J janerik12 skrev:
Jag vet inte exakt vilket värde jag skall kolla i specen men trodde det var samma som den du och @b_hasse hade länkat till fast min är 3-polig istället för 4-polig :thinking:
Jag tror "Max. operating current" = 6A på tme's hemsida är fel. Det blir 6A om man räknar baklänges från "AC-3 Rated operational power" = 4 kW, men max AC-3 ström är 8.5A. Värmepatronerna är dock en AC-1 last, och då är max-strömmen 20A.
Ett datablad för en elektrisk komponent med tekniska specifikationer och en bild av enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J janerik12 skrev:
Jag vet inte exakt vilket värde jag skall kolla i specen men trodde det var samma som den du och @b_hasse hade länkat till fast min är 3-polig istället för 4-polig :thinking:
NU har jag varit hos grossen och det finns som är 47 mm hög och klarar minst 11 amp samt bra pris

PS ge mig ett PM med kontaktuppgifter
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Här en annan vanlig minikontaktor som ska fungera: [länk] Vet dock inte hur mycket den låter. Du kanske måste testa några olika.
Alldeles för dyr , men det är ingen överraskning när det gäller ELFA
 
Finns också att köpa på amazon.de för bara €37 men då kan det vara upp till ca 4-6 veckors leveranstid.
 
J Josth skrev:
Finns också att köpa på amazon.de för bara €37 men då kan det vara upp till ca 4-6 veckors leveranstid.
Fortfarande för dyrt och framför allt lång lev-tid. TS ville nog ha något i går.
 
Med tanke på det ljudet du har så skulle jag nog kolla på att montera dem i en annan kapsling direkt istället för att försöka förbättra det steg för steg.

Typ en rätt stabil plåt-låda, sätta en DIN-skena i botten och klä in den med https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ddampningsplatta-460-x-820-mm-2-st-2000044169 eller liknande.
Beroende på hur långt det räcker så skulle jag antingen bulta fast den i något fast och tungt. Betonggolv eller betong-vägg. Eller, om det blir så kraftiga ljud att hela lådan vibrerar, fästa den med mjuka uppfästningar, typ https://www.biltema.se/bil---mc/bil...orfasten/gummikudde-universal-plan-2000051514
 
J
B b_hasse skrev:
Nu har jag kollat på bilden i inlägg #10 och i manualen. Om jag fattar rätt så är hela frontpanelen en lucka som fälls ner, och i driftläge så är skenan ovanför reläerna, dvs skenan "hänger" under panelens ram.
För att se vad som är möjligt med ljudet kan du temporärt ta bort skruvarna som håller skenan och ersätta med korta snören eller liknande. Då hindras vibrationerna från kontaktorerna att nå resten av värmepumpen. Om det ändå låter för mycket så måste förmodligen kontaktorerna bytas. Om ljudet blir bra kan nog problemet lösas med gummikuddar eller liknande.
Jag gjorde "häng" testet under natten och det låter tyvärr precis lika mycket :( Det var värt ett försök!
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
J
B b_hasse skrev:
Jag tror "Max. operating current" = 6A på tme's hemsida är fel. Det blir 6A om man räknar baklänges från "AC-3 Rated operational power" = 4 kW, men max AC-3 ström är 8.5A. Värmepatronerna är dock en AC-1 last, och då är max-strömmen 20A.
[bild]
Menar du att eftersom den ABB klarar 20A med AC-1 är den ok för mitt ändamål? Jag jämförde med specn för Eaton och den verkar klara 22A på AC-1.
 
J janerik12 skrev:
Menar du att eftersom den ABB klarar 20A med AC-1 är den ok för mitt ändamål? Jag jämförde med specn för Eaton och den verkar klara 22A på AC-1.
Ja, värmepatroner/värmeslingor är en "snäll" last, och då gäller det som specas för AC-1.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J
Tänkte uppdatera alla hur det har gått :)

Efter flera olika försök (Eaton, ABB, olika monteringslösningar) blev den ända acceptabla lösning (som jag kunde få till) med hänsyn till ljudnivån att använda Hager ESC425 som @b_hasse föreslog.

Det krävdes att jag fick ta bort original skenan och montera en DIN-skena 153mm genom att borra två håll genom frontpanelen. Sedan fick jag skarva ca 12 ledningar pga Hager kontaktorns utforming för nå A1, 1, 3 och 5 terminalerna. Jag fick också skära bort lite isolering för att Hager kontaktorna skulle få plats när frontpanelen stängs.

Det tog mycket tid, energi och en del pengar att komma till ett slut men resultatet är jag mycket nöjd med och ljudnivån är lägre en original kontaktorerna som följde med pannan!

Om någon finner sig i samma situation hoppas jag att mitt äventyr kan förenkla. Köp inte kontaktorer från jsenergi av typen Eaton. De är svindyra och framförallt inte lämpliga om man inte tycker om onödiga ljud :)

Tack ännu en gång till er som hjälpt mig! Mycket tacksam :heart:

Se bilderna på slut monteringen!
 
  • Elektrisk installation med reläer, kablage, kretskort och anslutningar på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannans kontrollpanel, mätare, knappar, instruktioner, NIBE-logotyp, digital display visar 0169.
  • Elektronik och kretskort framför gulbrun isolering i en maskin eller skåp. Teknisk, otydligt syfte, potentiellt industriellt sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Metafor och 7 till
  • Laddar…
Bra och ordentligt gjort av dig till slut. Att inte ge sig ger resultat och pluspoäng trots allt.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Trevligt att se det bra jobb
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Trevligt att se det bra jobb
Detta löste vi till sammans. Det finns inget aj i Team. Tror tråden kan avslutas nu när vi ligger på topp.
 
Du ska ha en kontaktor som är brummfri, det är en likströmsspole i den med likriktare inbyggd. Matas med 230 V växel och kan troligtvis bara bytas rakt. Spänningen brukar stå på gamla kontaktorn någonstans
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.