5 819 läst · 63 svar
6k läst
63 svar
Hjälp att hitta halvledarkontaktorer för att ersätta vanliga
Den du länkat till ska ha DC manöverspänning. Jag tror det ska vara AC, dvs denna:J jonaserik skrev:
https://new.abb.com/products/GJL1211201R8000/b6-40-00-80
Den finns hos Amazon:
https://www.amazon.se/GJL1211201R8000-Kontaktor-4-polig-220-240VAC-panel/dp/B089C2RL4W
Ljudnivån vet jag inget om, men den Hager jag länkade tidigare låter inte mycket.
Ja det verkar vara lite av ett Rysk roulette spel när det kommer till ljudnivån på mekaniska kontaktorer. Den Hager du länkade till är ca 2.5 cm högre än de som sitter just nu och då tror jag inte de får plats. Alternativet skulle då vara att montera kontaktorerna utanför pannanB b_hasse skrev:
Nu när du har kontaktorerna och monterade skulle jag inrikta mig på att få till det bättre så ljudet blir ok. Det du spelat in är alldeles galet även om kontaktorerna inte är bäst på låg ljudnivå.
Börja med att skaffa lite DIN-skena så de sitter på rätt sätt så kan du gå vidare sen.
Börja med att skaffa lite DIN-skena så de sitter på rätt sätt så kan du gå vidare sen.
Är DIN-skena av plast lämpligt eller skall jag köpa av metall?GK100 skrev:
Har beställt denna DIN-skena så slipper jag kapa och hålla på mer än nödvändigt.
Kommer även att köpa gummikuddarna du föreslog @GK100. Har letat på olika typer men det är svårt att veta hur mycket dämpning som behövs.
Om jag skall summera alternativen som verkar vettiga för att lösa detta med ljudnivån:
1. Ersätta original skena med DIN-skena och gummikuddar.
2. Byta en kontaktor med @b_hasse rekommendation Hager ESC425S eller @jonaserik förslag ABB. Om ljudet är acceptabelt. Byta ut alla tre.
3. Byta kontaktorerna mot icke mini varianter och montera de utanför pannan pga brist på utrymme.
Jag skall försöka med (1) imorgon. Funderar på (2) om (1) misslyckas.
Om jag skall ersätta den Eaton kontaktorn som sitter längst till höger (se bild) med tex Hager ESC425S, kopplar jag som nedan?
Eaton 1 -> Hager 1
Eaton 3 -> Hager 3
Eaton 5 -> Hager 5
Eaton A1 -> Hager A1
Eaton 2 -> Hager 2
Eaton 4 -> Hager 4
Eaton 6 -> Hager 6
Eaton A2 -> Hager A2
Eaton T1 -> Hager 2 ??
Eaton T2 -> Hager 4 ??
Eaton T3 -> Hager 6 ??
Ah jag tror jag förstår. Eaton kontaktorn ser ut att ha två separata "hål" typ en för 2 och en för T1 men de är samma. Har jag rätt?
Kommer även att köpa gummikuddarna du föreslog @GK100. Har letat på olika typer men det är svårt att veta hur mycket dämpning som behövs.
Om jag skall summera alternativen som verkar vettiga för att lösa detta med ljudnivån:
1. Ersätta original skena med DIN-skena och gummikuddar.
2. Byta en kontaktor med @b_hasse rekommendation Hager ESC425S eller @jonaserik förslag ABB. Om ljudet är acceptabelt. Byta ut alla tre.
3. Byta kontaktorerna mot icke mini varianter och montera de utanför pannan pga brist på utrymme.
Jag skall försöka med (1) imorgon. Funderar på (2) om (1) misslyckas.
Om jag skall ersätta den Eaton kontaktorn som sitter längst till höger (se bild) med tex Hager ESC425S, kopplar jag som nedan?
Eaton 1 -> Hager 1
Eaton 3 -> Hager 3
Eaton 5 -> Hager 5
Eaton A1 -> Hager A1
Eaton 2 -> Hager 2
Eaton 4 -> Hager 4
Eaton 6 -> Hager 6
Eaton A2 -> Hager A2
Eaton T1 -> Hager 2 ??
Eaton T2 -> Hager 4 ??
Eaton T3 -> Hager 6 ??
Ah jag tror jag förstår. Eaton kontaktorn ser ut att ha två separata "hål" typ en för 2 och en för T1 men de är samma. Har jag rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hittade den här ABB kontaktorn:B b_hasse skrev:
https://new.abb.com/products/GJL1211001R8100/b6-30-10-80
Finns att köpa hos proffsmagasinet:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...tningsspanning-vid-ac-50-hz-220-240-v-3094860
Den är 3-polig som mina nuvarande Eaton. Det står "speciellt lämplig som elvärme-kontaktor" på proffsmagasinets hemsida. Frågan är om dom klickar eller slår till
För dyrt, om jag inte mins alldeles fel så var det nästan bara halva priset tidigare, dom flesta säljarna tar i rätt bra när produkter börjar fasas utJ janerik12 skrev:
Vänta tills imorgon så får man se vad som finns
Känner du till TME återförsäljare? Dom kostar ca 200kr styck vilket verkar fantastiskt.J jonaserik skrev:
Nu har jag kollat på bilden i inlägg #10 och i manualen. Om jag fattar rätt så är hela frontpanelen en lucka som fälls ner, och i driftläge så är skenan ovanför reläerna, dvs skenan "hänger" under panelens ram.
För att se vad som är möjligt med ljudet kan du temporärt ta bort skruvarna som håller skenan och ersätta med korta snören eller liknande. Då hindras vibrationerna från kontaktorerna att nå resten av värmepumpen. Om det ändå låter för mycket så måste förmodligen kontaktorerna bytas. Om ljudet blir bra kan nog problemet lösas med gummikuddar eller liknande.
För att se vad som är möjligt med ljudet kan du temporärt ta bort skruvarna som håller skenan och ersätta med korta snören eller liknande. Då hindras vibrationerna från kontaktorerna att nå resten av värmepumpen. Om det ändå låter för mycket så måste förmodligen kontaktorerna bytas. Om ljudet blir bra kan nog problemet lösas med gummikuddar eller liknande.
Redigerat:
Jag tänkte faktist använda två nylonband för att testa att skena med kontaktorerna hänger "löst" men tänkte att det var dumt om det ändå låter mycket när lyckan är öppen och jag hade skruvat av skenan.B b_hasse skrev:Nu har jag kollat på bilden i inlägg #10 och i manualen. Om jag fattar rätt så är hela fronpanelen en lucka som fälls ner, och i driftläge så är skenan ovanför reläerna, dvs skenan "hänger" under panelens ram.
För att se vad som är möjligt med ljudet kan du temporärt ta bort skruvarna som håller skenan och ersätta med ett korta snören eller liknande. Då hindras vibrationerna från kontaktorerna att nå resten av värmepumpen. Om det ändå låter för mycket så måste förmodligen kontaktorerna bytas. Om ljudet blir bra kan nog problemet lösas med gummikuddar eller liknande.
Jag testar ändå bara för att utesluta en enklare lösning. Tack @b_hasse!