2 372 läst · 52 svar
2k läst
52 svar
Val av nytt värmesystem, Bergvärme vs Luft/vatten
Tackar, har fått in det nu och det är lite tydligare! Men Jag har en annan fråga, jag har blivit offererad både koppar rör och isolerade flex stainless steel, är det något av dessa som är bättre än det andra?J Josth skrev:
Tack för all hjälp!
Husägare
· Norra Roslagen
· 271 inlägg
Jag har ingen aning vad "flex stainless steel" faktiskt är för produkt. Men jag anser att koppar är överlägset.F F Vidlund skrev:
Tips, ansök om bidrag hos Boverket gällande ”energieffektivisering av småhus” när man övergår från direktverkande el till ett nyare system.F F Vidlund skrev:Hej!
Vi är nyinflyttade i ett hus och har nu börjat kolla på att uppdatera värmesystemet. problemet är att det är så svårt att navigera mellan säljare och för och nackdelar mellan de olika alternativen så tänkte om det var några här som kunde ge bra insikt och tips
Huset är 189m2 på 1,5 plan och byggt 1982
nuvarande uppvärmning: elpanna med vatten radiatorer
förbrukning/år: ca 25000 KWh
det jag har förstått är att bergvärme är mer effektivt men hur mycket tycker jag att det är svårt att få klarhet i. Det är väll den viktigaste frågan egentligen, är det värt den extra investeringen med Bergvärme?
uppskattar alla tips och tankar, tack!
Handläggningstiden är lång men 30 000kr är alltid 30 000kr.
Hej! tack för svar! Hur ser du på Aluplex? dom som offererar IVT föreslår Aluplex och koppar rör men säger att vi kan få bara koppar om vi vill men då behövs ett magnetfilter och med aluplex behövs inte det och det är det IVT rekommenderar för sina maskiner.M MrDizzy skrev:
Klicka här för att svara