästan anständigt ut så bör det göras i gammal massiv och bastant stil. Inget formlöst/fyrkantigt modernt trädäck/balkong i tryckimpregnerat. Målat (linolja) och/eller tjärat bör det vara. (Typ Roslagsmahogny, som bör gå att få i färger som svart, brunt, grått, rött, gult.)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Så irriterande o lite lustigt samtidigt.. att bli överlistad av en balkong! :cool:

Vi såg balkongen framför oss på visningen.. det enda som saknades.. vi gav den hög prioritet.. då det såg naket ut och balkongdörrarna var utdömda av besiktningsmannen (så de var tvungna att bytas oavsett).

Man började googla på 1800-talshus.. kolla hur de var byggda.. jag öppnade en tråd om saken här redan 2013 (får upp den på google än när jag söker..haha).

7 år senare har vi äntligen fått dit nya dörrar, men har baske mig ingen balkong än!

.. och det är lika svårt än idag trots otaliga timmar med ”research” :geek:

I den här takten hinner jag bli pensionär innan nått händer haha :p
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hus med pelare i granit och delvis massiv grund omgivet av grön trädgård och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt sånt här? Pelarna är i granit vad jag ser, blir kanske lite billigare än att göra hela grunden massiv. Bild snodd från Hemnetannons.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Känns som en stentrappa är det som saknas.

typ som Kvillinge kyrka en bit ner på sidan.

[länk]
Det måste ju finnas NÅN liten sittyta iaf. Finaste utsikten måste kunna avnjutas med två stolar o litet bord iaf (?)

Stentrappa är snyggt (med el utan avsats) men det blir en väldigt massiv och stor trapp här.. i den modellen. Det kommer nog behövas en 13 trappsteg ner :oops:

..dvs om det är 28 cm stegdjup.. på 13 steg .. så blir bara ”trappdelen” utstickande 364 cm åt alla håll..

:thinking: 200 cm vid dörrarna (att kliva ut på iaf) + 364 cm + 364 cm = 928 cm .. lite mer än halva husets långsida.. plus 364 cm + 100 cm vid dörr att kliva ut på = 464 cm (rakt ut från huset)

:oops: That’s a big ass trappa ! .. och ingen sittyta :oops:

45 m2 trappmarkyta..- fascinerande..
...undrar vad det blir i betongmängd (blir ju mindre betong ju längre ut man kommer) :thinking:

Får mig att fundera på de gick rakt in i äppelträdet när de hade sin avsats där tidigare (trädena som står är äldre) :geek:
 
Snacka om att vinklar kan lura ögat.. oavsett vad ni tror ni ser på bilden.. så ärr äppelträdet faktiskt inte alls långt bort från dörrarna (på bilden ser det ju ut som de står flera meter bort på sidan).

Bild från visning.

Rödmålat hus med stenfot, planerad utbyggnad markerad med blå linje, äppelträd nära huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni ser på mitten där.. vid dörrarna .. att stenen/fog har annan färg - där har den ursprungliga lilla uteplatsen och trapp varit.

Vi har slagit igen de två källarfönster (bevarade bakom) och tänkte ta ytan i anspråk till uteplats/trapp/veranda (blåa linjen)

Två skäl och ett problem (äh kräver bara lite tanke)

Problemet: Till vänster i bild .. i källarfönster .. kommer vår jordvärme upp in och igenom - så ifall vi måste komma åt någon av slangarna måste vi kunna komma åt den delen av väggen och marken.. utan att behöva riva allt (så att säga) eller att allt rasar..

De två skälen att täcka för.. vi slipper se de fula slangarna och vi får mer yta att sitta/använda till balkong/trapp
 
Snigla Snigla skrev:
Japp, det är ett måste, det saknas huset så att säga (något är rivet där, men vi vet inte riktigt vad., troligen någon form av trappa ner snarare än ”modern balkong”). Stensockeln på huset ser annorlunda ut just där de rivit. Dörrarna är ju bytta i höstas av oss.. pardörrar ut (till tomma intet..)

Balkongen skulle troligen användas de flesta dagar det var möjligt under säsonger man är ute (inte hela tiden, men typ fika/frukost och ibland middag). Det är solsida, så inget man sitter på.. mitt på Dan!

Strålande utsikt som gör gör ett stort lyft för huset.. alla står i fönstren och kikar när de kommer in hehe. Så den blir värdehöjande för huset (ingen uteplats på den sidan idag, eller utgång till baksidans trädgård, från vårt hus.. men lgh i andra huset har iaf en underbar balkong åt ”halva utsikten”).

Höja marknivån är nog inte realistiskt.. 180 cm är mycket upp däremot kommer det nog utegolv längre ner på annan nivå oxå.. men vill inte täcka för hela stensockeln.. då jag tycker den är vacker :) halva (på baksidan) och lite till går bra (har ju sockel på andra sidor av huset oxå). Men vi har bara satt igen två källarfönster idag.. så tanken är att där blir balkongen.. resten av uteplats får vara mer neråt marknivå (iaf under källarfönstren..)

Den (balkong/uteplats/trapp) saknas huset helt enkelt, ser hm.. naket ut :oops: utan..

[bild]
Jag hade nog murat upp i etapper, översta som är lite bredare än dörren. Sen två trappsteg ner till den större uteplatsen som ligger strax under källarfönstren. Sen finns det flera möjligheter att fortsätta till marknivå, antingen bra en trappa någonstans, eller så fortsätter man med ytterligare plan beroende på hur stor uteplats man vill ha, eller så blir det odlingslådor runt, med kanske syren eller annat trevligt.
Jag hade nog inte gjort en uteplats i trä, det tycker jag inte passar en gammal skånelänga.

Vi står själva i samma val som du, men vi har inte 180cm höjdskillnad :) Det är svårt med uteplatser.

Edit: läste sista inlägget också vilket ändrar lite på förslaget. Man kan fortfarande mura upp och anlägga uteplats enligt ovan, men blir lite friare i etapperna iom fönsterna är igenslagna.
Runt rören kan du ha makadam/singel/tvättad sten och dölja genomföringarna med en växt eller ett skåp (som man kan förvara lite trevliga saker som handredskap för odling mm).
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Man behöver ju inte gjuta en stor klump heller @Snigla, du kan fylla ut med grus/leca eller något :)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man behöver ju inte gjuta en stor klump heller @Snigla, du kan fylla ut med grus/leca eller något :)
DET förstod jag ju :cool:, men ”looken” blir en väldigt stor betongklump (vad man sedan fyller med el ej, syns ju inte) man ser mot huset.. som bara är trappsteg .. :surprised: är ju fascinerande! :)

Balkongen vi hade tänkt (har inte mätt mellan fönstren än.. så måttet är lite ge och ta på bredden).. oavsett material.. var ca 5 m x 3 m (inkl två trappor a 1 m bredd vardera - en på vardera sida om sittytan.. från husvägg och ut mot trädgården).

Det är 15 m2 markyta.. erkänn.. det är lite farscinerade att tänka så.. (jämföra storleken ;))
 
Alltid dessa svåra beslut ;)

Jag skulle nog kunna tänka mig att göra en altan i trä på stolpar och gömma underdelen bakom en spaljé med lite klätterväxter, kanske en dold dörr för att kunna ta sig in under altanen också. Lite tanke godis bifogat.
spalje3_4fe9aea6ddf2b36d5c00000b.jpg
Skyndar ni er lite kan det bli klart för sill och nubbe till midsommar :p vilket år som helst ;)

//Jante
 
Redigerat:
Snigla Snigla skrev:
...men ”looken” blir en väldigt stor betongklump...
Därför stensockel. :)

Om det går att få till en acceptabel/passande design så kan en hög terrass/balkong kanske vara häftigt, men annars kan en kompromiss vara att lägga terrass-/balkongplanet under källarfönstren, (som ngn tidigare nämnde), så blir den inte så dominant.

Tror det blir enklare att hitta en lösning om man siktar på en ren uteplats först. Om/när det sedan ev blir aktuellt att göra en punschveranda så är det bara att riva uteplatsen. (En riktigt praktisk lösning och självuppfyllande profetia är om ni rationaliserar bort underhållet så har den rivit sig själv om ett gäng år, och då är ni redo för punschveranda (vare sig ni vill eller inte)). :p
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hur har det sett ut tidigare?
den enda bild som kommer för mig är en uppmurad naturstenstrapp med uppgång från båda sidorna. I höjd med dörren en liten platå med mur framför där du möjligtvis kan få plats att dricka ditt morgonkaffe. Kan gissa att det är ett avancerat och dyrt projekt att på en sådan trapp byggd..... Men betongtrapp skulle som du skriver se ut som en klump.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT
Jag tänker mig att en version av Per Morbergs glasveranda (ngn stans på Tullgarn) skulle kunna vara något, anpassad till Skåne då förståss….

Gul villa med vit glasveranda, trästaket och trappa omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild lånad från google)
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag tänker mig att en version av Per Morbergs glasveranda (ngn stans på Tullgarn) skulle kunna vara något, anpassad till Skåne då förståss….

[bild]
(Bild lånad från google)
Snyggt på ett tvåvåningshus! Tveksamt om det är snyggt på TS hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.