Vad är det för lvvp du köpt? Jag anpassade avloppet utefter min ctc.
 
Gjorde en väldigt enkel skiss men du ser principen. Lite fall mot dagvattnet så är du hemma.
 
  • Betongplatta vid husvägg med rör, stenar, och spackelspade; gröna markeringar på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danne213 skrev:
Gjorde en väldigt enkel skiss men du ser principen. Lite fall mot dagvattnet så är du hemma.
Vad är det för typ av slang man använder sig av här då? Borrar man bara ett enkelt hål i dagvattenröret som dräneringsröret petas in i eller behöver man någon form av skarvmuff? Har man värmeslinga i detta dräneringsrör fram till dagvattenröret?

Många frågor men är nybörjare så vill lära mig.
 
Borrade bara ett hål i samma dimension som avloppet och tätade med fog.

Ja en värmeslinga är att rekomendera annars fryser det och kan se ut såhär.
I mitt fall var värmekabeln felkopplad.
 
  • Bild på fruset rör under fordon, isbildning på marken, kallt väder, risk för vattenledningsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
En annan sak, glöm inte dräneringen för kondensvattnet som blir på vintern. Rör med plats för slang med värmekabel i ner till frostfritt djup och anslutning till husets dräneringsrör.
Det beror nog lite på på var du bor.
Jag har två LLVP utan avlopp, rätt ner på gräsmattan och det behövs inget speciellt avlopp.
Västkusten, inte speciellt nära sjön.

/Höghus
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Ja det är sant att det ser helt olika ut beroende på var i landet man pratar om. I större delen av Skåne och på västkusten etc hinner förmodligen isen smälta bort mellan köldperioderna. Här i Stockholm kan det dock bli väldigt mycket is om det kommer en rejäl köldperiod. En stor LVVP ger också mer kondensvatten än en LLVP.
 
Såja, grannen OKa att jag placerar den nära inpå.

1.)Räcker det att bara gjuta en solid platta och leda kondensvattnet ovan mark till dagvattenröret med värmekabel eftersom jag är så nära inpå?

2.)Eller hade ni ändå satt ett rör i plattan och lett den under mark?

Alternativ 1 blir ju osynligt om det är därför man helst gör alternativ 2.
 
  • Ett svartmålat hus, vit kant, fönster med markis, gräsmatta, pågående grävarbete vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop vid husvägg, grå panel, vit grund, grön gräsmatta, avloppsrör, veranda, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör vid husvägg med grönska och jord. Nedgrävning och synlig grund, staketdel och träbalk i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara väldigt tajt med utrymmet under utedelen och ovansidan på betongplattan. Dåligt med fallhöjd. Säkrare med ett ingjutet rör som går till dagvattenröret under marken och mindre risk för igenfrysning (men frostskyddskabel krävs ändå).
 
J Josth skrev:
Det kan vara väldigt tajt med utrymmet under utedelen och ovansidan på betongplattan. Dåligt med fallhöjd. Säkrare med ett ingjutet rör som går till dagvattenröret under marken och mindre risk för igenfrysning (men frostskyddskabel krävs ändå).
Ska man borra hålet i dagvattenröret på något särskilt djup? Vilken typ av slang använder jag här för dränering?
 
Jag använde PEM-slang från Jula ner till en stenkista men det var lite meckigt att få den att ligga där den skulle och inte rubbas under gjutningen. Använde armeringsjärn och najtråd.
 
U
Det är ju lite olika beroende på VP, vår har ett tråg med utlopp på baksidan, typ 40cm ovanför mark.
Satte vårt dagvatten bakom plattan.
Hade blivit mycket bökigare att sätta påkopplingen mitten på plattan, får då gå ut på baksidan och sen försöka få in röret tillbaka under. Så kolla manualen för just den VP du beställt.
Vår värmepump har även inbyggd värmekabel som räckte hela vägen till 110 Y-kopplingen.
 
  • Rörinstallation utomhus, grävd jord, måttband, skottkärra, husvägg, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hustillbyggnad, fundament med fuktskydd, brunnen med lock, gräsmatta, upprörd mark, uteplats i dagljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är ju lite olika beroende på VP, vår har ett tråg med utlopp på baksidan, typ 40cm ovanför mark.
Satte vårt dagvatten bakom plattan.
Hade blivit mycket bökigare att sätta påkopplingen mitten på plattan, får då gå ut på baksidan och sen försöka få in röret tillbaka under. Så kolla manualen för just den VP du beställt.
Vår värmepump har även inbyggd värmekabel som räckte hela vägen till 110 Y-kopplingen.
Bra bild! Nu får jag en klarare bild. Visst kan man peta i värmekabeln efter man gjutit platta? Eller köper man en färdig PEM-slang med kabel i?
 
Och hur skall man rikta luftströmmen?

- Om man låter fläkten blåsa in i fasaden - är det bra? Trycker man in fukt i den då? Kyls huset? Ljud?
- Om man kör åt andra hållet, vad händer då?
- Om man kör längsmed huset - blir det lägre ljudnivå då i huset?

/
 
J Josth skrev:
Jag använde PEM-slang från Jula ner till en stenkista men det var lite meckigt att få den att ligga där den skulle och inte rubbas under gjutningen. Använde armeringsjärn och najtråd.
Trädde du i värmekabeln efter du gjutit fundamentet
J jonte0 skrev:
Och hur skall man rikta luftströmmen?

- Om man låter fläkten blåsa in i fasaden - är det bra? Trycker man in fukt i den då? Kyls huset? Ljud?
- Om man kör åt andra hållet, vad händer då?
- Om man kör längsmed huset - blir det lägre ljudnivå då i huset?

/
Nu hänger jag inte med. Rikta luftströmmen? Den kommer ju stå 200-400mm ut från fasad.
 
K KimWilgot skrev:
Med en hustomt på 10m, menar du då att jag ska sätta den mitt på tomten för störa de båda grannarna så lite som möjligt? Eller är 5 meter från grannens tomt också för störigt för att jag ska få värma upp mitt hus med vad jag själv vill?
Sry såg ut som 1m till din granne. Kör på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.