T
W Wennbergp skrev:
Har nu nästan landat i att det ska bli ett Swegon Casa R5 men är lite fundersam på placering. Tanken var att sätta det på kattvinden med access från en större garderob. Men placeringen innebär att den aggregatet kommer att placera ovanpå ett sovrum på bottenplan samt bredvid ett nytt sovrum på ovanvåningen, jag är lite orolig för att vi kommer bli störda av ljud från aggregatet. Vad tror ni är risken stor för att det kommer bli störande, hur mycket låter dessa aggregat?
Själv i beslutsfasen. Snöat in på Swegon också, mest för att det är ett välkänt märke med gott rykte. Här är en tråd där TS valt Heru pga. Uppkopplingsmöjligheten med app-styrning och hemnätverk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/installerar-ftx-i-70-talsvilla.451381/
 
T
W Wennbergp skrev:
Har nu nästan landat i att det ska bli ett Swegon Casa R5 men är lite fundersam på placering. Tanken var att sätta det på kattvinden med access från en större garderob. Men placeringen innebär att den aggregatet kommer att placera ovanpå ett sovrum på bottenplan samt bredvid ett nytt sovrum på ovanvåningen, jag är lite orolig för att vi kommer bli störda av ljud från aggregatet. Vad tror ni är risken stor för att det kommer bli störande, hur mycket låter dessa aggregat?
Beslutat dig för Casa R5? Nyfiken Inne på samma aggregat som sagt
 
T Tobbe_G skrev:
Beslutat dig för Casa R5? Nyfiken Inne på samma aggregat som sagt
Har typ beslutat mig för Casa R5 dels för att jag hört gott om det på jobbet samt att de flesta firmor jag har träffat för offerter talar väldigt gott om det samtidigt som de inte är lika imponerade av Heru aggregatenav olika anledningar. Kan så klart ligga annat bakom deras synpunkter…
 
T Tobbe_G skrev:
Beslutat dig för Casa R5? Nyfiken Inne på samma aggregat som sagt
Gällande all uppkopplingar mm så vill jag kunna styr grunderna jag tror inte att jag kommer att ägna mig åt någon större ”programmering” av funktionerna om jag känner mig själv :rofl:
 
T
W Wennbergp skrev:
Gällande all uppkopplingar mm så vill jag kunna styr grunderna jag tror inte att jag kommer att ägna mig åt någon större ”programmering” av funktionerna om jag känner mig själv :rofl:
Samma här. Vill kunna bevaka lite via app bara och reglera tilluft och frånluft när vi eldar. Men denna behövs väl om jag förstått rätt?
https://soliduct.se/swegon-casa-smart-access-anslutningmodul.htm
 
T Tobbe_G skrev:
Samma här. Vill kunna bevaka lite via app bara och reglera tilluft och frånluft när vi eldar. Men denna behövs väl om jag förstått rätt?
[länk]
Det kan nog stämma att denna behöver köpas till eller om det är möjligt att pruta in den i priset.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Hej, jag jobbar med ventilation och har installerat aggregat av samtliga tillverkare, Östberg, Komfovent, Systemair, Swegon, Flexit och en rad andra småtillverkare.

Min erfarenhet är att Swegon har lägst ljudnivåer, minst strul, minst backjobb osv.

Jag skulle alla dagar i veckan rekommendera Swegon för villor upp till 500 kvm, finns R5, R7 och R9.

Med det sagt är jag ändå oberoende när jag pratar med kunder, i vissa fall kan en Östberg t ex vara bra, medans i andra lägen kan även Systemair funka bra. I slutändan, kan man få hem en R5:a så är det enl mig ett säkert kort och mycket bättre än de övriga. Aggregaten kostar nån till några tusen mer beroende på storlek men det är värt det i långa loppet.

Östberg är de enda som kör trådlös kontrollpanel vilket är rätt nice, dom har också en grym support som enl mig är den bästa, dom sitter i dalarna och är sjukt trevliga, snabba på garantiärenden. Dock har dom haft lite givarproblem där de från fabrik hade felmonterat på en hel del aggregat, det ska dock enl dom vara åtgärdat.

Systemair är likt Swegon rolls royce, dock har vi märkt att vsr 500 har höga ljudnivåer om man t ex jämför med Swegons R7 eller Östberg heru 160.

I ditt fall är det vindsplacerat, R5H för ditt hus blir perfekt, om du har 180 kvm kommer driften vara på max 70% (lite olika vad maxdriften ska vara på aggregat men det ska aldrig gå på 100%). Swegons kan man skruva upp till 85% utan problem, 160 H blir något överdimensionerat och onödigt, dessutom mke högre ljudnivåer. Swegons kan också styras med app men vet att wifi moduler är svåra att få tag på just nu både hos Swegon och Systemair. Har iofs inte kollat nätet men testa att googla dig fram.

Kör man Östberg eller Systemair bör driften ligga på max 70% för att få någorlunda bra ljudnivåer.

Vi har försökt få med lite info, fördelar och nackdelar på vår hemsida om de olika tillverkarna (företaget jag representerar säljer inga aggregat så det är inge reklam på nåt sätt) hoppas ni får lite mer kött på bena iaf:

https://aerius.se/produkter/ftx-aggregat/

W Wennbergp skrev:
Hej är på g att inreda vår vind och ska i samma detta installera ett FTX-system. Tittar på Heru 160 och Swegon CASA R5. Swegon tilltalar mig då det är lite mindre och därmed lättare att inrymma på kattvinden. Men jag undrar är det någon större skillnad på de större märkena på marknaden eller blir man nöjd oavsett vilken man väljer. Så min fråga är egentligen finns det någon tillverkare som ligger mer i framkant än de andra?

Info:
När allt är klar så kommer huset bli ca 180 kvm.
1,5 plans villa.
 
  • Gilla
oswim och 6 till
  • Laddar…
W Wennbergp skrev:
Det kan nog stämma att denna behöver köpas till eller om det är möjligt att pruta in den i priset.
det finns en braskaminsfunktion i casa smart panelen som följer med aggregatet redan. men vill du styra trådlöst i app behöver du wifi modul. Jag hade ringt till swegons tekniska supp, det finns lite olika varianter för appstyrning.
 
Beställde nyligen rör och aggregat, och är fullt uppe i att installera. Kollade först på Systemair, men när de hade tre månaders leveranstid på aggregatet och kontrollmodulen (med skärm) hade leverans tidigast vid årsskiftet (!!!) så försvann det alternativet. Blev en Heru 100 istället för min del. Ångrar lite att jag inte kollade mer på Swegons aggregat, de gick mig helt förbi . Med det sagt så tror jag Heru kommer prestera tillfredsställande.
Nu ska man bara se till att bli klar med föredragningen på vinden innan sommarhettan slår till och det blir tusen grader där uppe
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Östbergs support är bäst, mke bra val tkr jag.

Allt handlar om hur stort ditt hus är:

vi har installerat väldigt många såna, vi har bra erfarenheter och det är alltid ett säkert kort för oss.

Om jag får ge något negativt är de att den max ska gå på 65% av driften men upplever du höga ljudnivåer får du ba montera på fler ljuddämpare. Se till så att du har 90cm långa och diameter är minst 125 på ljuddämparna, lägg en på varje stam från aggregatet. 4 st totalt. Sen lägger du extra ljuddämpare till sovrum, finns kortare varianter.

J JSten skrev:
Beställde nyligen rör och aggregat, och är fullt uppe i att installera. Kollade först på Systemair, men när de hade tre månaders leveranstid på aggregatet och kontrollmodulen (med skärm) hade leverans tidigast vid årsskiftet (!!!) så försvann det alternativet. Blev en Heru 100 istället för min del. Ångrar lite att jag inte kollade mer på Swegons aggregat, de gick mig helt förbi . Med det sagt så tror jag Heru kommer prestera tillfredsställande.
Nu ska man bara se till att bli klar med föredragningen på vinden innan sommarhettan slår till och det blir tusen grader där uppe
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
T
T tonysdays89 skrev:
Om jag får ge något negativt är de att den max ska gå på 65% av driften men upplever du höga ljudnivåer får du ba montera på fler ljuddämpare. Se till så att du har 90cm långa och diameter är minst 125 på ljuddämparna, lägg en på varje stam från aggregatet. 4 st totalt. Sen lägger du extra ljuddämpare till sovrum, finns kortare varianter.
Ska man ha flexibel eller fast ljuddämpare före tilluftsdon till sovrum och vardagsrum? De flexibla är väl svårare att rensa (lätt att fastna med borsten)? Men lättare att pricka rätt med jämfört med spirorör :)

Flexibel
: https://soliduct.se/fl-125-1200-plast.htm
Fast: https://soliduct.se/clx-50-125-600.htm
 
T Tobbe_G skrev:
Ska man ha flexibel eller fast ljuddämpare före tilluftsdon till sovrum och vardagsrum? De flexibla är väl svårare att rensa (lätt att fastna med borsten)? Men lättare att pricka rätt med jämfört med spirorör :)

Flexibel
: [länk]
Fast: [länk]
man ska i princip aldrig köra flexibla, kör bara fast!
 
T tonysdays89 skrev:
man ska i princip aldrig köra flexibla, kör bara fast!
Nu tycker jag du är lite väl fast i ditt förhållningssätt, lite flexibilitet skadar aldrig. ;)
 
T
T tonysdays89 skrev:
man ska i princip aldrig köra flexibla, kör bara fast!
Tack! På grund av att av de är svåra att rensa eller av andra anledningar? Förstår att man inte sätter flexibla ljuddämpare i lokaler…
 
Tilluftskanalerna blir inte smutsiga om du har FTX.
Jag kopplade bort till/frånluftsvärmepumpen efter 10år och tilluftskanalerna var rena! Jag körde med tunna G2 filter och dom hindrar knappt flugor. Nu med fina påsfilter eller panelfilter stannar smutsen där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.