15 290 läst · 113 svar
15k läst
113 svar
Värt med solfångare?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Tack! Det var ju en bra site!major_tom skrev:
Enligt dom skulle det kosta ca 96kkr
Och bespara ca 10kkr per år, säkert lite glädjekalkyl i det såklart.
Men jag antar att hela taket ändå kommer kosta närmare det?
Frågan är vad man slipper i kostnad om man tar soltak istället för betongpannor typ.
Bara pannorna? Eller inget?
Så som jag förstod det från vattenfalls ”soltak”
Så var det istället för annat tak.
Måste kolla mer på detta!
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
https://www.vattenfall.se/solceller/delbetalning/Bowman skrev:Fick reklam från vattenfall om ”integrerat soltak” verkar vara solceller som helt tak.
Det var diffus info och hemliga priser typ
Jag bygger ut med 50kvm och funderar på att ta helt sånt tak istället för vanligt tegeltak.
Någon som har nån koll på vad skillnaden på kostnad skulle vara när man ändå bygger nytt?
Hittar inget vettigt när jag söker information om kostnader alls.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
ja använder man sig av dessa paneler så lägger man dem istället för de pannor man annars hade lagt. det är oavsett om det är vattenfalls eller tex sveasolar
https://www.vattenfall.se/solceller/soltak/
https://www.vattenfall.se/solceller/soltak/
Medlem
· Västernorrland
· 488 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 488 inlägg
Solcellsgrossen.se blev det till slut.
Hur räknar man hem det? Hur länge räknar man med att panelen håller? Säg att den håller 20år, då är ju avskrivningen ca 5000kr/år, sedan måste man räkna med att du ligger ute med pengarna, i detta fall så år enkom räntekostnad vid 2% ränta som värst 1,4%x100k=1400kr/år summa 6500kr, och då har jag inte räknat med att du inte förbrukar så mycket el på sommaren... Och inte genererar energi när det är som mörkast på vintern... Så i ett nytt hus med energiklass B med årsförbrukning på 9000kwh räknar man då verkligen hem detta?Bowman skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 488 inlägg
S Shiraz skrev:Hur räknar man hem det? Hur länge räknar man med att panelen håller? Säg att den håller 20år, då är ju avskrivningen ca 5000kr/år, sedan måste man räkna med att du ligger ute med pengarna, i detta fall så år enkom räntekostnad vid 2% ränta som värst 1,4%x100k=1400kr/år summa 6500kr, och då har jag inte räknat med att du inte förbrukar så mycket el på sommaren... Och inte genererar energi när det är som mörkast på vintern... Så i ett nytt hus med energiklass B med årsförbrukning på 9000kwh räknar man då verkligen hem detta?
Man säljer ju överskottet löpande och sedan får man ett skatteavdrag på 60 öre per såld kwh.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Antagligen inte, och nåt år senare blir man beskattad för att man har solceller.. (som dieselbilar)S Shiraz skrev:Hur räknar man hem det? Hur länge räknar man med att panelen håller? Säg att den håller 20år, då är ju avskrivningen ca 5000kr/år, sedan måste man räkna med att du ligger ute med pengarna, i detta fall så år enkom räntekostnad vid 2% ränta som värst 1,4%x100k=1400kr/år summa 6500kr, och då har jag inte räknat med att du inte förbrukar så mycket el på sommaren... Och inte genererar energi när det är som mörkast på vintern... Så i ett nytt hus med energiklass B med årsförbrukning på 9000kwh räknar man då verkligen hem detta?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Fast man kan också tänka själv och då haltar jämförelsen diesel mot kisel ganska mycket.Bowman skrev: