3 307 334 läst · 11 228 svar
3307k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Det finns inga problem med det uttaget, du har missförstått.A Avemo skrev:
Problemet är att man kopplar in tunga laster i befintliga uttag utan att kolla status. Det kan då leda till problem och är vad som varnats för.
Ett modernt schuko klarar alltid 16 A.
Det var det jag menade. Och det är vad som borde varnas för. Men om du tittar runt lite så kommer du att finna många som förbehållslöst varnar för att ladda i schukouttag. Inte minst bilsäljare.G Gott1 skrev:
Schuko är ju inte gjorda för hög belastning under lång tid. Har för mig man bara testar märkströmmen under en kortare tid också? Någon här kanske vet bättre.
Det finns ju i alla fall en anledning att Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte använda schuko för elbilar. Och om man måste så ska laddströmmen vara låg.
Det finns ju i alla fall en anledning att Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte använda schuko för elbilar. Och om man måste så ska laddströmmen vara låg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 854 inlägg
Uttaget ser inte ut att vara toppmodernt, och snabbkopplingarna på gamla uttag och strömbrytare torde jag alla visste inte var speciellt bra. Ganska huvudlöst IMHO att nalla ström till ett garage därifrån.
Det verkar ha varit den svaga punkten där värmen uppstått.
Anledningen är väl just detta vi ser bild på ovan.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...dare/sakerhetsrisker-vid-laddning-av-elbilar/
Den tillfälliga sladden blir nog lätt en permanent lösning också som man skriver om i länken ovan.
Anledningen är väl just detta vi ser bild på ovan.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...dare/sakerhetsrisker-vid-laddning-av-elbilar/
Den tillfälliga sladden blir nog lätt en permanent lösning också som man skriver om i länken ovan.
I korthet kan jag förklara det så här:A avh67f skrev:Schuko är ju inte gjorda för hög belastning under lång tid. Har för mig man bara testar märkströmmen under en kortare tid också? Någon här kanske vet bättre.
Det finns ju i alla fall en anledning att Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte använda schuko för elbilar. Och om man måste så ska laddströmmen vara låg.
Elbil - nej schuko
Hybrid - ja schuko, men är installationen dålig så kan det bli problem så kolla den först. Inget farligt kommer hända men det kan i värsta fall bli rökutveckling.
Hur vet Schuko uttaget om batteriet som laddas sitter i en bil som även har en bensinmotor?G Gott1 skrev:
Eller med andra ord vad är skillnaden på att sätta bilen på laddning över natten efter att kört till jobbet, Ica, skjutsat barn på någon aktivitet (Typiskt låt oss säga 5 mils körning) om det är hybrid eller elbil?
Vi kan väl göra så här. Sov på saken så ser vi om du kommer på svaret imorgon.P Pin skrev:Hur vet Schuko uttaget om batteriet som laddas sitter i en bil som även har en bensinmotor?
Eller med andra ord vad är skillnaden på att sätta bilen på laddning över natten efter att kört till jobbet, Ica, skjutsat barn på någon aktivitet (Typiskt låt oss säga 5 mils körning) om det är hybrid eller elbil?
Men om elbilen används likt en hybrid så är det ju inga problem att begränsa strömmen.
Sen ska du i vanlig ordning ha lite uppsikt över dina prylar, men detsamma gäller såklart även om du har laddbox.
Elbilen används typiskt som en hybrid vid daglig körning likt mitt exempel. Enda gången du laddar mycket i elbilen är vid hemkomst från en långkörning (där du även laddar publikt längs vägen om körningen var längre än bilens räckvidd). Ladda 0-100 hemma är alltså ett ovanligt scenario och kan ju ske långsamt om du inte ska på ny långresa redan nästa morgon (vilket är ovanligt i kvadrat).G Gott1 skrev:
Uppsikt över laddningen är det ingen som har när den sker med begränsad ström över natten. Speciellt inte jag om jag ska sova på saken.
Jag skrev uppsikt över dina prylar, inte laddningen så du behöver inte sitta "eldvakt". God natt.P Pin skrev:Elbilen används typiskt som en hybrid vid daglig körning likt mitt exempel. Enda gången du laddar mycket i elbilen är vid hemkomst från en långkörning (där du även laddar publikt längs vägen om körningen var längre än bilens räckvidd). Ladda 0-100 hemma är alltså ett ovanligt scenario och kan ju ske långsamt om du inte ska på ny långresa redan nästa morgon (vilket är ovanligt i kvadrat).
Uppsikt över laddningen är det ingen som har när den sker med begränsad ström över natten. Speciellt inte jag om jag ska sova på saken.