5 533 läst · 49 svar
6k läst
49 svar
Vaknade till elpanna utan tryck och 18 grader i huset
Jag fick info från en tekniker hos Nibe att anledningen till att panntempen fortfarande var hög är att elpatron var kopplad till kontaktor 10 även om jag tog bort ledning A1 och den brända (5?). Jag fick rådet att koppla bort ledningar 1 och 3 som leder till elpatronen. Detta har fått panntempen att falla till ungefär 55.J Josth skrev:
@Josth du är en riktig pärla! Väldigt sällan man stöter på en människa så kunnig och hjälpsam speciellt på internet!
Jag kollade de andra service kanalerna och precis som du har sagt är pannan inställd på 9kW. Jag vet inte om ditt förslag att temporärt byta till 13.5kW går när säkringsstorlek (17) är inställd på 25A?
Jag kollade de andra service kanalerna och precis som du har sagt är pannan inställd på 9kW. Jag vet inte om ditt förslag att temporärt byta till 13.5kW går när säkringsstorlek (17) är inställd på 25A?
Tack för uppskattningen! Det är ju roligt om man kan hjälpa andra till det bättre, det är ju en av tankarna med forum som detta.
Säkringsstorleken är för effektvakten och ska vara på husets tre huvudsäkringar. Frågan är vilken styrka det är på de tre säkringar i gruppcentralen som avsäkrar bara pannan?
Säkringsstorleken är för effektvakten och ska vara på husets tre huvudsäkringar. Frågan är vilken styrka det är på de tre säkringar i gruppcentralen som avsäkrar bara pannan?
Det står 25A på varje säkring i proppskåpet. Räcker det för att öka till 13.5kW annars låter jag det vara som det är (i manualen verkar det stå att 19,6A behövs är det tillräckligt med marginal). Har beställt nya kontaktor som jag hoppas kommer denna veckan.J Josth skrev:Tack för uppskattningen! Det är ju roligt om man kan hjälpa andra till det bättre, det är ju en av tankarna med forum som detta.
Om pannans säkringar i gruppcentralen är på 25 A går det utmärkt att ändra inställningen till 13,5 kW. Ratt 61 vrids till läge 4 på kretskort 41. Ger som sagt max 19,6 A per fas. Kontaktor 69 har en tillslagsfördröjning men NIBE skriver ingenstans hur lång den är. I värsta fall kan den vara två timmar om man läser mellan raderna så temperaturen i pannan kan då bli lite "ryckig" när kontaktor 67 och 3 kW el-patron inte riktigt räcker till.
Fast är huvudsäkringen på 25A kan det ju bli en del problem när spis, tvättmaskin och annat ska klara sig på resten. Men det märker man ju, går det så går detJ Josth skrev:Om pannans säkringar i gruppcentralen är på 25 A går det utmärkt att ändra inställningen till 13,5 kW. Ratt 61 vrids till läge 4 på kretskort 41. Ger som sagt max 19,6 A per fas. Kontaktor 69 har en tillslagsfördröjning men NIBE skriver ingenstans hur lång den är. I värsta fall kan den vara två timmar om man läser mellan raderna så temperaturen i pannan kan då bli lite "ryckig" när kontaktor 67 och 3 kW el-patron inte riktigt räcker till.
Konstigt att de låter så högt! De nya fabrikat Eaton? Alltså mycket högre än de gamla? Då skulle man ju istället satsa på moderna tysta halvledarkontaktorer om det finns i liten storlek och rätt effekt(?) Det går säkert bra att sätta bitumenpapp mot frontplåten, inga problem. Hoppas det hjälper.
Ja precis Eaton DILEM-10 240VAC. Utan tvekan låter de högre än kontaktorerna som följde med pannanJ Josth skrev:
Jag köpte bitumenpapp och körde hårt med att isolera så mycket jag kunde. Både frontplåten (under kontaktorerna), ovansidan och sidorna på plåten till pannan. Det har knappt dämpat ljudet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad mer som kan göras utan att ersätta kontaktorerna med halvledarkontaktorer som du föreslog
Jag förväntar mig inte att det skall vara ljudlöst men när de slår till och från låter det i hela huset.
Redigerat:
Snyggt gjort! Synd att det inte hjälpte. Bitumenplattor brukar annars vara ett effektivt sätt att dämpa olika ljud som sprids mot och via plåtar. Själva tanken har ju också dämpande isolermaterial. Det var "ettriga" kontaktorer...