5 633 läst · 63 svar
6k läst
63 svar
Hjälp att hitta halvledarkontaktorer för att ersätta vanliga
Jag tror "Max. operating current" = 6A på tme's hemsida är fel. Det blir 6A om man räknar baklänges från "AC-3 Rated operational power" = 4 kW, men max AC-3 ström är 8.5A. Värmepatronerna är dock en AC-1 last, och då är max-strömmen 20A.J janerik12 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NU har jag varit hos grossen och det finns som är 47 mm hög och klarar minst 11 amp samt bra prisJ janerik12 skrev:
PS ge mig ett PM med kontaktuppgifter
Redigerat:
Med tanke på det ljudet du har så skulle jag nog kolla på att montera dem i en annan kapsling direkt istället för att försöka förbättra det steg för steg.
Typ en rätt stabil plåt-låda, sätta en DIN-skena i botten och klä in den med https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ddampningsplatta-460-x-820-mm-2-st-2000044169 eller liknande.
Beroende på hur långt det räcker så skulle jag antingen bulta fast den i något fast och tungt. Betonggolv eller betong-vägg. Eller, om det blir så kraftiga ljud att hela lådan vibrerar, fästa den med mjuka uppfästningar, typ https://www.biltema.se/bil---mc/bil...orfasten/gummikudde-universal-plan-2000051514
Typ en rätt stabil plåt-låda, sätta en DIN-skena i botten och klä in den med https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ddampningsplatta-460-x-820-mm-2-st-2000044169 eller liknande.
Beroende på hur långt det räcker så skulle jag antingen bulta fast den i något fast och tungt. Betonggolv eller betong-vägg. Eller, om det blir så kraftiga ljud att hela lådan vibrerar, fästa den med mjuka uppfästningar, typ https://www.biltema.se/bil---mc/bil...orfasten/gummikudde-universal-plan-2000051514
Jag gjorde "häng" testet under natten och det låter tyvärr precis lika mycket Det var värt ett försök!B b_hasse skrev:Nu har jag kollat på bilden i inlägg #10 och i manualen. Om jag fattar rätt så är hela frontpanelen en lucka som fälls ner, och i driftläge så är skenan ovanför reläerna, dvs skenan "hänger" under panelens ram.
För att se vad som är möjligt med ljudet kan du temporärt ta bort skruvarna som håller skenan och ersätta med korta snören eller liknande. Då hindras vibrationerna från kontaktorerna att nå resten av värmepumpen. Om det ändå låter för mycket så måste förmodligen kontaktorerna bytas. Om ljudet blir bra kan nog problemet lösas med gummikuddar eller liknande.
Menar du att eftersom den ABB klarar 20A med AC-1 är den ok för mitt ändamål? Jag jämförde med specn för Eaton och den verkar klara 22A på AC-1.B b_hasse skrev:
Tänkte uppdatera alla hur det har gått
Efter flera olika försök (Eaton, ABB, olika monteringslösningar) blev den ända acceptabla lösning (som jag kunde få till) med hänsyn till ljudnivån att använda Hager ESC425 som @b_hasse föreslog.
Det krävdes att jag fick ta bort original skenan och montera en DIN-skena 153mm genom att borra två håll genom frontpanelen. Sedan fick jag skarva ca 12 ledningar pga Hager kontaktorns utforming för nå A1, 1, 3 och 5 terminalerna. Jag fick också skära bort lite isolering för att Hager kontaktorna skulle få plats när frontpanelen stängs.
Det tog mycket tid, energi och en del pengar att komma till ett slut men resultatet är jag mycket nöjd med och ljudnivån är lägre en original kontaktorerna som följde med pannan!
Om någon finner sig i samma situation hoppas jag att mitt äventyr kan förenkla. Köp inte kontaktorer från jsenergi av typen Eaton. De är svindyra och framförallt inte lämpliga om man inte tycker om onödiga ljud
Tack ännu en gång till er som hjälpt mig! Mycket tacksam
Se bilderna på slut monteringen!
Efter flera olika försök (Eaton, ABB, olika monteringslösningar) blev den ända acceptabla lösning (som jag kunde få till) med hänsyn till ljudnivån att använda Hager ESC425 som @b_hasse föreslog.
Det krävdes att jag fick ta bort original skenan och montera en DIN-skena 153mm genom att borra två håll genom frontpanelen. Sedan fick jag skarva ca 12 ledningar pga Hager kontaktorns utforming för nå A1, 1, 3 och 5 terminalerna. Jag fick också skära bort lite isolering för att Hager kontaktorna skulle få plats när frontpanelen stängs.
Det tog mycket tid, energi och en del pengar att komma till ett slut men resultatet är jag mycket nöjd med och ljudnivån är lägre en original kontaktorerna som följde med pannan!
Om någon finner sig i samma situation hoppas jag att mitt äventyr kan förenkla. Köp inte kontaktorer från jsenergi av typen Eaton. De är svindyra och framförallt inte lämpliga om man inte tycker om onödiga ljud
Tack ännu en gång till er som hjälpt mig! Mycket tacksam
Se bilderna på slut monteringen!