K KimWilgot skrev:
Nu hänger jag inte med. Rikta luftströmmen? Den kommer ju stå 200-400mm ut från fasad.
Fast det är ju ändå en kraftig fläkt - den tar och ger - säkert kännbart med handen 30-40 cm från insug/utblås.... har inte sett så mycket om detta men det borde vara en fråga - om man skjuter in iskall luft in mot fasaden - ja kall - värme har ju faktiskt utvunnits ur luften - det är ju hela tricket - hur påverkar det byggnaden?

Ingen annan som funderat på detta? Är jag ute och cyklar?
 
J jonte0 skrev:
Fast det är ju ändå en kraftig fläkt - den tar och ger - säkert kännbart med handen 30-40 cm från insug/utblås.... har inte sett så mycket om detta men det borde vara en fråga - om man skjuter in iskall luft in mot fasaden - ja kall - värme har ju faktiskt utvunnits ur luften - det är ju hela tricket - hur påverkar det byggnaden?

Ingen annan som funderat på detta? Är jag ute och cyklar?
Det kyler ner fasaden men skadar inget. Sen blir det sämre luftutbyte då den kalla luften stannar kvar nära värmepumpen.
 
Precis - det borde finnas nåt i alla fall att tänka till på här... Kylar man fasaden så kylar man insidan.... lite i alla fall - eller?

/
 
Norr eller söderläge om allt annat lika?

//
 
F
J Josth skrev:
Ja det är sant att det ser helt olika ut beroende på var i landet man pratar om. I större delen av Skåne och på västkusten etc hinner förmodligen isen smälta bort mellan köldperioderna. Här i Stockholm kan det dock bli väldigt mycket is om det kommer en rejäl köldperiod. En stor LVVP ger också mer kondensvatten än en LLVP.
Även om det är varmare här i söder så vill man ju ogärna ha vatten rinnandes längs grudmuren. 🙂
E Elajomannen skrev:
Min hörs det också bara ett svagt sus när den går med normalfart.
Mycket stor fläkt som snurrar sakta.
Nibe 2120-12

Jag söker info om vad TS har skaffat sig för maskin. För skillnaden i ljud är ENORM mellan en tyst och en bullrig. ( oftast billigare )
På vår ecodan låter inte fläkten så mycket men kompressorn däremot har ett högt högfrekvent väsande ljud som skär igenom det mesta. Lite som att höra en vinkelslip på håll. Roliga är att Mitsubishi marknadsför den som jättetyst. Tycker många andra märken är betydligt tystare..

Jag grävde bara ur och la stenmjöl och plattor, funkade fint. Väger ca 130kg tror jag? Behövs ingen gjuten platta för det. Lite gammal bild, har dragit kondensröret på baksidan istället av stället nu. Hade Dock varit finare att dragit separat rör och låtit det kommit upp bakom pumpen. Men skitsamma, detta är på baksidan av huset så ingen ser det ändå. 😅
 
  • En uteenhet till en luft/vattenvärmepump vid en röd byggnad med lite snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J jonte0 skrev:
Fast det är ju ändå en kraftig fläkt - den tar och ger - säkert kännbart med handen 30-40 cm från insug/utblås.... har inte sett så mycket om detta men det borde vara en fråga - om man skjuter in iskall luft in mot fasaden - ja kall - värme har ju faktiskt utvunnits ur luften - det är ju hela tricket - hur påverkar det byggnaden?

Ingen annan som funderat på detta? Är jag ute och cyklar?
Alla pumpar jag ägt har blåst utåt/framåt alltså sugit luft från sidor och baksidan/fasaden.
 
  • Gilla
jonte0 och 2 till
  • Laddar…
A
F Fideliox skrev:
Även om det är varmare här i söder så vill man ju ogärna ha vatten rinnandes längs grudmuren. 🙂

På vår ecodan låter inte fläkten så mycket men kompressorn däremot har ett högt högfrekvent väsande ljud som skär igenom det mesta. Lite som att höra en vinkelslip på håll. Roliga är att Mitsubishi marknadsför den som jättetyst. Tycker många andra märken är betydligt tystare..

Jag grävde bara ur och la stenmjöl och plattor, funkade fint. Väger ca 130kg tror jag? Behövs ingen gjuten platta för det. Lite gammal bild, har dragit kondensröret på baksidan istället av stället nu. Hade Dock varit finare att dragit separat rör och låtit det kommit upp bakom pumpen. Men skitsamma, detta är på baksidan av huset så ingen ser det ändå. 😅
Då skall du höra storleken större med två fläktar,
En kund hade ett annat fabrikat och den höres på motsatt sida av huset
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Norr eller söderläge om allt annat lika?

//
Där det är varmast när pumpen kör värme.

3 anledningar till att blåsa ut från fasaden

1. Längre kastlängd från fläkten ger bättre utbyte av nerkyld luft och lägre flödesmotstånd.
2. Kyler inte ner huset genom att blåsa kall luft på det.
3. Ljudet från fläkten är starkast i luftströmmens riktning och närmast fläkten. (Min fläkt är sugande.)

På min pump sitter kompressorn inne så det är bara ett svagt sus från fläkten. Märker bara att den kör när man går förbi och den blåser på mig.

Går ju att ställa in så den kör huvuddelen av körningen nattetid och då stör det inte när man är ute. Även fast den är marginellt effektivare när omgivningen är varmare på dagen
 
  • Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Där det är varmast när pumpen kör värme.
Hade ett roligt problem nu i somras. Vår står visserligen i norr så skugga för det mesta. Men nu när det var 30 grader varmt i juni så började vår pump använda elpatronen till varmvattnet. Den blev för varm när kompressorn kördes. Så jag fick ställa in så att den bara körde nattetid vilket löste det. 🙆‍♂️
 
F Fideliox skrev:
På vår ecodan låter inte fläkten så mycket men kompressorn däremot har ett högt högfrekvent väsande ljud som skär igenom det mesta. Lite som att höra en vinkelslip på håll. Roliga är att Mitsubishi marknadsför den som jättetyst. Tycker många andra märken är betydligt tystare..
Vet att Mitsubishi Electric fått byta ut många utedelar på garantin eftersom ljudnivån varit för hög och folk har klagat. Särskilt i Skåne. Kanske borde du få din kollad?
 
F
J Josth skrev:
Vet att Mitsubishi Electric fått byta ut många utedelar på garantin eftersom ljudnivån varit för hög och folk har klagat. Särskilt i Skåne. Kanske borde du få din kollad?
Har ringt flera gånger men firman vill inte kolla på det. Kontaktade då Mitsubishi men de hänvisade till firman. Så ingen hjälp där dessvärre. Låter värst precis av starten av en cykel.
 
Redigerat:
Ja en ecodan kanske man inte vill ha som granne😳
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
D Danne213 skrev:
Ja en ecodan kanske man inte vill ha som granne😳
Borde nästan gå att anmäla för falsk marknadsföring?
Skärm med text om fördelar med luft-vattenvärmepumpar; låg ljudnivå, effektivitet. Webbplats-interface. Mitsubishi Electric logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver iaf inte undra om min är igång.
 
Kanske borde du ta hjälp av en helt oberoende men erfaren kyltekniker för att bedöma din värmepump även om det kostar en slant? Om det går att konstatera ett fel så borde din hemförsäkring täcka största delen även om Mitsubishi nekar till garanti.
 
F
J Josth skrev:
Kanske borde du ta hjälp av en helt oberoende men erfaren kyltekniker för att bedöma din värmepump även om det kostar en slant? Om det går att konstatera ett fel så borde din hemförsäkring täcka största delen även om Mitsubishi nekar till garanti.
Ja det kanske är en idé. Finns inga sådana här dessvärre. Installatören ligger 2km bort dessutom. 🤷‍♂️

Sen vet jag inte men sätter man inte slangar/flexibla rör på utsidan? Ljudet fortplantar sig ju i rören också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.