Snigla Snigla skrev:
...Sötnötar :cool:
Ja visst är de söta!
Så här hade vi det innan vi flyttade lite mer stadsnära:
Tre Limousine-kor vid ett vattenkar på en äng i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite oskarpt kanske. Det är rasen Limousine. Bättre bild:
Kvinna i blå klänning matar Limousine-kor i en grönskande äng med vita blommor.
Skapa konto

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja visst är de söta!
Så här hade vi det innan vi flyttade lite mer stadsnära:
[bild]
Lite oskarpt kanske. Det är rasen Limousine. Bättre bild:
[bild]
Våra grannar är limousiner :love:
Ha.. tog ett tag för oss att fatta att det var jor, inte bilar.. när vi flyttat in :geek:

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Saltsten upphängd i ett blått rep på en granstam i en hage.
Skapa konto
Vi lockar kossorna i hagen till att vara nära oss på Torpet genom att hänga upp en saltsten i en gran.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu har vi dividerat lite trä här hemma.. och tänkte fråga Er om ni vet mer..

Det handlar om.. hm.. vatten (lek) i trädgården.. allt ifrån vattenhjul till saker på ben som leder vatten.. kan ha både skapat en tråd tidigare och/eller pratat om det i någon annans tråd! Men det gör inget.. frågar igen..

Om man vill göra nått liknande (bild nedan)

Träkonstruktion med vattenränna i en trädgård som leder vatten, med barn i bakgrunden.
Skapa konto

Vad ska man använda för träslag?
(Förstår givetvis att det inte håller för evighet oavsett).

Älskar alla sådana här rännor o vattenhjul osv.. och jag ska fasiken bygga rännor kors o tvärs.. nånstans!

.. men i vilket träslag? Vattnet som leds runt ska vara giftfritt för både mig o djuren (och andra som är lika barnsliga som mig) :p:cool:(y)

Åsa Lund
Jag gissar att barnen vuxit ifrån leken inom tio år och då spelar det nog ingen större roll vilket träslag du väljer. Lär hålla den aktuella tiden så länge du inte målar det så att fukt stängs inte i träet.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag gissar att barnen vuxit ifrån leken inom tio år och då spelar det nog ingen större roll vilket träslag du väljer. Lär hålla den aktuella tiden så länge du inte målar det så att fukt stängs inte i träet.
Det är JAG som inte växer ifrån dem.. :giggle::geek::p
Så det här ska byggs för mig själv.. :love:

Har inte så mycket saker kvar på min bucketlist i livet (har haft privilegiet att bocka av det mesta) så nu har jag tillfälle göra några ”onödiga” saker.. som jag drömt om (y)

..och det involverar vatten o dammar (tyvärr har vi inte plats för en stor damm, så därför blir det lite mindre pölar plus lite ”lek”)

• Gilla
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
Vanliga brädor i gran från närmsta byggmarknad är enklast och billigast. Går också enkelt att bygga nytt när de tjänat ut.

Annars är ju kärnek det mest motståndskraftiga mot fukt. Ungefär som tryckimpregnerat, men giftfritt. I övrigt är alla andra inhemska trädslag lika dåliga på att hantera fukt.

Långsamvuxen äkta sibirisk lärk (importerat från Sibirien alltså) lär också vara fukttåligt.
Imprterad ceder funkar också.
Ja, osså Teak m fl tropiska trädslag.
Oavsett är det en enorm prisskillnad mot vanlig svensk gran har jag fått för mig.

Historiskt har "vi" ju byggt vattenrännor av gran eller fur till alla våra tidigare vattendrivna sågverk. (Förmodligen användes det virke som det fanns bäst tillgång på hos resp sågverk.)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vanliga brädor i gran från närmsta byggmarknad är enklast och billigast. Går också enkelt att bygga nytt när de tjänat ut.

Annars är ju kärnek det mest motståndskraftiga mot fukt. Ungefär som tryckimpregnerat, men giftfritt. I övrigt är alla andra inhemska trädslag lika dåliga på att hantera fukt.

Långsamvuxen äkta sibirisk lärk (importerat från Sibirien alltså) lär också vara fukttåligt.
Imprterad ceder funkar också.
Ja, osså Teak m fl tropiska trädslag.
Oavsett är det en enorm prisskillnad mot vanlig svensk gran har jag fått för mig.

Historiskt har "vi" ju byggt vattenrännor av gran eller fur till alla våra tidigare vattendrivna sågverk. (Förmodligen användes det virke som det fanns bäst tillgång på hos resp sågverk.)
Jo jag har försökt hitta sajter som både har inspiration och info om sådana områden.. gamla kvarnar, vattenverk osv.. det var när man besökte sådana gamla hus när man var yngre.. som man fastnade lite ;)

Dock har det visat sig vara en svårt område att ”hitta”.. några få historiska bilder och inte mycket text (texterna har fokuserat mer på vad som gjordes där .. än hur de byggde själva ”vattenverket”)

Har också funderat på hur man tätar mest logiskt.. ska man låta vattnet rinna.. (och ev läcka) tills träet blivit fuktigt o sväller? Tätas automatiskt? Eller användes nån hm tjära, olja, tråd (petar man in nån lintråd/fårull eller liknande sväller det med fast) el liknande..:thinking:

Stora bambupinnar kanske?

Bambu vattenfontän i en trädgårdsdamm med runda stenar och en prydligt beskuren buske i bakgrunden.
Skapa konto

Vatten rinner från en bambupinne ner i en damm med ett löv på ytan.
Skapa konto

Sammansatt bambufontän med vatten som rinner genom skurna bamburör och behållare på ett flödesmässigt arrangemang.
Skapa konto

Sammansättning av stora bambupinnar i olika längder och konfigurationer på gräs.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Stora bambupinnar kanske?

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag har kollat på nån färdig ”dammvippa” (rör som fylls med vatten.. när den är full slår den över.. typ första bilden).. de är roliga :D .. sedan spann jag vidare o letade lite bambudelar.. dvs.. lite vad som fanns annars att bygga vidare med.

Vill ju slippa beställa saker från ”långt bort”.. ifall man ska komplettera osv när man väl börjat bygga något.

Men det var iaf lättare att hitta info om just lite ”bambubyggen” (y)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har också funderat på hur man tätar mest logiskt.. ska man låta vattnet rinna.. (och ev läcka) tills träet blivit fuktigt o sväller? Tätas automatiskt? Eller användes nån hm tjära, olja, tråd (petar man in nån lintråd/fårull eller liknande sväller det med fast) el liknande..
Utmärkt exempel på "learning by doing", eller för all del "trial and terror"... :) Bara att pröva olika metoder och se vad som fungerar, och hur bra resp metod fungerar, och under vilka förutsättningar osv.

Trätunnor tätas med precision i tillverkningen samt tunnband, vilket gör att de blir täta när de är fuktiga. Ekor tätas pss fast utan tunnbanden förstås. Beck och lindrev har nog också används på båtar (äkta ursprunglig nåtning?). Misstänker att ett visst läckage av tjärämnen till vattnet kan ske om tjära/beck används.

Oldboy Oldboy skrev:
Utmärkt exempel på "learning by doing", eller för all del "trial and terror"... :) Bara att pröva olika metoder och se vad som fungerar, och hur bra resp metod fungerar, och under vilka förutsättningar osv.

Trätunnor tätas med precision i tillverkningen samt tunnband, vilket gör att de blir täta när de är fuktiga. Ekor tätas pss fast utan tunnbanden förstås. Beck och lindrev har nog också används på båtar (äkta ursprunglig nåtning?). Misstänker att ett visst läckage av tjärämnen till vattnet kan ske om tjära/beck används.
Myrning?

Myrning?

Oldboy Oldboy skrev:
Myrning?
Förr i tiden tätade man läckande båtar genom att trycka ner myrstackar längs skrovet. När stacken kom till det läckande stället gjorde vattentrycket att stacken tätade läckan utifrån. Det görs forfarande idag, men man använder sågspån istället. Dock kallas det fortfarande myrning.
Edit. Funkar bäst på klinkerbyggda båtar

• Gilla
  • Wow
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Där ser man. Nu har jag lärt mig ngt nytt. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.