Lite bilder på min installation som jag gjorde under hösten-vintern 22-23. Systemet blev färdigt i mitten av februari och har fungerat mycket bra. Gjutningen av fundamentet gjoede jag i slutet av oktober och därför hade jag ett isolerlock under härdningen av plattan. Betongen ligger på en 20 cm grusbädd med markmatta under. Mått på fundamentet är 140x80x15cm med armering och 5cm frigolit i centrum. Dräneringsröret har kort avstånd till stuprännan intill med 1:10 lutning och med sidborrad anslutning 20cm under mark. Isoleringen av röret är lite specielt: 32-rör med skumisolering inpressat i ett 70-rör med skumisolering utanpå (syns ej på bilderna) och med en galvad takränna ovanpå för att skydda mot grävande/gnagande möss/råttor. I krökarna har jag använt vinkelrör i original eller isärsågade med rostfria slangklämmor för att skydda/fixera isolerrören. Dräneringsslangen från värmepumpen har värmekabel hela vägen in till det sidborrade stupröret. Värmepumpens utedel är en Thermia Eco 8. Vad gäller placering så står utedelens baksida 35cm från södervägg. Det genereras massor med kallluft från fläktens framsida som måste ha fritt utlopp vinkelrätt från vägg. Den kalla luften käns många meter.
Mängden kondensvatten under kallt klimat är mycket stor så dräneringen måste fungera korrekt. I mitt fall står utedelen utanför min lilla verkstad med 4 meter rörlängder/styck. Inget hörs i huset inomhus. De 3 meter av rörlängden (x2) som löper inomhus värmer "verkstaden" till +17 grader när det är kallt när jag har isolerat 2/3 av kopparlängderna med skumrör.

Träram med grus, grunden för byggprojekt, utomhus, verktyg, klämmor, vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning arbete utomhus, isolerskivor i schakt, kläms fast, konstruktion, verktyg, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn bundet i rutnät med distanser på vit bakgrund, mätmarkeringar på träram, konstruktionsarbete, byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med våt betong, lediga byggmaterial, verktyg, husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mobil arbetsplattform med hjul, placerad vid en husvägg, troligen för hemmafix eller byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital fuktmätare på betonggolv som visar 0,4%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrörinstallation utomhus med kopplingar, klämmor och betongfundament vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En avloppsrörinstallation med kopplingar och klammer, omspänd av isolering och stenar som omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna i pannrum med kopparledningar, ventiler och mätare, installerad intill skåp och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum med upphängda hyllor och exponerade kopparledningar längs vit vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusdel av värmepump nära hus, på betongplatta, ansluten med isolerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusvärmepump med ansluten isolerad slang längs gula vägg och grus. Solig dag, skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusenhet för värmepump vid gult hus, på betongplatta, med synlig röranslutning och elektrisk ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med dammsugare, kabel, grushög, betongplattor och arbetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
E
K KimWilgot skrev:
Trädde du i värmekabeln efter du gjutit fundamentet

Nu hänger jag inte med. Rikta luftströmmen? Den kommer ju stå 200-400mm ut från fasad.
Kolla på montageanvisningen så du kan ställa den så nära väggarna utan problem. Vill minnas att Nibe åtminstone vill ha en hel del runt hela maskinen för underhåll osv samt eventuellt luftflöde.
 
P poba53 skrev:
Lite bilder på min installation som jag gjorde under hösten-vintern 22-23. Systemet blev färdigt i mitten av februari och har fungerat mycket bra. Gjutningen av fundamentet gjoede jag i slutet av oktober och därför hade jag ett isolerlock under härdningen av plattan. Betongen ligger på en 20 cm grusbädd med markmatta under. Mått på fundamentet är 140x80x15cm med armering och 5cm frigolit i centrum. Dräneringsröret har kort avstånd till stuprännan intill med 1:10 lutning och med sidborrad anslutning 20cm under mark. Isoleringen av röret är lite specielt: 32-rör med skumisolering inpressat i ett 70-rör med skumisolering utanpå (syns ej på bilderna) och med en galvad takränna ovanpå för att skydda mot grävande/gnagande möss/råttor. I krökarna har jag använt vinkelrör i original eller isärsågade med rostfria slangklämmor för att skydda/fixera isolerrören. Dräneringsslangen från värmepumpen har värmekabel hela vägen in till det sidborrade stupröret. Värmepumpens utedel är en Thermia Eco 8. Vad gäller placering så står utedelens baksida 35cm från södervägg. Det genereras massor med kallluft från fläktens framsida som måste ha fritt utlopp vinkelrätt från vägg. Den kalla luften käns många meter.
Mängden kondensvatten under kallt klimat är mycket stor så dräneringen måste fungera korrekt. I mitt fall står utedelen utanför min lilla verkstad med 4 meter rörlängder/styck. Inget hörs i huset inomhus. De 3 meter av rörlängden (x2) som löper inomhus värmer "verkstaden" till +17 grader när det är kallt när jag har isolerat 2/3 av kopparlängderna med skumrör.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Varför valde du att göra dräneringsröret så grovt och på 20cm djup som inte är frostfritt? Går värmekabeln ned en bit i stupröret?
 
Dagvattenröret går ned 2,8m i mark och här har jag grävt till 1.5m. Ska jag alltså borra samma dimension hål i dagvattenröret som min PEM-slang och peta in 3-4cm?

Är det korrekt eller har ni andra förslag?
 
  • Avloppsrör vid staket, intill djup grävd grop, omgiven av växter och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart trähus, veranda, gräsmatta, skottkärra med jord, grävningsverktyg, pågående arbete eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KimWilgot skrev:
Trädde du i värmekabeln efter du gjutit fundamentet
Japp, satte i värmekabeln sist.

Finns flera alternativ. Jag tror jag skulle kört PEM-slang och borrat hål i dagvattenröret för en PEM-anslutningsmuff https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/pem-koppling-452247/. Sedan "gängat" in den i dagvattenröret. Om borrhålet råkade bli aningen för stort kan man linda på eltejp tills muffen lagom fäster i hålet. Tror inte jag skulle försöka göra något vattenlås på PEM-slangen då det skulle bli för stor böj/loop. Bra att sätta rörisolering runt PEM-slangen. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...nstallation/rorisolering/rorisolering-450775/
 
A
K KimWilgot skrev:
Hej.
Vi ska få installerat en vattenluft och jag ska nu gjuta fundamentet för utedelen (125x55x15cm). Vet dock inte riktigt var jag vill placera den.

(Rören kommer gå in vid altanen till vänster.)

Egentligen vill jag placera utedelen så långt till höger som möjligt för att rädda markfönstret till barnrummet. Försämras uppvärmningen då av att rören går längs fasaden ganska långt?

Var råder ni mig att placera utedelen estetiskt och funktionellt? Längst till vänster, mitten eller längst till höger?
men den placeringen går det troligen inte att vara i rummet som har fönstret
 
A
J jonte0 skrev:
Och hur skall man rikta luftströmmen?

- Om man låter fläkten blåsa in i fasaden - är det bra? Trycker man in fukt i den då? Kyls huset? Ljud?
- Om man kör åt andra hållet, vad händer då?
- Om man kör längsmed huset - blir det lägre ljudnivå då i huset?

/
en luft vatten bullrar bra och här är det instängt på tre sidor så ljudet kan studsa runt och eka rejält
 
electroluxaren skrev:
men den placeringen går det troligen inte att vara i rummet som har fönstret
Varför inte?
 
A
K KimWilgot skrev:
Varför inte?
ljudet kommer störa extremt
 
J Josth skrev:
Japp, satte i värmekabeln sist.

Finns flera alternativ. Jag tror jag skulle kört PEM-slang och borrat hål i dagvattenröret för en PEM-anslutningsmuff [länk]. Sedan "gängat" in den i dagvattenröret. Om borrhålet råkade bli aningen för stort kan man linda på eltejp tills muffen lagom fäster i hålet. Tror inte jag skulle försöka göra något vattenlås på PEM-slangen då det skulle bli för stor böj/loop. Bra att sätta rörisolering runt PEM-slangen. [länk]
Du menar att jag borrar hålet för anslutningsmuffen så djupt som jag kan sträcka ned armen i dagvattenröret?

Blir inte isoleringen dålig när den ligger fritt i fuktig mark?
 
electroluxaren skrev:
ljudet kommer störa extremt
Vad ska man göra när man bor i kedjehus? Leva med direktverkande el utan kompressorer för att inte störa grannar?
 
K KimWilgot skrev:
Varför valde du att göra dräneringsröret så grovt och på 20cm djup som inte är frostfritt? Går värmekabeln ned en bit i stupröret?
Dräneringsröret som vattnet rinner i är 32mm. Sedan är resten upp till slutlig dia på 120 till för isolering och skydd eftersom röret ligger så grunt horisontellt. Värmekabeln sticker ner i stupröret. Jag har krypgrund på huset där möss/råttor älskar att knapra på skumrör för isolering av inkommande vattenrör.
 
K KimWilgot skrev:
Du menar att jag borrar hålet för anslutningsmuffen så djupt som jag kan sträcka ned armen i dagvattenröret?

Blir inte isoleringen dålig när den ligger fritt i fuktig mark?
Du behöver ta reda på vilken djup i marken som är frostfritt djup där du bor. Varierar över landet.

Rörisolering ska tåla att ligga i vanlig mark. Däremot kan fåglar och UV-ljuset förstöra det ovan mark och därför bör man täcka rören med något skal.
 
J Josth skrev:
Du behöver ta reda på vilken djup i marken som är frostfritt djup där du bor. Varierar över landet.

Rörisolering ska tåla att ligga i vanlig mark. Däremot kan fåglar och UV-ljuset förstöra det ovan mark och därför bör man täcka rören med något skal.
Frostfritt i Stockholm är 1,6m. Det blir ju svårt att få ned ”muttern” som skall sitta inuti dagvattenröret för skarvmuffen. Eller hur skruvar jag fast den menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.