J
J Josth skrev:
Snyggt gjort! Synd att det inte hjälpte. Bitumenplattor brukar annars vara ett effektivt sätt att dämpa olika ljud som sprids mot och via plåtar. Själva tanken har ju också dämpande isolermaterial. Det var "ettriga" kontaktorer...
Tack så mycket! :giggle: Jag är själv förvånad att bitumenpappen inte hjälpte mer.

J
@Josth jag håller på att testa olika kontaktorer :confused: För att undvika en massa arbete byter jag bara den längst till höger (6kW), men det finns två problem:

1) Den kontaktorn jag testar slår tillsammans med den i mitten vilket gör det svårt att särskilja ljudet.
2) Det tar lång tid ~30-60 min från det att jag slår på strömmen på pannan för att kontaktorn skall slå och jag skall höra ljudet.

För (1) kan jag koppla bort A1 på den två andra kontaktorn så bara 6kW är aktiv? Har gjort detta!
För (2) finns det något sätt att påskynda eller slår av/på den kontaktorn jag testar fortare när panelen är stängd? Såg i manuelen att potentionmetern 61 kan ändra så bara 6kW är aktiv.

Har du några smarta förslag?

Redigerat:
Ok, misstänkte att det bästa är att testa några olika fabrikat och hoppas de är bättre. Ja det går utmärkt att lossa ledaren till A1 för att koppla bort kontaktorn som du gjort. Konstigt att det inte är ett antal sekunder mellan att första och andra kontaktorn drar!? Det borde det vara för att jämna ut belastningen på el-nätet. Ska fundera på om jag kommer på något mer!

Edit: Om du bläddrar fram till kanal 14 och trycket på andra knappen "Driftläge/minska värde" så ska tidfördröjningen till el-patronen upphöra vid uppstart.

Redigerat:
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Edit: Om du bläddrar fram till kanal 14 och trycket på andra knappen "Driftläge/minska värde" så ska tidfördröjningen till el-patronen upphöra vid uppstart.
Tack för tipset :giggle:

J
Lösning jag kom fram till är här.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.