Dom kuddarna/dämparna kommer inte att fungera, dom är för stela. Troligtvis så kan en kontaktor med 230 V AC/DC hjälpa, då dom har ett snällare .tillslag.

TS får väl välja någon mjukare då om det nu skulle behövas. Med skena så de sitter korrekt kommer redan ljudet minska.

J
Jag är mycket tacksam för era råd men blir lite konfunderad:thinking:

Jag har mätt och djupet på frontpanelen (plåten där all elektronik sitter inkl kontaktorerna är 5 cm. Kontaktorerna behöver en skena som är ca 15 cm.

@GK100 enligt dig flyttar kontaktorerna i sidled pga av att original skenan (inte DIN) inte är lämplig för montering av dessa nyare varianter?

@jonaserik tror du att montering av kontaktorerna kan förbättras och därmed minska ljudet eller du hade bytt ut kontaktorerna? Har du något förslag på vilka kontaktorer du hade använt?

Som GK100 även framför så är det viktigt att saker och ting sitter riktigt tajt och inte har en chans att vibrera. Dinskenan äe standard och då passar dagens kontaktorer. dom du har nu har nog en stor slaglängd och då blir det en smäll. Det ska vara en minikontaktor för värme och helst då med 230 V AC/DC , dom är lite kortare i slaglängd. Vad är det för fabrikat(modell på pannan. Då kan man se hur patron/er är på elschemat

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Som GK100 även framför så är det viktigt att saker och ting sitter riktigt tajt och inte har en chans att vibrera. Dinskenan äe standard och då passar dagens kontaktorer. dom du har nu har nog en stor slaglängd och då blir det en smäll. Det ska vara en minikontaktor för värme och helst då med 230 V AC/DC , dom är lite kortare i slaglängd. Vad är det för fabrikat(modell på pannan. Då kan man se hur patron/er är på elschemat
Nibe EVC240. Elschemat visas på sidan 22 i manualen.

Det är 2 st patroner i den 1 st 4,5 kW och en 9 kW . den på 9 är delad effekt på. Normalt räcker det med 7 kW för en villa i normalstorlek. En sådan här skulle nog gå. vet nu inte om dom finns längre men kanske.
WEB-sidor har en förmåga att släpa efter. Sök på typbeteckningen ar det kan finnas och priser.
https://new.abb.com/products/sv/GJL1213201R0005/bc6-40-00-05

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Sök efter Hager ESC425S på amazon.se
Det är en 4-polig 25A normkontaktor. Lämna en pol oansluten.
Snabb leverans och oslagbart pris, 217:- per styck, inkl moms.

J
B b_hasse skrev:
Sök efter Hager ESC425S på amazon.se
Det är en 4-polig 25A normkontaktor. Lämna en pol oansluten.
Snabb leverans och oslagbart pris, 217:- per styck, inkl moms.
Det låter fantastiskt om det funkar! Det största problemet jag ser är höjden på Hager kontaktorn som är 83 mm medan Eaton är 58 mm. Det kommer blir svårt att montera :thinking:

Den som jag länkade till i # 22 är bara 46,7 mm hög

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Den som jag länkade till i # 22 är bara 46,7 mm hög
Den ABB kontaktorn verkar mycket svår att köpa. Har ringt till ABB och väntar på svar :confused:

Vet att det är ett visst problem med dessa. Ska förbi en grossist i morgon och se vad dom har för små kontaktorer som klarar dina behov.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Vet att det är ett visst problem med dessa. Ska förbi en grossist i morgon och se vad dom har för små kontaktorer som klarar dina behov.
Wow tusen tack!:heart::heart::heart:

J janerik12 skrev:
Wow tusen tack!:heart::heart::heart:
Har du googlat på "minikontaktor"?

J
E elmont skrev:
Har du googlat på "minikontaktor"?
Självklart har jag googlat "minikontaktor" och allt möjligt för att hitta en lösning. Än så länge hittar jag ingen model där tillverkaren har specifierat antal decibel när de slår av/på. Bara för att jag söker efter "minikontaktor" betyder det inte att 1) jag hittar en som passar min elpanna och 2) att de är tystare än den Eaton som har rekommenderats av Nibe som ersättare.

Att jag visar @jonaserik min tacksamhet verkar förvåna dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.