Hej!
Vi är nyinflyttade i ett hus och har nu börjat kolla på att uppdatera värmesystemet. problemet är att det är så svårt att navigera mellan säljare och för och nackdelar mellan de olika alternativen så tänkte om det var några här som kunde ge bra insikt och tips
Huset är 189m2 på 1,5 plan och byggt 1982
nuvarande uppvärmning: elpanna med vatten radiatorer
förbrukning/år: ca 25000 KWh
det jag har förstått är att bergvärme är mer effektivt men hur mycket tycker jag att det är svårt att få klarhet i. Det är väll den viktigaste frågan egentligen, är det värt den extra investeringen med Bergvärme?
uppskattar alla tips och tankar, tack!
Vi är nyinflyttade i ett hus och har nu börjat kolla på att uppdatera värmesystemet. problemet är att det är så svårt att navigera mellan säljare och för och nackdelar mellan de olika alternativen så tänkte om det var några här som kunde ge bra insikt och tips
Huset är 189m2 på 1,5 plan och byggt 1982
nuvarande uppvärmning: elpanna med vatten radiatorer
förbrukning/år: ca 25000 KWh
det jag har förstått är att bergvärme är mer effektivt men hur mycket tycker jag att det är svårt att få klarhet i. Det är väll den viktigaste frågan egentligen, är det värt den extra investeringen med Bergvärme?
uppskattar alla tips och tankar, tack!
Ekonomiskt sett blir luftvattenvärmepump lika bra som bergvärme upp till Gävle-trakten men bergvärme räknas ändå som "finare". Man slipper utedelen men måste borra.
Vilken framledningstemperatur krävs i husets värmesystem för att hålla lagom innetemperatur på ca 21 grader när det är -16 °C ute?
Vilken framledningstemperatur krävs i husets värmesystem för att hålla lagom innetemperatur på ca 21 grader när det är -16 °C ute?
Det blir nog svårt att räkna hem den kostnadsbesparingen du får med bergvärme istället för att välja luft/vatten. Om du inte planerar att bo där i 30 år.
Men finns ju andra saker också som väger över till bergvärmen enligt mig. Du slipper en ful störande utedel som ger oljud och det höjer värdet på huset mer än luft/vatten.
Men finns ju andra saker också som väger över till bergvärmen enligt mig. Du slipper en ful störande utedel som ger oljud och det höjer värdet på huset mer än luft/vatten.
ok, tack för svar!J Josth skrev:
Bra fråga, vet inte direkt men har du tips på hur jag kan se det?
Vad är det för modell av el-panna och hur är den inställd? Kanske kan man lista ut det med värmekurvan? Anledningen till att det är viktigt är att man måste ta reda på om husets värmesystem är så dimensionerat att det passar med värmepump. Värmepumpar jobbar normalt med ganska låga temperaturer för att uppnå hög verkningsgrad.
ok, tack för svar! de siffror jag läst mig till är att bergvärme är ungefär 1500-2000kwh mer effektiv men förstår också att det beror på vart man bor och en del andra förutsättningarsurris skrev:
Det blir nog svårt att räkna hem den kostnadsbesparingen du får med bergvärme istället för att välja luft/vatten. Om du inte planerar att bo där i 30 år.
tanken just nu är att bo här så länge som möjligt men man vet ju aldrig
Fjärrvärme?F F Vidlund skrev:ok, tack för svar! de siffror jag läst mig till är att bergvärme är ungefär 1500-2000kwh mer effektiv men förstår också att det beror på vart man bor och en del andra förutsättningarså har också svårt att se att man kommer räkna hem mellanskillnaden rent ekonomiskt.
tanken just nu är att bo här så länge som möjligt men man vet ju aldrig![]()
Med fjärrvärme, som kan ge höga framledningstemperaturer, slipper man bekymra sig om husets värmesystem är snålt dimensionerat. Men fjärrvärme har blivit kraftigt dyrare på de flesta håll eftersom de eldar med skogsråvaror/flis som blivit 200 % dyrare på två år.
Det är en CTC Ecoel, den är inställd på 20,5 grader inne och har då en temperatur på 60 grader nu när det är 4 grader ute. vet inte om det var det du är ute efter, det här med värmepanna är rätt nytt för mig så lär mig fortfarande vilka parametrar som är viktiga.J Josth skrev:Vad är det för modell av el-panna och hur är den inställd? Kanske kan man lista ut det med värmekurvan? Anledningen till att det är viktigt är att man måste ta reda på om husets värmesystem är så dimensionerat att det passar med värmepump. Värmepumpar jobbar normalt med ganska låga temperaturer för att uppnå hög verkningsgrad.
Frågan är vad det är för framledningstemperatur? Borde stå i någon meny. Alternativt sätter man på en anliggningstermometer på framledningsröret och läser av manuellt. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/