2 444 läst · 52 svar
2k läst
52 svar
Var är felet på dörrmonteringen?
Detta verkar ju vara kärnproblemet och förmodligen ett resultat av att man lyft ned samt återmonterat dörren fel.Demmpa skrev:
Blir bara inte klok på hur det skall korrigeras.
Skall man demontera samt försöka återmontera dörrhållaren ”ett snäpp höger”?
Borde man kunna lyfta ut dörrmeden om man skruvat av dörren?
Återigen - detta är ett teoretiskt resonemang innan jag tagit mig till dörren.
Men såå bra hjälp av forumet!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 585 inlägg
Dörren har ju ett stopp på höger respektive vänster sida, på de bilder vi sett är det till höger fast, men kan man montera av stoppet på vänster sida?B Boolean skrev:Detta verkar ju vara kärnproblemet och förmodligen ett resultat av att man lyft ned samt återmonterat dörren fel.
Blir bara inte klok på hur det skall korrigeras.
Skall man demontera samt försöka återmontera dörrhållaren ”ett snäpp höger”?
Borde man kunna lyfta ut dörrmeden om man skruvat av dörren?
Återigen - detta är ett teoretiskt resonemang innan jag tagit mig till dörren.
Men såå bra hjälp av forumet!
Men det är väl inget annat än friktionen mellan kula och skena som stretar emot?
Alltså ingen kuggstång.
Då ska det väl bara vara att tvinga dörren i ändläge. Kanske lyfta dörren för att lätta trycket på kulorna.
Så har då jag gjort på de skjutbeslag som kommit i otakt.
Alltså ingen kuggstång.
Då ska det väl bara vara att tvinga dörren i ändläge. Kanske lyfta dörren för att lätta trycket på kulorna.
Så har då jag gjort på de skjutbeslag som kommit i otakt.
Jag har ett gammalt plåtskåp med samma typ av skena på lådorna som på TS dörr.
I följande video så har jag hållit emot mittenskenan med alla kulor när jag dragit ut lådan.
Lådan går bara att dra in/ut en liten bit innan mittenskenan tar i de olika stoppen.
Men genom att med våld fortsätta trycka in lådan så kommer lådan längst in till slut.
Det kan gå att göra likadant med TS dörr, men man kan behöva lyfta dörrbladet lite så att den inte hänger på skenorna.
I följande video så har jag hållit emot mittenskenan med alla kulor när jag dragit ut lådan.
Lådan går bara att dra in/ut en liten bit innan mittenskenan tar i de olika stoppen.
Men genom att med våld fortsätta trycka in lådan så kommer lådan längst in till slut.
Det kan gå att göra likadant med TS dörr, men man kan behöva lyfta dörrbladet lite så att den inte hänger på skenorna.
Skruva bort stoppstiftet längst till vänster samt lossa täcklocket som fortfarande sitter kvar så kan du dra ur allt, ofta är det lättast att lossa dörrbladet när man jobbar ensam.
Rengör även då gammalt fett kan ha smuts i sig som kilar under en kula samt kan orsaka vibrationer vilket kan ge ökat ljud.
När du är färdig och har rätt funktion så kan du smörja den igen.
Rengör även då gammalt fett kan ha smuts i sig som kilar under en kula samt kan orsaka vibrationer vilket kan ge ökat ljud.
När du är färdig och har rätt funktion så kan du smörja den igen.